Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Знатни чистачи забърсват милиони от градския транспорт

Със сигурност няма софиянец, който да е доволен от чистотата в превозните средства на градския транспорт. Мръсни седалки, лепкави дръжки, прашни прозорци, неприятна миризма... Това обаче не пречи общинските дружества Столичен автотранспорт и Столичен електротранспорт всяка година да плащат милиони на шепа хора, които са се уредили с привилегията да лъскат рейсовете, тролеите и трамваите. Бизнесът явно е толкова сладък, че към него са прилепнали само отбрани играчи. От пролетта на 2011-а например грижата за чистотата на трасетата, пероните на спирките и обръщалата на трамваите е поета от БМТ - Консулт. Собственик и управител на фирмата е бившият заместник-кмет по екологията на София Милор Михайлов. От договора си със Столичния електротранспорт той е взел 336 хил. лв. без ДДС.


Парадоксалното в случая е, че през 2006-а Милор Михайлов си тръгна от Московска 33 не за какво да е, а именно заради проблемите с чистотата на града и незабравимата криза с боклука. Тогавашният кмет Бойко Борисов го уволни с обяснението, че при покупката на балиращите системи е избрал по-скъпи варианти и е ощетил местния бюджет. Очаквано, тези обвинения не бяха потвърдени от прокуратурата, което пък навежда на мисълта, че Михайлов е бил просто изкупителната жертва, която да потуши общественото недоволство. Не е за пропускане и фактът, че Борисов и Михайлов са израснали заедно в Банкя. От 1995-а до 2003-а Милор е бил и кмет на района.


Дали всички тези връзки са спомогнали на БМТ - Консулт за печеленото на обществените поръчки, само може да гадаем. Но освен градския транспорт още от 2007-а фирмата обслужва и Пета многопрофилна болница за активно лечение, Специализираната болница за активно лечение на сърдечносъдови заболявания Света Екатерина, както и Втора специализирана акушеро-гинекологична болница за активно лечение Шейново, от което е спечелила стотици хиляди левове.


В бизнеса с почистването на градския транспорт е и една на пръв поглед случайна дама - тридесет и четири годишната Райна Иванова. Чрез фирмата си Грийнтаун през 2011-а и 2012-а тя е взела над 340 хил. лв. без ДДС за хигиенизиране на транспортните средства в депата Банишораи Надежда. Дружеството обаче се занимава с тази дейност още от 2009-а, когато печели поръчка за над 630 хил. лева. Тогава в обхвата му са били трамвайните депа Банишора и Искър, както и тролейбусното Искър. От 2009-а досега Иванова е спечелила още пет конкурса на Столичен електротранспорт, и то за съвсем различна дейност - доставка на резервни части. Приходите на Грийнтаун от тези контракти са над 1 млн. лева. Но и това не е всичко. През 2011-а Райна Иванова подписва двугодишен договор със Столичната община за поддържането на паркове, градини, зелени площи, градски магистрали и алейни насаждения, като не е ясно колко точно пари е взела за тези услуги.


С договор за 550 хил. лв. за почистването на трамваи и тролеи може да се похвали и фирмата на Николай Янакиев Комунална техника. Интересното при нея е, че оперира почти в цялата страна, като извършва различни услуги за общините Ямбол, Етрополе, Хайредин и Бойница. Компанията има и договор за поддържане на градинките и парковете в София през 2011-а и 2012-а, както и отделни контракти с районите Студентски, Панчарево, Витоша и Младост за почистване на междублоковите пространства. Макар и само 35-годишен, бизнесменът Николай Янакиев участва в управлението на още дузина фирми, които оперират в различни сфери. Сред тях се откроява Франком АД, която през 2011-а започна изграждането на регионалния център за рециклиране на отпадъците в Ботевград за 2.5 млн. лева.


Последната компания, която сега се грижи за чистотата на трамваите, е Алдес - Еко Ес Мениджмънт. Тя има договор за 270 хил. лв., срещу които поддържа депото в Красна поляна. Управител на дружеството е Атанас Десов, който е и едноличен собственик на Алдес ЕООД. Чрез последната фирма Десов е спечелил цял куп поръчки на столичното кметство за поддържане на междублокови пространства, градинки, детски площадки, както и за озеленяване. От тях е взел около 850 хил. лева.


Любопитна подробност около Атанас Десов е, че през 2002-а и той като много други е успял да направи т.нар. заменка със Софийски имоти. Става въпрос за придобиването на 1/2 от имот на бул. Джеймс Баучер73 в кв. Лозенецс площ от 450 кв. м, срещу което е предоставена 1/4 от друг имот в Лозенец - наул. Кап. Тодор Ночев15 с площ от 300 кв. метра. Цената на първия е 323 866 лв., а на втория 158 196 лева. Разликата от 165 670 лв. е платена от Атанас Десов, Емил Терзиев, Анелия Терзиева, Силвия Десова и Артстрой 2000, чиито собственици са първите двама. А придобитият имот е точно пред Химическия факултет на Софийският университет Св. Климент Охридски.


Интригата около лесните пари за почистване на превозните средства на градския транспорт обаче предстои да се заплете наново. Причината е, че сегашните договори на БМТ - Консулт, Грийнтаун, Комунална техника и Алдес - Еко Ес Мениджмънт изтичат в края на април. Общинското дружество Столичен електротранспорт вече е обявило нова поръчка за избор на чистачи, като се очаква раздаването на картите да стане през март. Кандидатите да се включат в надпреварата могат да закупят документи до 22 февруари, а отварянето на офертите им е насрочено за 6 март. Информацията за колко пари ще се борят този път мераклиите е спестена, тъй като възложителят предвидливо е посочил в обявлението, че не желае тя да се публикува. Но в никакъв случай нямаме основание да очакваме по-малко от предишните 1.6 млн. лева.


nbsp;


nbsp;


Кой чисти автобусите?



Според регистъра на Агенцията за обществени поръчки досега Столичният автотранспорт е сключил само един договор за вътрешно почистване на автобусите, както и на гаражните площи и крайните станции. Контрактът е от 7 април 2009-а и е с продължителност три години, което означава, че вече е изтекъл, но нов не е подписван. Наетата в случая фирма е елинпелинската РТК ООД, която е получила за услугите си точно 3.6 млн. лева. Управители и собственици на дружеството са Иван Иванов и Николай Илиев. В партньорство с АЕС - Х тяхната фирма се грижи и за чистотата в районите Банкя, Връбница и Нови Искър. За 2011-а за тази дейност са им платени 8.35 млн. лева. Освен в София РТК извършва събиране и извозване на сметта в Созопол, Поморие и Раковски.

Facebook logo
Бъдете с нас и във