Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Злополучното варненско кръстовище за 113 млн. лв. отново пропадна

снимка: "Би Ти Ви"

Само в рамките на няколко дни новото кръстовище на булевард "Васил Левски" във Варна пропадна на два пъти. В четвъртък бе съобщено, че земна маса се е срутила върху локално платно в района на ромския квартал "Максуда". Няма информация за пострадали при инцидента.

Няколко часа по-късно кметът Иван Портних обясни пред медиите, че причината за срутването на земната маса е незаконното строителство в района на пропадналия скат. Градоначалникът разясни, че на мястото на срутването е трябвало да има укрепление. Преди два дни пък тричленен състав на Върховния административен съд отменил предварителното изпълнение на заповедта за събаряне на незаконните постройки в махалата. 

Кметът е разпоредил спешно събаряне на незаконни постройки. Ще бъдат премахнати около 15 къщи, които се намират по протежението на ската, от който се срути земна маса. След премахването на незаконните постройки ще бъде укрепен и залесен скатът, а циганското гето ще бъде оградено. "Като се премахнат незаконните къщи, ще се намали натискът върху ската. Не може стотици хиляди да сме заложници на такова безумие", заяви Портних и добави, че щетите ще бъдат за сметка на фирмата изпълнител.

Ще припомним, че на 21 май в морската столица се изля пороен дъжд, след който едно от трите двуетажни кръгови кръстовища по току-що ремонтирания за 113 млн. лв. варненски булевард пропадна. Това се случи часове след като премиерът Борисов разгледа строителни обекти в града.

На 23 май в телевизионна изява премиерът Борисов отново похвали работата по булеварда: "Качеството е отлично. Минах онзи ден, говорих с хората. Когато падна големият дъжд в София на Южната дъга, един се возеше с лодка. В Германия, в Австрия при наводнения карат водни ски и канута... Стихия, природа".  Интересна подробност е, че обектът все още няма акт 16 и 17,  както и разрешително за ползване, но движението бе пуснато предварително. 

Полемика около проекта възникна още през април заради елипсовидната форма на кръстовището. Тогава Камарата на архитектите в България (КАБ) изведе проекта като пример за лошите последиците от обществените поръчки на инженеринг, при които избраният строител прави и проекта за изгражданата инфраструктура. Основният строител на съоръжението е фирмата "Хидрострой". Тя беше избрана по силата на рамково споразумение с община Варна за изграждане и ремонт на инфраструктурата в града. 

В аванс КАБ определи изпълнението като лошо – в кривите има чупки, което създава опасна неестествна треактория за автомобилите. Архитектите са на мнение, че това кръстовище ненужно е направено на две нива. От там припомнят, че проектът е променен, за да се направи преминаване на две нива. Това го е оскъпило ненужно, ефектът за трафика е съмнителен, а този за градската среда – негативен, отбелязват от камарата.

Те разкритикуваха проектантите и строителите, че не са помислили за пешеходците, които не могат да преминат от единия край на кръговото до другия без кола. Отделно конструкциите били ненужно преоразмерени, което води до преразход на материал и увеличаване на разходите, които са публични. Покрай изграждането на булеварда се е излял повече бетон от нужното. Зелените острови при кръстовището, както и между двете платна са бетонирани или асфалтирани, въпреки че обикновено тези пространства се озеленяват, отбелязаха от Камарата на архитектите в България.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във