Банкеръ Daily

Управление и бизнес

"Зелените" милиарди на Брюксел възбудиха и общините

В много общини не стоят със скръстени ръце, когато става въпрос за привличане на инвестиции. В днешната икономическа ситуация това е предизвикателство за местната власт - за подкрепа на гражданите и на бизнеса и осигуряване на приходи и заетост. На много места из страната вече разбират, че не може да се разчита само на държавата. Заедно с това и зелените политики намират вече място в плановете на местната власт за развитие.

 

Завод за „зелен“ водород в Хасково

В Хасково, например, са обсъждали изграждането на завод за „зелен“ водород. Темата е събрала инж. Минко Ангелов, областен управител на Хасково, и инж. Пламен Панчев, основател и управител на „Тракия Икономическа зона“ - най-мощната индустриална зона в България. Очакванията са той да бъде реализиран във въглеродно-неутрален индустриален парк „Тракия икономическа зона-юг“ – на терена на бившето летище „Узунджово“.

Екипът на „Тракия Икономическа зона“ е в основата на „Консорциум за въглеродно-неутрални индустриални паркове“, в който са включени четири области, като концепцията се развива заедно с общините Пловдив, Хасково, Бургас и Габрово. Според изпълнителния директор на "Електроенергийния системен оператор" Ангелин Цачев изграждането на въглеродно-неутрални индустриални паркове е един от основните и най-смислени акценти в Плана за възстановяване и устойчивост, който България внесе в Еврокомисията.

Във „Въглеродно-неутрален индустриален парк Тракия икономическа зона-юг“ се предвижда реализацията на проекти, свързани с енергийната ефективност и ВЕИ, водород, умно управление на водата, кръгова икономика, последна миля на доставката, дигитализация, образование и квалификация, социално предприемачество и Трансдисциплинарен център за трансфер на знания и технологии.

„Ние се ангажираме да разработим и изградим фабрика за производство на „зелен“ водород, с помощта на т.нар. електролизьори“, посочва инж. Панчев. За суровина се използва вода, а изходните продукти са водород и кислород. За осъществяване на този процес електролизьорите използват ел.енергия от ВЕИ, което определя произведения водород като „зелен”.

Проектът предвижда изграждане на завършена технологична система, включваща: Генерация на зелена енергия, производство на водород (чрез електролиза), складиране на водород и енергия, дистрибуция и разпределение на енергийни продукти до крайни ползватели и енергийни мрежи, периферни и поддържащи основните процеси съоръжения.

Проектът е подкрепен от огромния опит на EWE и Solarpro Holding в интегрирането на възобновяеми енергийни източници и водещи доставчици в Европа на технологии за електролиза на водород.

Инж. Панчев допълва, че в границите на „Въглеродно-неутрален индустриален парк Тракия икономическа зона-юг“ ще се изгради и логистичен център “last mile delivey” за складиране и съхраняване на производствени стоки на предприятия. „Последната миля“ в логистиката е най-важният етап в скъсяването на веригите за доставки, който включва получаване на поръчка от складa и доставка навреме до клиента, магазина или конкретен пункт за получаване. Стойността на този етап представлява повече от 50% от общата стойност на доставката, затова и интегрирането на електромобил ще допринесе за редуциране на тази стойност, както и ще намали до минимум въглеродните емисии. Проектът е подкрепен от компанията „Милара Интернешънъл“, която е лидер в производството на електромобили.

Четири общини са готови за водороден транспорт

София, Стара Загора, Русе и Бургас са готови с плановете за въвеждане на 140 водородни автомобила и 65 ретрофит тролея, произведени в България с цялата инфраструктура за зареждане с водород. Това разкри председателят на "Българската асоциация - водород, горивни клетки и съхранение на енергия" проф. Дария Владикова пред колегите си на конференцията "Водородната индустрия - добри практики от Германия. Нови възможности за развитие на България", организирана от Германо-българската индустриално-търговска камара с подкрепата на Европейската инвестиционна банка.

Засега приложението на водородните технологии е ограничено заради това, че е сравнително нова и скъпа технология. Но се работи. Вече има проект за създаване на център за разработване на тези хибридни системи с амбицията те да се разширят към тежкотоварната техника, защото там водородът няма алтернатива, казва проф. Владикова.

Според нея водородът се зарежда 5 минути и пробегът му е съизмерим с този на конвенционалните горива и може да се използва за коли за събиране на боклук, автобуси, тролеи, кораби и локомотиви. Данните показват, че в Европа има 1000 автобуса и 5000 автомобила, които се движат с водород, а над 150 са станциите за зареждане.

В Плана за възстановяване и устойчивост има заложен проект за разработването на пътна карта, която да ускори въвеждането на водородната икономика. Министерството на образованието и науката финансира първите в България демонстрационни проекти по водород. Професор Владикова също ръководи един такъв  - удължител на пробег 100 км "горивна клетка/батерия" на тролей на Софийска община.

Вече са завършени два проекта, субсидирани от съвместно предприятие "Водород и горивни клетки" - европейската структура, която координира разработването на водородните технологии. Първият проект е за 30 водородни автобуса и тролея за София със съответната инфраструктура, който е за над 20 млн. евро.

Втората разработка е ретрофит на кораб тласкач за река Дунав в комбинация със зарядна инфраструктура и водороден автобусен транспорт за град Русе.

Водород "пълни" училищни радиатори

В края на октомври Община Ловеч пусна в експлоатация система за производство на водород към отоплителната система на ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" в града. Това е първото училище в страната с хибридна отоплителна система, работеща с дизелово гориво и водород.

Първата фаза от проекта "Водородно училище за чиста околна среда" е започнала през май тази година и вече успешно е завършена. Очакванията са с водородната система да се постигнат значителни икономии на дизелово гориво и намаляване на вредните емисии. За изпълнение на проекта е избрана иновативната българска компания производител "Грийн Иновейшън" ООД.

Водородната система GI5000, която е интегрирана към отоплителната инсталация на сградата на училището, произвежда високоенергийно водородно гориво на място, след което го добавя към горивния процес. Всичко това се случва напълно автономно и автоматизирано. Системата сама управлява всички процеси, така че да постигне оптимален процес на горене, посочват от администрацията.

"С нашите продукти показваме, че сме готови да посрещнем новите европейски политики и тенденции за декарбонизация в отделните сектори, в т.ч. енергийната ефективност на публичните сгради. Политика на компанията е да демонстрира възможностите, които ни дава водородът и да покажем, че е достъпен и рентабилен. Преходът към чиста енергия изисква общи усилия, а Община ловеч дава много добър пример”, коментира Драгомир Иванов, управител на “Грийн Иновейшън”.

Facebook logo
Бъдете с нас и във