Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ ГЛАВОБОЛИЯ НА СВЕТОВНОТО ПО ФУТБОЛ

Златният трофей, който ще получи победителят в тазгодишното световно първенство по футбол в Германия, е изработен от 18-каратово масивно злато, висок е 36 сантиметра и ще струва на Хамбург-Манхаймер Ферзихерунгс 350 хил. евро, ако изчезне. Това е само един от многобройните рискове, които покрива застрахователят - собственост на германската презастрахователна компания Мюних ре. Ръководството му е платило 13.5 млн. евро на ФИФА за правото да бъде изключителен доставчик на застрахователни полици на футболната федерация в Германия. Става въпрос за застраховките на организаторите на шампионата, на публиката по стадионите и спонсорството на цялата флотилия от коли. Юрген Гьорлинг - шеф на спортното поделение на Хамбург-Манхаймер, твърди, че не се е борил за изключителните права заради печалбата, а по-скоро за маркетинговия ефект и за високата мотивация на служителите, които в замяна могат да получат безплатни билети за срещите. Същевременно той пропуска да спомене колко ще получи компанията за застрахователното покритие.
Хамбург-Майнхаймер не е новак в тази област. Той застрахова европейското първенство по футбол в Португалия през 2004-а и ще осигури застрахователно покритие за световния шампионат по хандбал в Германия през 2007 година.
Футболът се превръща във важен маркетингов инструмент за финансовия бранш - коментира Конрад Бекер, анализатор във фирмата от Мюнхен Мерк Финк енд ко. - Освен спонсорството на Хамбург-Манхаймер, много от стадионите имат финансов нюанс в имената си - Allianz Arena, AWD Arena или easyCredit Stadium.
Всеки билет за световното по футбол включва персонална застраховка срещу инциденти, по която се изплащат 15 хил. шв. франка, ако притежателят умре в резултат на настъпване на застрахователното събитие на някой стадион и 100 хил. франка, ако получи нараняване, което да го направи инвалид. Редом с това Хамбург-Манхаймер осигурява покритие на отговорност, непредвидени случаи и недвижима собственост, както и на 900 коли Хюндай на организаторите и на златния трофей - новата версия на изчезналата оригинална купа Жул Риме.
Оригиналният трофей, изработен от сребро със златно покритие по време на Втората световна война, бе укрит в кутия от обувки и откраднат през 1966 г. от изложба в Лондон. Седмица по-късно едно куче го изравя от столична градина. Когато Бразилия става световен шампион по футбол за трети път през 1970-а, латиноамериканската страна получи право да задържи купата. През 1983-а оригиналният Жул Риме изчезна, този път завинаги, от изложба в Рио де Жанейро.
За застрахователите кражбата на трофея е дребно главоболие в сравнение с рисковете, свързани с излъчванията на срещите - най-големият източник на приходи от шампионатите. Досега най-скъпото спортно събитие за бранша са Олимпийските игри в Москва през 1980 година. Тогава телевизионни програми и други разпространители внесоха искове за близо 75 млн. евро за загубени доходи от реклама, защото олимпиадата бе бойкотирана от повечето западни държави.
За сегашното световно футболно първенство един от най-големите рискове за Хамбург-Манхаймер произтича от застраховките на отговорността, продадени на организаторите на турнира. Ако, например, небрежно инсталиран прожектор падне и нарани играч, застрахователят ще трябва да го обезщети за загубата на средства до края на кариерата му. За да диверсифицира подобни рискове, Хамбург-Манхаймер си сътрудничи с европейския лидер Алианц. Застрахователите обаче отказаха да покрият най-големият риск на ФИФА срещу отмяна на състезанието. Което принуди федерацията за първи път да се обърне за застраховка към инвеститорите, включително и към хеджинговите фондове.
За да се защити от отмяна на турнира, ФИФА продаде през октомври 2003 г. катастрофични облигации за 260 млн. щ. долара. Главницата ще бъде изплатена през септември тази година. Този вид книжа обикновено носят по-висока от средната доходност на купувача (ако не настъпи застрахователното събитие) и помагат на продавача да посрещне разходите по евентуални искове.
Организационният комитет в Германия плати 5 млн. евро премии за застраховане на случайни събития от Хамбург-Манхаймер, презастраховани от други компании, включително и Ей Ай Джи Юръп. Тази полица осигурява до 158 млн. евро в случай на отлагане на надпреварата и по-късното й провеждане в друга държава. Единствената причина за отлагане, която не е застрахована от германския застраховател, е терористична акция. В този случай Хамбург-Манхаймер осигурява покритие чрез застраховката за отговорност, която е продал на местния организационен комитет. При това, иск по нея ще се изплати само при небрежност от страна на организаторите - примерно, ако те не са претърсили грижливо феновете за скрити бомби, пояснява Гьорлинг.
При застраховането на имущество и срещу непредвидени събития почти всички компании изключват свързаните с терористични действия обезщетения. Единствената опция за имащите отношение към Световната купа по футбол страни, каквито са собствениците на стадиони, е да купят имуществена застраховка срещу терористични актове от специализирани застрахователи като Екстремус-Ферзихерунгс - базирана в Кьолн структура, създадена от държавата и застрахователи, включително и Алианц, Мюних ре и Суис ре. Управителният директор на Екстремус Дирк Харбрюкер заяви, че фирмата е застраховала срещу терористични действия собствеността на пет от общо 12-те стадиона, на които се играят срещи от футболния шампионат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във