Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАРА ПОСЯГА КЪМ КОРОНАТА НА ГАП

Испанската модна верига Зара (Zara) се развива през последните месеци толкова бързо, че вече настига по продажби досегашния най-голям търговец на облекла в света - американската корпорация Гап (Gap). Испанската марка успя да завладее пазари във всички краища на света, и то в момент, когато щатският й конкурент страда от все по-свиващото се потребление на собствен терен.
Компанията Индитекс (Inditex), която притежава Зара, увеличи с 9% продажбите си за първото тримесечие на годината и те достигнаха 2.22 млрд. евро. Силните позиции на обединената валута й дадоха допълнително предимство пред Гап, чиито приходи намаляха с 10%, а продажбите му донесоха общо 2.17 млрд. евро. Разликата в спечеленото може и да е малка, но хората в Индитекс й отдават голямо значение, защото за пръв път испанската група изпреварва американския си съперник.
Индитекс, за чийто възход най-голям принос има марката за масовия потребител Зара, се надява до края на годината да увеличи още повече преднината си пред конкурентите. Причина за тази увереност е фактът, че групата продължава да се разраства зад граница, независимо от всеобщия икономически спад.
Изминаха три години, откакто испанците изместиха шведската HM от позицията на най-голямата верига за облекла в Европа. Бързият растеж обаче не е новост за компанията, започнала съществуването си през 1963 г. като производител на хавлии за баня в дома на испанеца Амансио Ортега.
Първият магазин на Зара отваря врати в провинция Галисия през 1975 година. През 80-те тя бързо се разраства в цяла Испания, а през 1988-а е открит и първият й обект в чужбина - в португалския град Порто. В рамките на още две години марката стъпва в Ню Йорк и в Париж. Днес Индитекс има близо 3900 магазина в 70 държави по света. Групата успява да постигне тези мащаби толкова бързо най-вече с помощта на новаторските техники за управление и логистика, които днес намират място в учебниците на немалко бизнес училища по света.
При всяко навлизане на нов пазар компанията следва един и същ модел. Той включва откриване на един магазин емблема, който да й изгради име в определен район, последвано от отваряне на по-малки обекти, специализирани в продажбата на различни марки на групата. Когато постигне определена гъстота на магазините си, Индитекс успява да реализира икономии от мащаба и да увеличи възможностите за печалба. Тъй като харчи съвсем малко за реклама, магазините й винаги са били неин основен маркетингов инструмент. По тази причина много от тях се строят така, че да изглеждат като модни бутици.
Персоналът пък е окуражаван да информира фирмените дизайнери за всяка модна тенденция, веднага щом я забележи, така че групата да може да я използва възможно най-бързо. На свой ред дизайнерският екип има грижата да работи така, че да не изостава и дори да изпреварва тенденциите.
Миналата година продажбите на Индитекс скочиха с 25 процента. Зара си остава най-важната марка на групата, осигурила две трети от общите й приходи. Същевременно компанията успя да разработи и марка за по-младото поколение - Бершка (Bershka), нещо, което затрудни конкурентите й.
След като установи, че основната му база от клиенти остарява и обръща поглед другаде, Гап например се опита да спечели интереса на по-младите с по-евтините марки Банана рипъблик (Banana Republic) и Олд нейви (Old Navy). През последните четири години обаче продажбите на щатската компания неизменно се свиват. През 2007-а бе назначен нов директор с надеждата той да подобри резултатите й, но точно когато се появиха признаци на съживяване, американската икономика забави ход и охлади ентусиазма на потребителите.
Колкото до създателя на Индитекс Амансио Ортега, на 72-годишна възраст той остава председател на директорския борд, но рядко има публични изяви и никога не дава интервюта. Той вече представи 24-годишната си дъщеря Марта Ортега Перес за своя наследница. Докато очаква да получи място в управлението обаче, тя продължава да работи в един от магазините на баща си, за да опознае отвътре неговия бизнес.

Facebook logo
Бъдете с нас и във