Банкеръ Weekly

проекти

Западната дъга поскъпна с 12 млн. лева

По ключовото кръстовище на бул. “Сливница” и околовръстното шосе има още много работа.
S 250 823968f3 ae24 477a a56e 33c51e7f39cc

Изграждането на Западната дъга на Околовръстното шосе на София поскъпва значително. Преди броени дни Агенция "Пътна инфраструктура" е подписала договор с изпълнителя ДЗЗД "Трейс СОП" , с който му се отпускат още 12 млн. лева без ДДС за проекта. Договарянето на допълнителната сума е протекло без обявяване на конкурентно възлагане на поръчката, а чрез директни разговори с консорциума, в който влизат "Трейс груп холд", "Пи Ес Ай", "Пътно строителство" и "Станилов". Причината за този подход е добре позната - допълнителното строителство не може технически да бъде разделено от предмета на основния договор, без това да доведе до значителни затруднения за възложителя.
Казусът е следния - още през 2009 г. е изработен технически проект за обекта от Столична община, който впоследствие с договор за дарение е прехвърлен на Агенция "Пътна инфраструктура". През 2011 г. ведомството  възлага изработването на няколко варианта за ключовия пътен възел на столичното околовръстно шосе и бул."Сливница". В крайна сметка е приет настоящия, с изграждане на съоръжение на три нива, който влиза в заданието на подписания през август 2012 г. договор.  Оказва се обаче, че една камара проектанти са пропуснали факта, че е необходима реконструкция на водопровод и канализация с увеличена дължина, плюс два магистрални топлопровода. Затова сега се налага да се отпуснат тези средства за допълнително възникналите строително монтажни работи, а допълнително ще се доставят и монтират шумозаглушителни елементи.
На практика сегашната сума ще се прибави към 39 850 000 лева, с които обединението "Трейс СОП" - София спечели обществената поръчка  при заложена индикативна стойност от 74 млн. лева. Справка на "БАНКЕРЪ" в Агенция "Пътна инфраструктура" установи, че до момента на изпълнителя са изплатени над 37.57 млн. лева. Допълнителната финансова инжекция определено активизира работата на изпълнителите по кръстовището, която напоследък бе доста позамряла.  Ако всички върви по план догодина Западната дъга на околовръстното трябва да заприлича напълно на Южната - с по три активни ленти за движение във всяка посока (с обща ширина 21 м и с 3 м разделителна ивица между тях), локални платна, всяко с ширина шест метра  и два метра тротоари. 
Далеч по-проблемен обаче е втория участък от р.Карач до Северната скоростна тангента, който е с дължина 5.5 километра. Първоначално бившият транспортен министър - Данаил Папазов, бе на мнение, че няма необходимост от строежа на градската магистрала и дори пренасочи парите към някои от недовършените железопътни обекти. След обществения натиск и недоволството на Брюксел обаче през юли Агенция "Пътна инфраструктура" обяви конкурс за строителството на Западната дъга. Само че той бе прекратен на 1 септември от новоназначения тогава шеф на агенцията Лазар Лазаров. 
С това обратите не свършиха. На 30 септември, същият Лазаров откри нова обществена поръчка за избор на изпълнител. Индикативната й стойност е същата, както и преди - 92.72 млн. без ДДС. Разлика има само в сроковете за строителството. Впрочем те пак са до края на 2015-а, но вече остава много малко време за работа. Обективно погледнато, договор едва ли ще бъде подписан преди февруари догодина, тъй като оферти ще се приемат до 10 ноември, след което оценителната комисия ще има поне два месеца работа за умуване. Така избраната фирма ще разполага само с около 10 месеца за завършването на отсечката, при все че според геологическите проучванията земната основа, върху която ще се изгражда, е от негодни земни почви и е необходимо заздравяването й. А ако в крайна сметка се получи забавяне, страната няма да може да ползва отпуснатите за целта от Брюксел 60 млн. лв. и ще е принудена да покрие всички разходи чрез бюджета.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във