Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Заформи се спор дали Домусчиев притежава 20% от концесията на "Летище София"

Сериозен спор се заформи около 35-годишната концесия на "Летище София", която бе реализирана в третия кабинет на Бойко Борисов. На 4 ноември транспортният министър в служебното правителство Христо Алексиев обяви, че Кирил Домусчиев чрез свои фирми притежава 20% от концесията. Алексиев се позова на свои достоверни източници. Реакциите не закъсняха - и самият Домусчиев, и компанията "Соф кънект" отричат бизнесменът да притежава дял от летищната концесия. Междувременно "Демократична България" заяви, че в следващия парламент ще поиска да се създаде анкетна комисия, която да провери фактите и обстоятелствата около сделката. 

Ще припомним, че през април консорциумът "Соф кънект" пое управлението на "Летище София" след сделка с предишното правителство за 35-годишна концесия. Сделката бе съпътствана от остри критики към третото правителство на Бойко Борисов заради подписания анекс към концесионния договор, който доведе до отлагане на плащането на годишните концесионни възнаграждения за първите десет години с четвърт век.

Концесионерът внесе авансово концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. (с ДДС), което вече постъпи в държавния бюджет. От "Соф кънект" увериха, че планът на капиталовите разходи е увеличен с 16 млн. евро и ангажиментът да бъде построен нов Терминал 3 до 2030 г. остава непроменен.  В консорциума участват фондът Meridiam с 99% дял и австрийската строителна компания "Щрабаг" с 1 процент. За управител бе избран операторът на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен". 

Транспортният министър Христо Алексиев е познат като противник на концесията на "Летище София". Още през 2017 г., когато отново бе служебен министър, той спря тогавашната концесионна процедура, подготвена от втория кабинет на Бойко Борисов.

"Държавата иска да получи едни къси пари, които ще отидат някъде и не се интересува от развитието на летището, макар че го поставя на концесия за 35 години”, смяташе преди близо четири години Алексиев. 

Кирил Домусчиев: Това е 100-процентова лъжа

"Категорично заявявам, че тези твърдения, намеци и внушения са поредната 100-процентова лъжа и са част от инструментариума на настоящата предизборна кампания, от която определени лица и медиен кръг се опитват да извлекат политически дивиденти и ползи. Тази лъжа, която цели да ме дискредитира, е изфабрикувана от субектите, които понастоящем се опитват да дирижират задкулисно политическия живот в страната и да позиционират участниците в него, включително посредством опити за манипулиране на общественото мнение чрез фалшиви новини и под предлог, че се защитава интереса на държавата и гражданите. Жалко е, че в това мероприятие участва и лице, заемащо висша държавна длъжност, каквато е служебният министър на транспорта", се казва в позицията на Кирил Домусчиев.

https://www.facebook.com/kiril.domuschiev.56/posts/987846418433143

Позицията му бе публикувана след като в интервю за "Медиапул" служебният транспортен министър Христо Алексиев обяви, че е потвърдено от няколко достоверни източника, че фирми на Домусчиев участват с 20% в концесията.

Ниско самоучастие на концесионера

"СОФ Кънект" спечели концесията на столичното летище с най-добрата техническа оферта. Това означава най-добро ниво на обслужване на пътниците, което обаче не се случва. Вместо за инвестиции и ниво на обслужване, с концесионера си говорим кога ще оправи тоалетните и защо не се прави дезинфекция на летището, което е смешно за една сделка на стойност милиарди лева. Представиха генерален план за развитието на летището, който го върнах с множество забележки, защото не е направен професионално", коментира още министър Христо Алексиев.

Относно отсрочката на концесионните такси Алексиев посочва, че голяма част от първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. е от заеми от международни финансови институции, включително и от калибъра на Европейската банка за възстановяване и развитие, която освен с дълг, участва и с директна инвестиция в капитала.

"Реално, заради ниското си самоучастие, концесионерът може на 9-тата година да си тръгне и без да е платил нито един лев на държавата, а в същото време е експлоатирал летището и е прибирал приходите. Не е редно банкови институции да са вложили повече капитал от самия концесионер", акцентира транспортният министър.

Meridiam: Притежаваме 99% от концесионера на летище София

По-късно дойде и позицията на френския фонд Meridiam: "Във връзка с коментари, публикувани в българските медии, потвърждаваме, че акционери в дружеството "СОФ Кънект" AД, концесионер на летище София, са Meridiam, които притежават пряко 99% от капитала и акциите, както и австрийската компания Strabag, която има 1%. Няма никакво участие на български граждани или фирми както в "СОФ Кънект", така и в Meridiam".

В позицията се уточнява, че Meridiam е основан през 2005 г. от Тиери До, с убеждението, че синхронизирането на интересите между публичния и частния сектор може да осигури значими решения за колективните нужди на общностите. По френското законодателство Meridiam е независима инвестиционна компания и управлява активи. Тя е специализирана в разработването, финансирането и дългосрочното управление на устойчива публична инфраструктура в три основни сектора: устойчива мобилност, критични обществени услуги и иновативни нисковъглеродни решения.

С офиси в Адис Абеба, Аман, Дакар, Истанбул, Ню Йорк, Люксембург, Париж, Торонто и Виена, Meridiam понастоящем управлява 18 млрд. щатски долара и повече от 100 проекта. Meridiam е сертифициран по ISO 9001:2015, има усъвършенстван рейтинг за устойчивост от VigeoEiris (Moody's) и прилага собствена методология по отношение на ESG и въздействието, базирана на Целите за устойчиво развитие (ЦУР) на ООН. 

"Предложените инвестиции за първите пет години в размер на 43 млн. евро, които включват цялостно обновяване и промяна на облика на Терминал 2, получиха одобрение вчера. Висшият мениджърски екип на „СОФ Кънект“ е международен и е съставен от доказали се професионалисти с многогодишен световен авиационен опит. Изпълнителният директор е от Испания, има двама французи и двама българи. Летище Мюнхен има четирима представители на ключови позиции", се казва още в позицията на Meridiam.


*Статията е обновена в 16.09 часа на 5 ноември.


Facebook logo
Бъдете с нас и във