Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАДАВА СЕ ТРОЕН МАГИСТРАЛЕН РЕБУС

Нова, тройна порция публично-частно партньорство ни чака след злополучния опит за концесия на магистрала Тракия. До края на годината ще бъдат подготвени документите за концесиониране на още три български аутобана, съобщи в сряда (3 май) изпълнителният директор на Агенция Пътища Веселин Георгиев. Това ще са Струма, която ще свърже столицата с гръцката граница, Марица, която ще поеме трафика от и към Капитан Андреево, и Черно море (трасето между Бургас и Варна). Вече имаме готов проект за Марица, а за останалите две сме на етап предпроектно проучване и избор на трасе, каза Георгиев. Процедурите за отдаване на магистралите ще бъдат организирани според разпоредбите на новия Закон за концесиите, който бе обнародван през седмицата в Държавен вестник. И трите процедури ще се окажат първата проверка и за приложимостта на нормативния акт, и за волята на управляващата коалиция да се отърси от синдрома Тракия. Пред в.БАНКЕРЪ експерти коментираха, че не е за пренебрегване възможността чрез тях да се намерят инвеститори за Струма и Марица. И сега трафикът по двете презгранични трасета е сравнително голям, тъй като те поемат сериозна част от транспортните потоци между Югоизточна и Централна и Западна Европа. Далеч по-трудно ще е някой да се съгласи да построи и експлоатира 100 километра аутобан между двата ни най-големи черноморски града, тъй като той е натоварен най-вече през летния туристически сезон. Това намалява до минимум шансовете на евентуалния инвеститор да печели от пътя, освен ако държавата не обещае заместващи плащания за слабото движение по него.
Изграждането на друг ключов аутобан - Люлин, отново е на път да зацикли. Изпълнителният директор на Агенция Пътища обясни, че изборът на консултант и надзорник за този проект закъснява. Още в началото на декември 22 фирми и консорциуми подадоха документи за участие в търга за строителен надзор, но Европейската комисия, която финансира проекта, все още не е казала тежката си дума. Това пък стопира избора на изпълнител, въпреки че кандидатите подадоха оферти в средата на ноември. Надявам се нещата бързо да се уредят и в началото на август да започнем строежа на магистрала Люлин. Срокът за завършването й е 36 месеца, заяви Веселин Георгиев.
И докато плодовете на тези проекти ще се берат в несъвсем близкото бъдеще, републиканската ни пътна мрежа продължава да е в плачевно състояние. Според шефа на агенцията са пропуснати десет години и за наваксването на несвършената работа през тях ще са нужни много време и средства. През тази и през следващата година ще бъдат рехабилитирани около 1000 километра пътища от републиканската пътна мрежа, обеща Георгиев. Цифрата наистина не е особено голяма, като се има предвид, че дължината на пътищата от 1-ви, 2-ри и 3-и клас е около 19 хил. километра, а 2/3 от тях са наистина в окаяно състояние. Но все отнякъде трябва да се започне.
Основният приоритет на агенцията ще е рехабилитацията на пътя София - Благоевград - Кулата - Гърция. След повече от четиригодишни строителни работи на 15 декември Бул Строй Инженеринг трябва да приключи най-накрая с 18 километровата отсечка Долна Диканя - Даскалово. Ако този проект се изпълняваше със сегашните темпове, той наистина можеше да е готов и за олимпиадата в Гърция, каквито бяха първоначалните планове, заяви Веселин Георгиев.
За съжаление не може да бъде фиксиран срок за изграждането на втората тръба на тунела при Дупница. Пред репортер на в. БАНКЕРЪ шефът на агенцията обясни, че за завършването му може да се говори най-рано в началото на следващата година. Турският консорциум TINSA - ERKO пък ще бъде санкциониран, тъй като вината за забавянето е изцяло негова.
До края на годината ще трябва да е готова и по-голямата част от пътя Симитли - Разлог. И тук Агенция Пътища натиска изпълнителя (гръцката Пордефтики) да си свърши работата в срок. Не сме доволни от темповете, с които се работи. Още преди Великден ги предупредихме, че ако не се мобилизират до 20 май, ще ги отстраним от проекта. Не може да се бавят заради изграждането на елементарен пътен възел, какъвто е този край Разлог, категоричен бе Георгиев.
Същото предупреждение е получила и австрийската Щрабаг за изграждането на пътя Видин-Монтана. Първоначалният срок за рехабилитацията на трасето вече изтече и договорът на изпълнителя няма да бъде подновен, тъй като забавянето е по негова вина. Впрочем дори и последните участъци да бъдат завършени, съмнително е дали фирмата няма пак да си остави ръцете, както стана с предадените вече две отсечки в посока Видин. Те са с много лошо качество, което не ни удовлетворява. Има пропаднал участък от около 200-300 метра, но все още не сме установили каква е причината. Поръчахме да бъде направено геоложко проучване, което трябва да е готово до месец, заяви шефът на Агенция Пътища.
Освен лошата работа на изпълнителите проблем са щетите, които наводненията от миналата и от тази година нанесоха върху пътната инфраструктура на страната. Само вредите от летните порои през 2005 г. се оценяват на 285 млн. лева. За възстановяване на подпорни стени, за укрепване на свлачища и за изграждане на отнесената настилка е потърсено съдействието на постоянната комисия за защита на населението при бедствия и аварии, но досега тя не е дала нито лев. Затова всички разходи са за сметка на бюджета на агенцията.
От цялата тази калкулация обаче съвсем изпада третокласната пътна мрежа. За нея са заделени около 20 млн. лв., и то не за рехабилитация, а за разработката на проекти. Само така ще могат да бъдат усвоени средствата по регионалните програми на Евросъюза, които възлизат на около 200-250 млн. евро.
Стефан Савов

таблица
Кои участъци обещава агенция Пътища да са готови изцяло през тази година
Участък Дължина Срок
Враца - Мездра 32 км до края на годината
Долна Диканя - Даскалово 18 км 15 декември
Харманли - Капитан Андреево 42 км до края на годината
Белово - Юндола 26 км 30 септември
Плодовитово - Чирпан* 17 км 30 юни
Карнобат - Бургас* 33 км 30 септември
Сливен - Бургас 96 км 30 юни
Котел-Омуртаг 37 км до края на годината

*Участъци от магистрала Тракия

Приходите от винетни такси досега възлизат на около 101 млн. лева, съобщи изпълнителният директор на Агенция Пътища Веселин Георгиев. С тях могат да бъдат рехабилитирани около 100 км от пътната мрежа на страната. От Агенцията е възложила на чуждестранна фирма да направи анализ на събираемостта на средствата за стикери, както и да разработи варианти за въвеждането на друга такса, като тол. Причината е, че приходите са твърде скромни и при най-добрия случай не могат да надхвърлят 400 млн. лева. В същото време в Австрия те възлизат на 1.5 млрд. евро, Румъния също е далеч напред по приходи. Винетната система обаче със сигурност ще се запази и през следващата година. За кои пътища ще важи, ще зависи от промените, които предстои да бъдат направени в Закона за пътищата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във