Банкеръ Daily

Управление и бизнес

За нова измамна схема при ремонтите на пътища разказа Комитова

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова съобщи на брифинг, че проверка на министерството е установила, че под прикритието на текущ ремонт и поддръжка се прави основен ремонт на пътищата, при положение, че в договорите е записано "превантивни и текущи ремонти". Причината е, че основният ремонт е два пъти по-евтин, изисква по-дълги гаранции - десет години, докато при текущия те са по-малки. Установени са строителни дейности, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол и без гаранции.

Заместник-министър Иван Шишков съобщи, че е направена проверка на три от републиканските пътища. Проверена е отсечката Ихтиман - Белово, за която през 2013 - 2014 г. е имало изготвен проект за основен ремонт, но той е направен като текущ ремонт, при който има минимална гаранция. Вторият път е Самоков - Ихтиман, който също има проект за основен ремонт, а е извършен текущ и третият път с подобен случай е Камчия - Югово - Лъки.

Министерството е направило и анализ на ремонта на магистрала "Тракия", като за обекта през 2018 г. е предвидено да се направи основен, а не текущ ремонт и предвидената за целта сума е 95 млн. лева. През 2021 г. сумата, която се иска за изплащането на свършената дейност, вече е 207 млн. лева. 76 обекта, които са били в доклада на Агенция "Пътна инфраструктура" от края на 2018 г., са били описани като пътища в лошо състояние и за тях е трябвало да се прави основен ремонт за 370 млн. лева, но са били включени в програмата за текущ ремонт. По нея същите тези пътища струват 956 млн. лева.

ДНСК е направила проверка на всички пътища, при които се извършва текущ ремонт. Проблемите са общи и се доказва, че текущият ремонт е по-скъп от основния поради спецификата на тази дейност и при остойностяването на текущия ремонт цените са минимум два пъти са по-високи, а гаранцията е до пет години. Комитова уточни, че гаранцията на ремонта на магистрала "Тракия" за асфалта е три години по договор, защото става дума за текущ ремонт. Държавата всяка година отделя 300 - 400 млн. лева за поддръжката на републиканските пътища в бюджета на АПИ.

Министърът на вътрешните работи Бойко Рашков съобщи, че ще има проверка, с която да се изясни защо се преминавало от основен ремонт към текущ и да се потърси съответната отговорност. "Строителството е превърнато в източник на престъпни доходи", подчерта Рашков. Той информира, че предишните министри на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и Николай Нанков са призовани да се явят в полицията по проверката на магистрала "Хемус".

Facebook logo
Бъдете с нас и във