Банкеръ Daily

Управление и бизнес

За магистралните милиарди май се оформи... паритет

И така, през април миналата година ГЕРБ и коалицията "Обединени патриоти" бяха изхвърлени от властта, като новите парламентарни повелители  - "Има такъв народ", "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!"  -  не успяха да се разберат по два основни въпроса: как точно ще стане изчегъртването на досегашното статукво и откъде трябва да бъде започнато. Това неразбирателство продължи и по време на четворната управляваща коалиция, въпреки че точно "изчегъртването" събра в един отбор... несъбираемото: класическите смъртни врагове на тема ляво и дясно - БСП и ДСБ, широко скроени харвардски възпитаници от ПП и "домашните майстори" от ИТН.

Според сайта на Дирекция "Национален строителен контрол" (ДНСК),строителният бизнес се регулира от над... 530 нормативни акта, от които 35 закона, а всичко останало - наредби, правилници, тарифи, инструкции, заповеди и какво ли не още. От 2002-2003 г. Камарата на строителите настоява цялата тази законодателна хавра да бъде заменена от един Закон за строителството и няколко правилника, но засега - вече две десетилетия -

няма кой да осмисли полезността на тази идея

от гледна точка на държавния и обществен интерес. 

Същото е и със Закона за обществените поръчки. От 2003 г. нормалният строителен бизнес протестира срещу три неща.

Първо - критерият "Най-ниска цена" да бъде изхвърлен от употреба, защото в Европейския съюз отдавна е така и защото няма как някой да постигне най-ниска цена, след като всички пазаруват от едни и същи борси. Говорим за светлия бизнес, сенчестия може и без пари да ти направи магистрала до Париж, но после ще се чудим кой гръмнал този, кой запалил офиса на онзи...

Второ - на възложителите по ЗОП да им бъде забранено да указват на изпълнителите какво да правят. Тоест - като има ремонт на училище, не някакви си ведомствени специалисти да казват коя жица с каква да се смени, откъде да се купят водопроводните тръби и каква точно дограма трябва да бъде монтирана, а всяка фирма да предлага сама решения, чрез които се постига добро качество на разумна цена.

И трето - за да няма опозиционни хълцания, че една детска градина в Силистра струва 800 000 лв., а в София или Пловдив - 1.5-2 милиона, още преди 15 години решенията на възложителите

трябваше да станат "подсъдни" на административните съдилища,

а не на Комисията за защита на конкуренцията. Не само, защото са индивидуални административни актове, а заради продължаващата и днес невъзможност на Върховния административен съд (ВАС) да приема тълкувателни решения по спорната материя на ЗОП.

Обяснението на този феномен е елементарно. ВАС има право да уеднаквява разнородна и противоречива съдебна практика, но... само при едно положение: когато тази практика е "дело" на първоинстанционните съдилища. А в случая първоинстанционни съдилища нямаме, защото по ЗОП първа инстанция на Върховния административен съд се явява... Комисията за защита на конкуренцията. Което си е чиста проба абсурд, който никой не иска да види вече 20 години.

От сряда (15 юни) насам, целия този хаос, разнобой, бъркотия или както там си я наречем, взе да придобива много и все конкретни параметри. В смисъл такъв, че изведнъж всеки започна да обвинява другия в лъжа, макар... всички едновременно да говорят за едно и също нещо, с което

трябваше да се преборят още преди година! 

В рамките на пет работни часа, обикновеният българин разбра четири много важни неща:

- Слави Трифонов разбива коалицията заради пресечената далавера на ГКПП "Капитан Андреево". Каква е връзката на Дългия с фитосанитарния контрол по границата, все още е пълна загадка за обикновените хора. Необикновените в случая не ни интересуват, защото за тях няма никакви тайни - никога и за нищо.

- Премиерът Кирил Петков и финансовият министър Асен Василев лъжат, че Гроздан Караджов иска да открадне 3 милиарда лева, защото тези пари са отпуснати на пътно-строителните фирми с решение на Народното събрание. 

- Гроздан Караджов лъже, че републиканската пътна мрежа има нужда от такива инвестиции, защото патронът му Слави Трифонов го ползва като брокер и чрез него е обещал "едни пари" на "много хора".

- Депутатите от управляващото (все още) парламентарно мнозинство и депутатите от опозицията, докато се замерят с ругатни и обиди от парламентарната трибуна - някак "извътре" забравят, че в дъното на "магистралния" проблем са те. И по-точно - решението им от преди три-четири месеца, че половината от магистралните милиарди ще бъдат изпратени веднага, другата половина - с актуализацията на бюджета, а третата половина - след като т. нар. съответни органи приключат разследванията и проверките си.

Е, разследвания няма, прокурорските проверки също. Няма

законодателни промени, "изчегъртващи" статуквото.

Няма и проветряване на регулаторните органи, съхраняващи чистотата на обществените поръчки.

За сметка на това обаче има инат. Тежък и неоправдан - както от гледна точка обществения интерес, така и от гледна точка на държавното и европейско бъдеще на милата ни татковина. Инат, който е разделен по братски (а не по равно) между коалиционните партньори.

Прост (уж) пример.

От половин година Корнелия Нинова и подопечните й министри се разпореждат с поверения им бизнес както сметнат за необходимо. Въпреки всички обструкции на "зелените" коалиционни партньори от "Демократична България" и лично на "ултра зеления" депутат от "Продължаваме промяната" -  Александър Дунчев, ни правителство, ни парламент се е поинтересувал от темата. Нищо, че става дума за стотици милиони и десетки милиарди. И то до толкова никой не се интересува от проблема, че Дунчев още е депутат на ПП, макар че клати коалицията не по-слабо от Тошко Йорданов, да речем.

Още по-прост пример.

Вчера (15 юни) около 13 часа, премиерът Кирил Петков даде сензационен брифинг, на който заяви:

"... 2.5 милиарда лева са искани за незаконни строежи, като тези пари е трябвало да бъдат платени през увеличението на бюджета, поискан от Министерството на регионалното развитие и благоустройството..."

Незнайно защо (уж), премиерът Кирил Петков забрави, че той е Цар обединител на министрите в кабинета. И че на заседание на Министерския съвет ситуацията си е точно като в Лас Вегас - каквото и да е станало, то си остава там.

Не за друго, а защото лично той се оказва повлечен от други събития и процеси, докато хората около него

продължават да си преследват собствените цели.

Поради тази причина, два-три часа след брифинга на премиера Кирил Петков ситуацията придоби комичен характер.

Най-напред все още регионалният министър Гроздан Караджов даде пресконференция, огласи скандалния (уж) доклад, нареди да го качат в сайта на министерството и обяви: премиерът лъже, затова пращам доклада на прокуратурата!

След това финансовият министър също обясни за какво иде реч, но пред някакъв по-отбран кръг от хора. Информацията във ведомствения сайт се появи привечер, а видеото още по-късно. Посланието, логично, бе точно обратното: Гроздан Караджов трябва да открадне 3 милиарда, затова пращаме доклада на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и на ДНСК.

Е, в задачата се пита: кой крепи задкулисието, след като единия праща казуса в прокуратурата, а другите двама при себе си, но всички те не са си мръднали и пръста дори, за да закрият или да реформират регулаторите, които трябва да ги контролират?

Колко още милиарда трябва да откраднем от европейските данъкоплатци? И докога те ще ни бъдат длъжни? А защо?

Facebook logo
Бъдете с нас и във