Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Вземат пощите от министър „Еконт“

S 250 8eb3c872 343a 4dec 999b bd726c3810ad

През 1999 година министърът на транспорта Антони Славински се договори с премиера Иван Костов любимите му пощи да бъдат преместени от тогавашния Комитет по пощи и далекосъобщения (КПД) под негова "шапка", поради което ведомството му бе преименувано на Министерство на транспорта и съобщенията. Две години преди това Славински беше назначен за председател на КПД от служебния премиер Стефан Софиянски, който също е "пощенски и далекосъобщителен кадър".

Четвърт век по-късно, пощите отново "напускат" транспортното ведомство, за да бъде избегнат конфликта на интереси заради частния бизнес на актуалния ресорен министър Николай Събев.

„Български пощи“ ЕАД да бъдат извадени от структурата на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) и да бъдат прехвърлени на пряко подчинение към един от вицепремиерите. Това реши в четвъртък (17 март) Народното събрание при обсъждане на първо четене на промени в Закона за пощенските услуги. Със 121 гласа „За“ и 90 гласа „Против“ управляващото мнозинство одобри законодателната реформа, с която пощите се прехвърлят под прякото ръководство на вицепремиера по ефективно управление Калина Константинова.

Срещу промяната, естествено, цялата опозиция - ГЕРБ-СДС, ДПС и „Възраждане“ - гласува единодушно. Като основен аргумент те директно посочиха, че промяната се извършва с една единствена цел: министър Събев да не бъде упрекван и атакуван по съдебен път за конфликт на интереси. Както прекрасно е известно, Николай Събев е собственик на куриерската компания „Еконт експрес“ и на спедиторската фирма „Еконт транс“, чиито предмет на дейност съвпада с предмета на дейност на "Български пощи“ ЕАД.

Според Христо Гаджев от ГЕРБ-СДС, тази рокада е съвършено безсмислена, защото съмненията за конфликт на интереси и евентуална търговия с влияние не отпадат, защото Калина Константинова и Николай Събев продължават да са колеги в Министерския съвет. А според юристът Радомир Чолаков (също от ГЕРБ-СДС) държавното дружество трябва да си остане в транспортното ведомство, тъй като министър Събев бил доказан мениджър в куриерските услуги, би могъл да ги управлява ефективно и... щяло да го е срам да ги ликвидира в полза на собствения си бизнес.

От „Продължаваме промяната“ контрираха, че промените в Закона за пощенските услуги са залегнали още в споразумението, подписано от партньорите в управляващата коалиция. Според тях реформата на „Български пощи“ ЕАД е един от приоритетите на правителството, защото крайната цел е превръщане на регионалните подразделения на дружеството в центрове за комплексно административно обслужване на населението.

Още преди два месеца министърът на електронното управление Божидар Божанов огласи тази крайна цел и обеща, че след реформата жителите и на най-малките населени места ще решават всички свои проблеми на едно гише. В мотивите на проектозакона по този повод е записано, че чрез широката си национална мрежа, „Български пощи“ е в състояние да предоставя на гражданите и организациите качествени и достъпни услуги и по този начин ще допринесе за ограничаване на корупционните практики и намаляване на административната тежест върху бизнеса и населението, която от години се изчислява на над 2 млрд. лева.

За читателите ще припомним, че „Български пощи“ и Българската народна банка са сред най-старите български администрации - създадени са още в самотно начало на Третата българска държава – през 1879 година. Тогава в Царството има само 41 пощенски станции, докато - със своите 2981 офиса, пощите наистина обслужват дори най-отдалечените и слабонаселени места у нас. В държавната фирма работят 9000 души, които получават едни от най-ниските заплати у нас. „Български пощи“ са изключително ценни със своето специализирано поделение „Българска филателия и нумизматика“, както и с куриерската си компания EMS Bulpost, която има "вземане - даване" с 96 държави от цял свят.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във