Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВЪЗЕЛЪТ БЪЛГАРИЯ ЕР СЕ ЗАПЛЕТЕ

Всички прогнози на някои специалисти, че раздържавяването на авиокомпания България Ер няма да предизвика сериозен интерес, са на път да бъдат опровергани. В сряда (19 юли) от Агенцията за приватизация съобщиха, че седем компании са закупили документация за участие в обявената процедура. И сред тях безспорно има доста любопитни играчи.
Още на първо четене се набива името на Аустриан Еърлайнс. Тя е част от Аустриан Еърлайнс Груп (Austrian Airlines Group), в която влизат още два авиопревозвача - Лауда Еър и Аустриан Ероус. Аустриан Еърлайнс се занимава с превоза по редовни линии, Аустриан Ероус превозва пътници по регионални дестинации, а Лауда е специализирана в чартърните полети. Заедно те обслужват 130 дестинации в 66 държави на пет континента. В авиопарка на компанията влизат самолети Еърбъс, Боинг, Фокер, Бомбардие и Канейдиън Джет, като средната им възраст е едва 6.2 години.
Не са за подценяване и шансовете на най-голямата частна италианска авиокомпания Еър Уан (Air One). Тя е създадена през 1983 г., покрива дестинации до 25 града в Италия, лети до почти всички европейски столици, както и до Америка, Африка и Азия. Сред партньорите й за външни полети са Луфтханза, Ейджън еълайнс, Еър Канада и Ю Ес Еъруейс. Еър Уан разполага с 30 самолета Боинг 737, със средна възраст 14.6 години и извършва по 1400 полета на седмица, основно от и към летищата в Рим и Милано. През 2005-а е превозила 5.6 млн. пътници по редовните линии и чрез чартъри.
Фактически това са двамата кандидати, които влизат в категорията стратегически инвеститор. Към тях може да прибавим и българската Хемус Ер, въпреки че тя успя да се включи в наддаването благодарение на финансовия гръб на собственика си Балкан хемус груп. А иначе още преди обявяването на приватизационната процедура бе ясно, че фирмата на Химимпорт ще е сред най-сериозните претенденти за наследството на бившия национален превозвач. Изпълнителният директор на Хемус Ер Димитър Павлов нееднократно е афиширал, че по този начин ще бъде създадена българска авиокомпания на средно европейско ниво, която ще гарантира запазване на националния дял на местния пазар. Сега Хемус Ер разполага с един Боинг 737, шест BAE 146 Джамболино и два самолета АТR.
Голямата изненада при другите четири кандидати, които ще участват в надпреварата като финансови инвеститори, е Българска пощенска банка. В бранша упорито се говори, че тя ще играе за гръцката авиокомпания Ейджън Еърлайнс (Aegean Airlines), получила неотдавна правото да лети до София. Тя е основана през май 1999 г. и досега е превозила над 20 млн. пътници в над 230 хил. полета. Лети по 15 вътрешни и осем международни дестинации (Рим, Дюселдорф, Франкфурт, Мюнхен, Щутгарт, Милано, Ларнака, София). Компанията разполага с 21 самолета - шест са Avro RJ100, а останалите 15 са Боинг 737, като всички са оборудвани с модерни системи за сигурност. През декември 2005-а Ейджън Еърлайнс подписа договор за покупка и лизинг на общо 11 нови самолета Еърбъс 320, които ще заменят част от използваните Боинг-и.
Истинска загадка е Еър Уан - България ЕООД, за което все още няма данни в електроната система Дакси. Според информация на в.БАНКЕРЪ зад нея стои една от малките български частни авиофирми, която на този етап само опипва почвата. Още по-енигматични пък са Йорк България Инвестмънтс Лимитид ЕАД и регистрираната в Англия Trans Atlantic Aviation Ltd. Вероятно и двете дружества са основани специално за участие в приватизацията на България Ер, тъй като за тях няма никаква информация. Мистерията сигурно ще бъде разбулена до 28 юли. Тогава изтича срокът, в който кандидатите трябва да докажат, че отговарят на условията, заложени в стратегията за раздържавяването на България Ер. За стратегическите инвеститори те са над 150 млн. евро приходи от авиационни услуги и над 750 хил. превозени пътници за всяка от последните две години. От своя страна финансовите инвеститори ще трябва да доказват, че управляват активи за над 250 млн. евро за всяка от последните две финансови години и притежават дялове в други дружества на стойност над 150 млн. евро.
Допуснатите до участие в процедурата ще могат да си купят информационния меморандум на приватизираното дружество с правния и финансовия му анализ. Офертите ще се приемат до 17 август.

Facebook logo
Бъдете с нас и във