Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Въпроси без отговори тресат туристическия бранш

Липсата на предвидимост и пълната невъзможност да планират бизнеса си в близко или  средносрочно бъдеще е едно от най-сериозните предизвикателства пред хотелиерите у нас. Това е изводът, който правят  участниците в първата за тази година среща на членовете на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE). Членовете на организацията  управляват градски, ваканционни и спа хотели, предлагащи  общо над 14 хиляди. хотелски стаи, главно в категории 4 и 5 звезди. Заради забраната за организирани мероприятия, срещата е била виртуална, но въпреки това, участващите в нея мениджъри и собственици на хотели са успели да обменят информация и да обсъдят бизнессредата в туризма в началото на годината.

За градските хотели, сериозен проблем представлява и липсата на международни полети – проблем , който  спъва бизнеса и в  зимните ни курорти.

Като трагична са определили ситуацията през този сезон хотелиерите от най-популярния ни зимен курорт – Банско . „Туристи почти липсват, а по-голяма част от тези, които идват тук  се настаняват в жилища, които почти без изключение се предлагат  „на тъмно“. Вследствие на това  заетостта на хотелите рядко надхвърля 10 -15 на сто“, съобщават хората от асоциацията  

На оплакванията на хотелиерите срещу тази  откровено незаконна конкуренция представителите на  държавната и на общинската  администрация са реагирали с обяснението, че на собствениците на тези жилища няма как да бъдат връчени актове за нарушения, понеже живеят в чужбина, възмущават се българските мениджъри.

Според участниците в срещата сред  чуждите туристи в курорта преобладават румънците, а от началото на годината са започнали да се появяват също  сърби и израелци.  Надеждата на българските хотелиери е  именно броят на тези туристи да се увеличи след 28 януари, когато  се очаква да стартират директни полети от Израел до България.

Прогнозите за летен сезон 2021 също не са оптимистични. Мениджърите участвали в срещата  смятат, че за морските хотели  липсват  ранни резервации, поради което  им е  невъзможно отсега  да преценят дали въобще да отворят през тази година, което за тях  е сериозно предизвикателство.

Иронията е, че дори хотелите да се напълнят с last minute туристи през сезона, много от мениджърите няма да успеят да се справят логистично – със зареждане с храни и напитки, с осигуряването на достатъчно персонал и пр., което води до друг потенциален проблем – влошаването на качеството на услугата за туристите.

Ситуацията вероятно ще се усложни допълнително, ако Гърция „отвори“ през тази година, защото това означава, че българите, които миналата година почиваха по нашето Черноморие, поради липса на други алтернативи, през тази година ще отидат в южната ни съседка, което  може да се случи  и  с голяма част от румънските туристи“. Такова съмнение  са изказали участниците в срещата. 

Според тях  във все по-голям проблем за привличане на туристи през лятото ще се превръща и липсата на конкурентни предимства на България спрямо други дестинации. Аргументите им са , че при рехавия самолетен трафик, ако туристите трябва да пътуват няколко часа с автомобил или с автобус от Западна или Централна Европа, за да отидат на почивка, те по-скоро биха предпочели Испания и Хърватия, отколкото значително по-малко популярната България. 

На срещата е била коментирана и темата за рекламата на страната ни през тази година.

В контекста на тревожната за туризма през тази година ситуация, ресорната министърка обяви, че за национална реклама в бюджета са предвидени 17 млн. лева – значително по-висока сума, отколкото в предишни години. Сама по себе си тази новина е добра, но  министерството все още не е  обявило  концепцията и каналите, по които ще бъдат изразходвани тези средства – дали отново ще се плащат сериозни суми за скучни клипове в телевизии със спорна гледаемост или ще се подходи по-иновативно и ще се наблегне на по-ефективни канали  като например  дигиталния маркетинг – реклами в социалните мрежи, работа с травъл блогъри и инфлуенсъри, оптимизация за търсачки и други от този род.

Неясно остава положението и с участията в  международните туристически изложения, на които страната ни традиционно  присъства  с щандове. Най-голямото от тях – ITB в Берлин, което традиционно е през февруари, вече обяви, че през тази година  то  ще бъде проведено виртуално. За много от регионалните изложения пък все още не е ясно  дали ще се проведат физически, онлайн или въобще ще бъдат отложени за другата година“, коментират от асоциацията. 

На срещата е бил обсъден и въпросът за криминализиране на хотелските трансфери. Според участниците в нея, след приетите в средата на декември миналата година законови промени, съществува реална опасност  мениджър или собственик на хотел, които осигуряват на гостите си трансфери от и до летище или пък туристически обиколки със собствен транспорт, да бъдат съдени. Конкретният текст, прокаран чрез кодекса на търговското корабоплаване, гласи: „Който без разрешение, без  регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, извършва по занятие обществен превоз на пътници, се наказва с лишаване от свобода от една до три години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е“, алармират от организацията. „Очевидно е, че в стремежа си да постави извън закона нерегламентираните транспортни превози, парламентът пътьом криминализира и съвсем стандартни за туристическия бизнес услуги – автобусните екскурзии, хотелските трансфери и пр“, коментират създалата се ситуация  мениджърите от туризма. Според участниците в срещата на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, евентуално решение на   констатираните проблеми  е браншовите организации да изпратят позиция до министерството на туризма, което след това да разреши казуса с министерството на транспорта.

По време на срещата на ВАНЕ е била коментирана и друга опасност, която застрашава  бранша -  очаквания глад за кадри в туризма. Според мениджърите причината за нея е  несигурната бизнес среда, заради което  много от квалифицираните  кадри могат да се преорентират към други области и въобще да не се върнат в туризма.

Специално при морските ни хотели е неясен и въпросът за чуждестранните сезонни работници от Украйна, Молдова и др. От една страна, трудността е свързана с невъзможността за ранно планиране, а от друга – с постоянно променящите се противоепидемични мерки в държавите, откъдето идват или през които трябва да преминат работниците, за да стигнат до нас“, смятат от асоциацията

 Друг въпрос, който е занимавал участниците в срещата е била забраната за използване  на пластмасови изделия за еднократна употреба.

През 2019 г. Европейската комисия прие т.нар. Single-Use Plastics (SUP) Directive, с която целта е поетапно да бъдат извадени от употреба всички пластмасови продукти за еднократна употреба, за които се предполага, че са основният замърсител с микропластмаса на Световния океан. Според  директивата  до началото на юли тази година, държавите от Европейския съюз трябва да приемат мерки за забрана на няколко вида пластмасови изделия за еднократна употреба, сред които са пластмасовите сламки, тарелките, вилиците, ножовете и лъжиците, както и бъркалките за кафе.

Като следствие от тази директива, ако вече не са го направили, хотелиерите и ресторантьорите ще трябва бързо да намерят алтернативни варианти на посочените пластмасови изделия, което обаче неминуемо ще доведе до повишаване на оперативните им разходи, смятат участвалите в срещата  мениджъри. 

Хотелиерите от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели са коментирали и предстоящите избори. Според тях „буди учудване фактът, че въпреки наближаващите парламентарни избори, до момента никоя от политическите партии не е представила програма с мерки за стимулирането на икономиката и на туризма  в частност. Липсата на такава програма означава, че е много вероятно в предстоящата предизборна надпревара политиците да заложат в кампаниите си основно на популистки лозунги и на смътни обещания, вместо на конкретни икономически мерки“ -  такива са съмненията  на професионалистите в този бранш. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във