Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВОЙНА ЗА ШЕФСКОТО КРЕСЛО В СЕМ

Само дни след като Съветът за електронни медии попълни състава си до предвидените по закон девет човека, за председателското му място започна тиха война, която като нищо скоро може да прерасне в горещи сражения. В края на миналата седмица новият член от квотата на Народното събрание Маргарита Пешева е поискала правният отдел на регулатора да изготви становище колко дни най-късно след попълването на състава му би трябвало да се проведе гласуване за избор на нов титулярен шеф, съобщи самата тя. Искането на Пешева е направено на 26 април, като на юристите са дадени две седмици срок за консултации и отговор. Според Закона за радио и телевизия председателят се избира с квалифицирано мнозинство от шест гласа. Ако това не се случи на три поредни заседания, на четвъртото победителят се определя с обикновени пет гласа.
В началото на март досегашният шеф на надзора Райчо Райков, чийто едногодишен мандат изтече на 1 март, бе избран да изпълнява длъжността временно. На същото заседание бе решено за нов титуляр да се гласува, след като в съвета се включат и новите представители на Народното събрание и на президента. Както БАНКЕРЪ вече писа, в средата на април депутатите гласуваха Маргарита Пешева, която трябваше да си тръгне след жребия през ноември миналата година, да запази мястото си. Няколко дни по-късно, на 17 април, държавният глава Георги Първанов също попълни четиричленната си квота, определяйки за свои нови представители в СЕМ режисьора проф. Людмил Стайков и председателя на СБЖ Милен Вълков, който е и член на управителния съвет на БНТ. Така след около шест месеца чакане и мъчителни преговори между политическите сили съставът на съвета най-после окончателно се събра в пълен формат.
Макар оттогава да минаха почти три седмици, срокове за избор на нов титуляр на поста на председателя все още не се обявяват. Слуховете са, че временният шеф Райков умишлено бави топката и отлага процедурата в очакване да се случат няколко важни събития. Говори се, че в това начинание той има подкрепата на най-доверения човек на Първанов в СЕМ - Марко Семов, и на колегата си от парламентарната квота Мария Стефанова. Както е известно, до дни съветниците би трябвало да обявят началото на десетки конкурси за лицензиране на нови местни радиа и телевизии в страната. Преди седмица от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) съобщиха, че първите 96 радио- и 87 телевизионни регионални честоти, за които през януари тази година се получиха питания от фирми, желаещи да ги експлоатират, вече могат да се вадят на масата и да се разиграват между кандидатите.
От деловодството на съвета съобщиха, че информацията от КРС е пристигнала при тях в петък (28 април). Съгласно Закона за радио и телевизия не по-късно от две седмици след това СЕМ трябва да обяви конкурси за онази част от свободния спектър, за която претендират повече от една фирма. Какъвто е случаят при всички заявки, изпратени и получени в СЕМ през годината. След като съветът насрочи дати за пресяванията на фирмите, те трябва да се обявят в Държавен вестник, като по закон между пускането на съобщенията и датата за старт на конкурсите не трябва да има по-малко от 30 дни. През тях ролята на председателя на СЕМ е ключова, тъй като той е в правото си да назначи експертна комисия, в която задължително се включват членове на Съвета за електронни медии и на Комисията за регулиране на съобщенията. В органа обаче могат да вземат участие и експерти от други заинтересовани ведомства и организации, без обаче конкретно да се посочва от кои. Задачата на новосформираната структура ще бъде да напише доклад, който ще е един от критериите за избор на нови радиотелевизионни оператори. Сред неколцината други пък влиза трудното за дешифриране определение, че класирането става с комплексна оценка за най-пълно удовлетворяване на конкурсните изисквания.
Освен да участва активно в избора и сформирането на важната комисия, която ще има основна заслуга за лицензирането на новите български радиа и телевизии, през следващите месеци на новия председател на СЕМ се пада и отговорността да създаде и открие регионални центрове за мониторинг. Както БАНКЕРЪ вече писа, преди около две години СЕМ спечели финансиране от ФАР и от държавния бюджет по проект за създаване на система за наблюдение на регионалните радиа и телевизии. Целта на проекта, чието официално име е Укрепване на административния капацитет на СЕМ в България, е да се разшири кръга на контролираните от съвета електронни медии, както и да се осигури тяхната равнопоставеност. Общата стойност на проекта е 2 300 000 евро, от които два милиона идват от Европейската комисия, а 300 000 - от бюджета. В момента в сградата на СЕМ в столицата предстои да приключи грандиозен ремонт, след който ще започне да се инсталира новото оборудване. Същото предстои и в регионалните центрове, където трябва да се назначават и нови служители. По закон шефът на СЕМ е работодател на администрацията.
Аналогичен казус, при който известно време СЕМ бе управляван от временен председател, имаше през зимата на 2004 година. Шеф тогава отново бе Райчо Райков, който стана временно и.д. пак заради обновяване на състава. Любопитното тогава обаче бе, че забавяне на процедурата нямаше и че след като новите членове встъпиха в длъжност на 26 януари, заседанията за избор на председател се проведоха на 2 февруари. След като никой не успя да събере шест гласа на първите три заседания, на четвъртото Райков получи най-голяма подкрепа и запази поста си за още една година. През 2005-а резултатът от гласуването в полза на Райков се повтори с още по-внушително мнозинство. Като титуляр или като временен той заема длъжността вече за пети пореден път, въпреки че медийният закон предвижда ротация на шефовете.

ЧЕТИРИ СТЪПКИ ДО ИЗБОРА НА НОВИ ОПЕРАТОРИ
Съветът за електронни медии в момента работи по създаването на общи и конкретни приоритети за предстоящите конкурси за лицензиране на нови радиа и телевизии, съобщи за БАНКЕРЪ членът на СЕМ Райна Николова. Те ще бъдат съобразени с действащото в момента законодателство и със стратегията за развитието на пазара на електронни медии до 2009 г., която през миналата година Народното събрание прие по предложение на съвета и доклада за състоянието на медийния сектор, подготвен от Маргарита Пешева. След като приоритетите бъдат обсъдени и приети, СЕМ ще пристъпи към изработването на базисни критерии за цялостния лицензионен процес, допълни Николова. При тях ще се имат предвид опитът и насоките, по които е действал предшественикът на СЕМ - Националният съвет за радио и телевизия. Ще се разглежда и практиката на медийните регулатори в страни като Великобритания, Франция, Испания, Полша, Германия, поясни тя. Последната стъпка на съвета ще бъда да състави конкретни критерии за всяка от лицензионните процедури, които ще залегнат в начина, по който ще се оценяват кандидатите. За основа ще се използват и заключенията от доклада на доц. Пешева.

САМО ПРОЗРАЧНОСТ МОЖЕ ДА СПАСИ ЛИЦЕНЗИОННИЯ ПРОЦЕС
Единственото, което може да помогне за провеждането на наистина справедливи конкурси за лицензиране на нови радиа и телевизии, е пълната прозрачност на процеса, заяви миналия уикенд председателят на Българската медийна коалиция и бивш член на СЕМ Георги Лозанов. Коалицията организира дебат за проблемите и подводните камъни преди предстоящите конкурси. В момента се наблюдава криза на справедливостта, от която би могло да се излезе само по този път - допълни той. - Защото един срещу друг в процеса стоят хора, които са разсъждавали по коренно различен начин, когато са мислели за себе си като за собственици на електронни медии. Едните са си казвали: тъй като няма действаща, достатъчно гарантираща легалността на процесите нормативна основа, не участвам в процеса и чакам законово, нормативно всичко да дойде на своето място и тогава да се включа по най-легалния начин в процеса. Другата гледна точка е била: тъй като няма достатъчно гарантирана нормативна основа и тя се бави, на основата на свободната инициатива и на желанието за реализация участвам в процеса, независимо от спорните нормативни условия, влагам пари, влагам професионални ресурси, влагам човешки съдби. Сега остава законодателят и прилагащите закона органи - преди всичко СЕМ и отчасти КРС - да решат кой е имал право и кой не.

Facebook logo
Бъдете с нас и във