Банкеръ Daily

"Спаси София":

Вместо да оправи улиците, Фандъкова отби номера със Зона 30

Зони с максимална скорост до 30 км/час има в почти всички европейски държави, като пионер в тази област е Германия, която въвежда първите такива зони още през 1980 г.

След повече от шест години нищоправене, Столичната община е на път да въведе първата зона за успокоено движение в София - Зона 30. Само че по напълно погрешен начин, колкото просто да отбие номера. Вместо да ремонтира улиците и тротоарите в центъра и да приложи добрите практики, Общината възнамерява да въведе Зона 30 само чрез поставянето на знаци, с което няма да се подобри пътната безопасност и комфорта, за който и да е участник в движението, но ще бъдат изхарчени едни пари, обяви неправителствената организация "Спаси София". 

Зона 30 е трасе с ограничение на скоростта за движение до 30 км/ч. Това е утвърден в световната практика инструмент за управление и успокояване на трафика. Въпросът е, че освен поставяне на знаци и маркировка, въвеждането на такава зона задължително включва и изграждането на физически мерки с цел намаляване на скоростта за движение, гарантиране на видимостта и повишаване на комфорта и безопасността на всички участници в движението. 

Гражданската инициатива предлага всяка Зона 30 задължително трябва да включва следните компоненти: при кръстовищата, тротоарите трябва да са изнесени, за да се гарантира максимална видимост на пешеходците; кръстовищата трябва да са повдигнати на нивото на тротоара, с което се улесняват пешеходците и се намалява скоростта на колите; уширения на тротоарите, където да се поставят нови дървета, пейки, контейнери, реклами, стойки за велосипеди.

Изключително важно е да се направи цялостен ремонт на тротоарите и разширяването на онези, които са тесни и недостатъчни за пешеходния поток. В същото време трябва да се реши и проблемът с паркирането. 

"В този си вид  това начинание има за цел да се усвоят едни пари за знаци и да се отчете безсмислена дейност. Зона 30 не е самоцел – тя трябва да постига конкретни резултати и да доведе до чувствителни подобрения", коментираха от организацията. 

Зони с максимална скорост до 30 км/час има в почти всички европейски държави, като пионер в тази област е Германия, която въвежда първите такива зони още през 1980 г. Следва Швейцария, а първият град, който изцяло въвежда успокоена зона (с изключение на основните булеварди) е Грац в Австрия, направил това през 1992 г.

Facebook logo
Бъдете с нас и във