Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВИНЕТНАТА СИСТЕМА Е НЕСПРАВЕДЛИВА

Веселин Георгиев е на 39 години и по професия е минен инженер. Занимава се с пътно строителство от 12 години. В края на 2005 г. бе назначен за изпълнителен директор на Изпълнителна агенция Пътища, която с решение на Министерския съвет бе преобразувана във фонд Републиканска пътна инфраструктура. Женен е има две деца - син и дъщеря.

Г-н Георгиев, кое е по-трудно - да си шеф на агенция към строителното министерство или на фонд, който се контролира от трима министри?
- За мен няма разлика. Отговорностите, които имах преди в агенцията и сега във фонда, са достатъчно сериозни. Работата, която трябва да свършим, е много и ще става все повече. Много са и проблемите в републиканската инфраструктура, които са се натрупали през годините.
Защо тогава се наложи промяната?
- От Брюксел настояваха да има по-строг контрол върху усвояването на средствата по структурните фондове. Само за първия период до 2012 г. ще получим 900 млн. евро. Затова се стигна до създаването на фонда с управителен съвет, който се състои от министрите на финансите, транспорта и регионалното развитие. Аз лично смятам, че това е по-добрата формула и тя ще даде по-добри резултати.
Ясно ли е вече колко ще струват винетките през следващата година?
- Няма да има драстично увеличение в сравнение с 2006-а. В предварителните разчети бе заложена цена от 63 лв. за леки автомобили и смятам, че тя ще остане около тази граница. Няма да има голяма промяна и за микробусите и товарните автомобили. Окончателната стойност на стикерите ще е ясна до 15 октомври, като ще имаме достатъчно време да подготвим отпечатването и разпространението им.
Въвеждането на винетната система като че ли не се оказа много удачно за нашата страна, още повече че и приходите се оказаха по-малко от планираното...
- По предварителни разчети за тази година трябва да съберем 169 млн. лв. от винетки, но реалните приходи ще са около 160 млн. лева. Проблемите идват най-вече от слабия контрол. Според Закона за движение по пътищата това е задължение на Министерството на вътрешните работи, а и ние също имаме мобилни групи, но не сме в състояние да проверим всеки автомобил. Съвместно с КАТ вече обсъждаме през 2007-а да въведем по-сериозни мерки. В новия Закон за движение по пътищата ще има по-големи санкции за шофиране без винетка. Паралелно ще засилим и нашия контрол - като най-стриктно ще следим камионите. Там сме констатирали много случаи на фалшиви стикери.
Не обсъждате ли вариант винетките да бъдат премахнати?
- Засега е сигурно, че през 2007 г. винетки ще има. Смятам обаче, че е необходимо заедно с министерствата на финансите, на транспорта и на регионалното развитие да поработим сериозно и да предложим друг механизъм за събиране на таксите по пътищата. Винетната система е крайно несправедлива. Сега еднакво се таксуват богатият бизнесмен, който изминава по 10 хил. км на месец, и дядо Иван, които кара по 10 километра. Принципът трябва да е движиш се повече - плащаш повече. Това може да стане чрез такса върху течните горива - днес приходите от акциз влизат в бюджета и се разпределят без никаква връзка с пътищата. Ние ще настояваме под някаква форма поне част от тях да отиват за републиканската пътна мрежа.
Докъде стигнаха плановете за разширяване на околовръстното шосе на София?
- Процедурата по отчуждаване на имотите е приключила - има решение на Министерския съвет, което е обнародвано в Държавен вестник. Остава да намерим средства, за да обезщетим собствениците на имоти. Много ускорихме този процес и парите не бяха разчетени през миналата година. Вече водим разговори с министерствата на финансите и на регионалното развитие и се надявам обезщетяването да започне до края на 2006-а.
Облекчаването на трафика в столицата е свързано и с изграждането на магистрала Люлин. Предварителните очаквания бяха първата копка да бъде направена в началото на октомври...
- Ще има известно забавяне на първата копка. Въпреки че сключихме договор с изпълнителя - турския консорциум Мапа - Чингиз, все още не е избран надзорник на проекта. Надявам се до края на октомври процедурата да приключи и през ноември да започнем изграждането на аутобана, който ще изведе товарния трафик от квартал Княжево.
Не ви ли притеснява, че офертата на турците е с 11 млн. евро под сумата от 148.4 млн. евро, заделена за проекта?
- Офертата наистина е ниска, но такива са изискванията на Европейската комисия, която отпуска по-голямата част от парите за строежа на магистралата. Бъдете сигурни, че ние ще осъществяваме съответния контрол и няма да позволим анексиране на договора. Ще държим за стриктното спазване на сроковете и на качеството на строителството.
Кога най-накрая ще имаме нормален път от София до ГКПП Кулата?
- Той и сега е нормален, като изключим участъка от магистрала Струма, който се строи между Долна Диканя и Перник. След това с пътя няма да има проблеми, но е тесен и не може да поеме големия трафик. Въпросната 19-километрова отсечка ще бъде пусната в началото на ноември. През тази година бе свършена толкова работа, колкото за останалите три от началото на строителството. Наистина имаше забавяне, само че не бива да се забравя, че проектът за Струма бе преправян неведнъж. Не бяха отчетени геоложки проблеми, свлачища в района на Даскалово, отводнявания... Това даваше основания на строителя да иска непрекъснато увеличаване на средствата и сроковете.
Напоследък като че ли все повече се налага мнението, че не е необходимо да се изгражда магистралата до Варна, тъй като няма достатъчно трафик.
- Аз не съм съгласен, че магистрала Хемус не е интересна. Българската икономика започва да работи, увеличава се броят на автомобилите у нас. Ставаме част от Европейския съюз и е напълно нормално да имаме повече контакти с Румъния. Оттам ще минават всичките ни връзки към Европа. Ако камион влезе от Видин и пътува за Бургас, откъде ще мине? По Хемус и след това по някой от проходите през Стара планина. Същото е положението и ако дойде от Русе. Затова започнахме рехабилитацията на проходите. Основно ремонтираме Котел, ще започнем и Прохода на републиката, а Шипково вече е готов в южната си част. Нужно е да имаме сигурни връзки между магистралите в Северна и Южна България.
Покрай обществените поръчки за рехабилитация на пътищата в бранша се заговори, че страната е разделена на четири зони и всяка от тях е запазена територия. Северозападна и Централна България за фирми, близки до Васил Божков, Варна и Североизточна България за предшественика ви Велико Желев, регионът около Родопите се свързва с хора на президентската институция. Вашето име пък бе свързано с компаниите, които печелят договорите за ремонт на пътищата в района на Сливен и Нова Загора. Как бихте отговорили на подобни обвинения?
- Няма такова нещо. Законът за обществените поръчки е сред най-строгите. Ако направите справка в Агенцията за обществените поръчки, ще видите, че работим с повече от 300 фирми, като големите пътно-строителни компании у нас са над 20. Привилегировани са всички, които работят бързо, качествено и в рамките на възложените им срокове. Не може да сме благосклонни към тези, които са ни създавали проблеми при поддръжката на проходите през зимата например. Аз съм доволен от българските компании - през тази година те доказаха, че могат да работят. Ето, в неделя ще бъде открит 35-километровият участък на Тракия от Карнобат до Бургас, при това предсрочно.
През миналата седмица обявихте, че от началото на 2006-а в управление Пътни такси и разрешителни са уволнени над 70 човека...
- Това е един много сериозен проблем. През годините, особено до въвеждането на винетките, оттам са изтекли доста пари. И ние разполагаме със сериозни доказателства. За Калотина и Кулата става дума за около 7 млн. лв., за останалите е трудно да се каже сега, още повече че се води следствие. Факт е обаче, че контролът трябва да се затегне. Ето защо въведохме автоматизирана система за контрол на габаритните размери и товарите на автомобилите. През миналата седмица тя бе монтирана в Капитан Андреево, а до края на годината това ще стане във всички пунктове по границата. Така ще лишим служителите ни от възможността субективно да преценяват натоварването на камионите и размерите им и да се договарят с водачите. Всичко ще става автоматично и ще се записва в електронен вид. По този начин събираемостта на таксите вече се вдигна неколкократно, въпреки че срещаме съпротива. Защото ако досега превозвачът е трябвало да плаща 100 евро, той е броил 20 евро на ръка и е минавал безпрепятствено. Няма какво да се заблуждаваме - товарните автомобили разрушават най-сериозно пътищата ни. Заради това уволних двама служители на пункта между София и Драгичево. За една сутрин бяха измерили 20 автомобила и всички бяха изрядни. Ние за пет минути измерихме пет, като двата се оказаха с претоварване на оси. Ще бъдем безкомпромисни към всяко установено нарушение.

Разговора води Стефан Савов

Facebook logo
Бъдете с нас и във