Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Вятърът на промяната задуха в авиацията

Пламен Станчев

Ще бъде ли разбит установилият се през последните години модел за управление на столичното летище? Този въпрос стои особено актуално след рокадата в ръководството му, която направи служебният министър на транспорта Христо Алексиев. Първата позиция в най-големия ни международен аеропорт освободи Христо Щерионов, а мястото му на изпълнителен директор зае Пламен Станчев.  

"БАНКЕРЪ" е критикувал неведнъж управлението на Щерионов най-вече заради многобройните обществени поръчки, обявявани за, меко казано, излишни дейности. Такива подозрения очевидно са имали и редица депутати в 42-ото Народно събрание, след като на 29 юли миналата година с уникално единодушие - 129 гласа "за" и нито един "против", бе гласувано Сметната палата да провери дейността на държавното дружество. В мотивите на решението се посочваше, че се наблюдава тенденция към понижаване на финансовите показатели на "Летище София" - въпреки вложените през последните няколко години инвестиции. Изтъкваше се също, че през 2015-а приходите надхвърлят 118 млн. лв., а печалбата е едва 5.6 млн. лева. За сравнение - през 2007-а положителният финансов резултат бе 21.8 млн. лв., през 2008-а - 30.2 млн. лв., през 2009-а - 14.9 млн., през 2010-а - 15.3 млн. лв., а през 2011-а - 12.2 млн. лева.

Самият одит обхваща периода от 1 януари 2013 до 30 юни 2016-а. Тоест нищи се основно дейността на Христо Щерионов, който пое ръководството на аеропорта в края на юни 2013-а, както и последните шест месеца от управлението на предшественика му Веселин Пейков. Щеше да е още по-интересно обаче, ако инспекцията беше върната с още една година назад, например от началото на 2012-а. Тогава в борда на държавното дружество бяха две твърде любопитни фигури - Валерий Томов и Димитър Богданов. За първия се говори, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което отговаряше за Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Томов влезе в съвета на директорите на летището с решение на Ивайло Московски от 1 юли 2011-а и бе освободен на 4 октомври 2012-а. Но бившият транспортен министър Петър Мутафчиев твърдеше, че е останал неофициално там още две години, разполагайки с кабинет и шофьор.

Колкото до Димитър Богданов, той се оказа сред ВИП-клиентите на КТБ, където със съпругата му Биляна са имали над 11 млн. лв., но успели да ги спасят преди затварянето на банката. Смятан е за доверено лице на Александър Сталийски от кръга "Котараците", както и на ... Делян Пеевски. Медийни публикации свързаха преди време Богданов с искания от президента на компанията ANJ Group Ян Аронов подкуп от 1 млн. лв. от името на премиера Бойко Борисов. 

Докладът на Сметната палата ще е готов до края на март и най-вероятно следващото правителство ще решава какво да се прави оттам нататък. Дотогава обаче с "разчистването" ще трябва да се занимава Пламен Станчев. Той има опит, след като от 2005 до 2010-а бе начело на аеропорта. В този период компанията регистрира едни от най-добрите си финансови резултати, и то с далеч по-малко на брой пътници. При управлението на Станчев бяха построени новата писта и Терминал 2. Но сегашното му назначаване, изглежда, притеснява определени среди, съдейки по започналите нападки срещу него в няКОИ медии. 

Иначе в борда на "Летище София" влизат още Красимира Мартинова и Христо Михайловски, заменяйки Тихомир Иванов и Ася Иванова. Красимира Мартинова беше заместник-министър на транспорта при правителството на НДСВ. Юрист е по образование и дълги години работи в транспортния сектор. А Христо Михайловски бе заместник-министър на търговията и туризма в правителството на СДС. Завършил е Техническия университет в София, има и магистърска степен по бизнес администрация. 

Според официалната информация, подадена на 17 февруари, Христо Щерионов е назначен за главен директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА). "По време на неговото управление софийското летище достигна сериозен ръст на обслужените пътници. Ръководството на министерството очаква от него подобни добри резултати и на новата му позиция", се казва в съобщението. Досегашният директор на ГВА Иван Иванов пък трябваше да оглави дирекция "Авиационна безопасност" във въздухоплавателната администрация. Според някои приказки обаче заповедта за назначаването на Щерионов все още не е подписана. В бранша се носи и клюката, че предстои завръщането на Антон Джаджев в РВД.

Facebook logo
Бъдете с нас и във