Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Велкова отново подложи крак на бизнеса

Допълнителни такси вместо облекчения е подготвила за бизнеса ръководената от Марияна Велкова Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия. Брадвата идва с промените в закона за тези предприятия, които ведомството е написало и предстои да внесе за одобрение в Министерския съвет. Така след като провали усвояването на парите по оперативната програма Конкурентоспособност, но раздаде прилични бонуси на себе си и екипа, сега Велкова се е заела да затрудни още повече оцеляването на фирмите у нас, сякаш отмъщавайки си за изхвърлянето й от управлението на европейските средства.


Идеята е агенцията да прави по поръчка пазарни, маркетингови и други бизнес проучвания, за които компаниите да си плащат. Намеренията са дори да бъдат предложени услуги по цялостно консултиране на малкия бизнес, свързано с износа и помощ за реализирането му зад граница. Нелепото е, че поначало това би трябвало да се случва безплатно, след като агенцията е създадена, за да подкрепя фирмите както у нас, така и извън страната. Тя е усвоила десетки милиони лева от програма Конкурентоспособност, включително и за насърчаване на експорта. А вече съвсем друг е въпросът, че с част от тези пари, в противоречие с условията на Брюксел, Велкова и екипът й купиха нови коли.


Според работодателските организации е абсурдно държавна структура да предоставя подобни платени услуги най-малкото, защото се издържа от бюджета и е създадена да подкрепя, а не да преживява на гърба на бизнеса. Те предупредиха, че ако предложението бъде прието, агенцията ще се превърне в конкурент на редица подобни фирми, в това число и малки, занимаващи се с консултантска дейност. Това е нарушение и на принципа на равнопоставеност и дава на ведомството привилегии спрямо компаниите, които не получават финансиране от държавата, е становището на Българската стопанска камара. На практика таксите, регламентирани със закон, ще се превърнат в ненужен еталон на цените на пазара на консултантските услуги, смятат от браншовите организации. И че единствената възможност агенцията да изготвя дадени платени проучвания е ако те не попадат в обхвата на консултантските дружества.


След бурната реакция от Агенцията за малки и средни предприятия се оправдаха, че промените целели да се прецизират досегашните текстове и да се подобрят мерките за подкрепа на малкия бизнес. Чиновниците били отворени за предложения от работодателските структури и даже щели да ги вземат под внимание при подготовката на законопроекта.


Конкретно предприемачите искат ведомството на Велкова да възлага чрез обществени поръчки въпросните услуги на бизнес организации, а агенцията от своя страна единствено да контролира работата им. Така щяло да се гарантира ефективното използване на публичните средства и да се избегне нелоялната конкуренция. Другото предложение е търговските палати, браншовите организации и специализирани компании да организират участието на българските фирми в международни панаири и изложения, а не това да се прави от агенцията. Причината е, че сегашните правила създавали условия за неравнопоставеност, пък и практиката показвала, че държавната институция не се справя успешно с тази задача. За проваления бизнес форум в Катар, след който бе уволнен Трайчо Трайков, стоеше именно агенцията на Велкова. Не са малко и случаите, когато българските фирми се оплакваха от лошата организация на такива събития.


Освен въвеждането на такси в промените в Закона за малките и средните предприятия все пак са предвидени и стимули, при все че част от тях са неприложими. Такава например е идеята да се въведе изискването възложителите на обществени поръчки да работят единствено с български предприятия. Подобно предложение неминуемо би изкривило конкуренцията на пазара и би ни осигурило санкции от Брюксел. Предлага се също провеждането на търгове за доставки или услуги до 200 хил. лв. и за строителство до 500 хил. лв. да става с публична покана, а не, както досега, с открита процедура. По този начин щели да се създадат възможности при определени условия само малки и средни предприятия да участват в даден търг. Каква е обаче гаранцията, че поканените няма да са само близки до възложителя фирми?


Иначе сред подготвените законови промени има и добри попадения - като това предприятия, които инвестират в сферата на иновациите да бъдат освобождавани от данък печалба. Стига, разбира се, някой у нас да даде най-накрая ясна дефиниция какво всъщност представляват иновациите. От агенцията предлагат още в училищата да залегне задължителното обучение по предприемачество.


На целия този фон още повече изпъква въпросът: как така, след като от години се говори за подкрепа на малкия бизнес и за целта беше създадена агенция, пред него продължават да стоят проблеми като мудната бюрокрация, голямата междуфирмена задлъжнялост, трудният достъп до европейски пари, нагласени търгове и липсата на предвидима среда за инвестиране?

Facebook logo
Бъдете с нас и във