Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Ведомството на Ангелкова се пропуква

Браншовите организации в туризма се скараха заради министър Николина Ангелкова.

Стана ясно, че още преди седмица  Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) е изпратила писмо до премиера Бойко Борисов, с което е  поискала   оставката на министъра. Като основен аргумент за това  те са посочили, че на Ангелкова й  лисвали „професионални компетенции и административен капацитет за справяне със задълбочаващите се проблеми на българския туризъм".

Освен това сдружението на туроператорите  обвинява висшата държавна туристическа администрация  в безотговорно отношение  към състоянието  на този важен сектор в българската икономика. Оплакват се и от това, че трудно осъществяват ефективен диалог с неговия  ръководител.

Според  тях  данните за броя на чуждестранните туристи, които  министерството огласява периодично са преувеличени, а туристическата реклама е лишена от стратегическа визия. Имат забележки и за туристическия маркетинг, който определят като хаотичен, тъй като в него липсват  маркетингови активности в мобилни формати и в социални платформи.

В писмото на асоциацията директно  се посочва, че

общественото мнение системно се манипулира

За истинското състояние на входящия туризъм в България се ползвали  погрешни данни , които отчитали значително завишен  брой на чуждестранните туристи в сравнение с реалността.

Като катастрофално оценяват браншовиците състоянието на националния туристически портал http://www.bulgariatravel.org и отбелязват, че от началото на 2015 –а той  е  обездвижен.

Не липсват и още по-категорични обвинения - за  начина, по който се ръководи ведомството. Според тях българската държава подпомага рекламните кампании на чуждестранни туроператори със своите (всъщност с нашите) пари, липсва прозрачност в процедурата и за критериите за избор на получателите на държавната помощ, нарушава се свободната конкуренция, като чуждестранни икономически субекти се поставят в по-благоприятно положение спрямо българските туроператори.  Асоциацията изразява своето възмущение, че продължава да се  въвежда автоматизирана Единна система за туристическа информация ЕСТИ, от която се очакваше да стане ключов инструмент в борбата със сивата икономика.

Браншовиците настояват Ангелкова да бъде отстранена, защото не е изпълнила една от основните задачи, с която се е ангажирала, когато е било създадено Министерството на туризма. А именно  липса на туристически представителства на България в основните емитиращи и перспективни туристически пазари. Като сериозен пропуск и като неприемливо забавяне коментират  браншовиците и забавеното  учредяване на туристическите региони.

Асоциацията на туроператорите предупреждава, че  продължаващото  неглижиране на всички тези проблеми ще доведе до неблагоприятни последствия не само върху българския туризъм, но и върху българската икономика като цяло.

Не са на това  мнение обаче колегите им от  Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА). Председателят на организацията Светла Атанасова обяви, че те не подкрепят искането за оставка на министъра.  Според нея действително има проблеми  за целия туристически бранш, но искането на оставка не бил  начинът те да бъдат преодолени. Освен това Атанасова е на мнение, че и моментът не бил подходящ.

Разнобоят между браншовиците

продължи да се задълбочи, когато управителят на "Тера Тур Сервиз" и член на АБТТА Лъчезар Тодоров, обяви, че не е съгласен с решението на  управителния съвет да излиза с еднозначно мнение, при положение че самите членове не са постигнали съгласие по въпроса искат ли оставката на Агелкова, или не. Тодоров обясни, че членовете на организацията са получили това решение на управителния съвет с писмото, пратено  преди около седмица като приключен факт, за сведение -  нещо, което според него уронвало  авторитета на асоциацията.

"За мен по-важно в този момент е да използвам всичко добро, което направи Министерството на туризма през последните години, да се обединим около него и да се опитаме да го правим още по-добре. Това би трябвало да бъде позицията", заяви Тодоров.

Очевидно привидното обединение на бранша, който години наред трудно постигаше  единна позиция по различни спорни въпроси, отново е напът да се разпадне. За никого не е тайна, че колкото и значими да са проблемите в сектора, който е на сто процента частен, няма как интересите на всички да бъдат унифицирани. Още повече че отдавна се знае, че винаги част от хората, работещи на този терен, винаги намират прекия път до властимащите и нямат интерес да режат клона, на който седят.

Това обаче не може да скрие факта, че в управлението на този сектор

проблемите се задълбочават

Нека не забравяме, че само преди дни стана ясно, че Антикорупционният фонд сезира прокуратурата за „сериозни процедурни нарушения“ при обявената от Министерството на туризма обществена поръчка за изработване на рекламни видеоклипове за 43 680 лева. От туристическото ведомство побързаха да се защитят, като съобщиха, че според тях поръчката за рекламните клипове е направена „съгласно закона“, но обещаха пълно съдействие по случая.

Става дума за процедура, обявена на 21 юли, чиято документация за участие е публикувана на 24 юли. А срокът за подаване на офертите е бил до 17:30 ч. на 28 юли.

Според Антикорупционния фонд това е само едно от допуснатите нарушения. В изготвения от фонда правен анализ се посочва, че:

"Законът за обществени поръчки поставя императивно изискване за публикуване на техническите изисквания заедно с офертата, независимо че става дума за малка обществена поръчка с облекчен режим. В такъв случай възложителят е следвало да удължи срока, което не е било изпълнено".

Мерклиите да вземат тази поръчка са били четирима -  "Ейч ди Ченъл" ООД, "Студио Бленд" ООД, "Саунд" ЕООД и ДЗЗД "Опознай България", в което влизат  "Ес Ти Би Комюникейшънс" ЕООД и "Геском" ООД. Трима от тях са отстранени от комисията на различни основания.

За изпълнител на поръчката е избрана "Студио Бленд" ООД с оферта от 43 680 лв. с ДДС (36 400 лв. без ДДС – само с 600 лв. по-ниска от прогнозната стойност). Собственици на компанията са Методи Евстатиев и Михаил Константинов.

Според Антикорупционния фонд  нарушение е допуснато  и в това, че комисията по избор на изпълнителя е била назначена със заповед на министъра на туризма Николина Ангелкова от 31 юли 2017-а - три дни след изтичане на срока за подаване на оферти. Това става ясно от публикуваните протоколи в профила на купувача.

Сериозно процедурно нарушение има и в самия договор за възлагане на поръчката, тъй като не е налице изискваното от закона решение на самия министър за определяне на спечелилия изпълнител след проведената процедура.

Липсата на окончателно решение е сериозен пропуск, тъй като означава неприключена процедура по възлагане на поръчката, което от своя страна е задължително условие за подписване на договор, посочват от Антикорупционния фонд.

Решение на министъра за окончателен избор на изпълнител обаче липсва както като правно основание за подписания на 21 август 2017-а договор, така и като задължителна публикация в профила на купувача в интернет.

"Сключване на договор без правно основание при изразходване на публични средства представлява безстопанственост", се казва в правното становище на фонда, изпратено до прокуратурата .

Съгласно  подписания договор "Студио Бленд" ООД трябва да изработи серия рекламни клипове, които да представят туристическия потенциал на България. Те ще се пускат на международни туристически изложения и форуми. Срокът за направата на клиповете е 30 работни дни от датата на сключване на договора.

Обществената поръчка за изработване на рекламни видеоклипове, които да представят по най-добрия начин туристическия потенциал на България, е направена изцяло според изискванията на  закона, спазени са всички срокове и процедури по чл.20, ал.3 от Закона за обществените поръчки. Това коментира министър Николина Ангелкова, съобщи пресцентърът на Министерството на туризма.

"България е правова държава, има компетентни органи, които при сигнал проверяват процедурата. Министерството на туризма ще им съдейства напълно за това с документи и експертизи", се казва още в съобщението.

Като се имат предвид и скандалите с отдаването на плажовете под наем и концесиите, които министерството на Ангелкова претупа малко преди предходния  си мандат. Както и създаденото напрежение между нея и ресорния й вицепремиер Валери Симеонов, тема, която в „БАНКЕРЪ“ разработи подробно, става ясно, че „скърцането“ от действията в туристическото ведомство, нищо чудно да прераснат в пропукване.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във