Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Варят ни като жаби с бензина

Според Марк Твен, най-лесният начин да се свари жаба е тя да се сложи в тенджера със студена вода, след което съдът да се нагрее постепенно, докато водата заври. Клетото животно стои кротичко вътре, без да предполага какво всъщност го чака. Иначе ако го хвърлиш направо в горещата вода, веднага скача и бяга. Е, горе-долу същият похват използва Лукойл спрямо потребителите на горива в страната. Първо вдигна рязко цените на бензина и на дизела няколко пъти, после, като видя, че тръгва народното недоволство и държавата се зае уж да показва мускули, взе да намалява огъня на котлона, за да не изскочат жабетата. А после, когато нещата поутихнаха, започна полекичка - със стотинка - две, пак да си вдига цените.


Благодарение на този метод двете най-масово използвани горива трайно се задържаха над 2.60 лева. Още по-лошото е, че това вече не прави впечатление на никого. Остана само да се надяваме стойностите да не прехвърлят границата от 3 лева. Разбира се, от Лукойл могат да извадят камара аргументи за обоснованото според тях поскъпване - ще чуем дежурните лакардии колко е изпилен маржът на компанията, оправданията за цените на нефта, за промяната в курса на долара спрямо еврото и за международното положение... Нещо обаче в цялата работа не се връзва. Според сайта www.energy.eu, например в четвъртък (2 август), цената на масовия бензин А-95 в България е 2.60 лв., а на дизела 2.64 лева. И това при тарифа на петрола 102.95 долара за барел. Но ако върнем лентата назад -когато стойността на нефта по световните пазари хвърчеше бясно нагоре, ще видим, че цените на горивата у нас са били почти същите като тази седмица. През февруари при цена на петрола 120 долара за барел дизелът бе 2.70 лв. литъра, а масовият бензин - 2.57 лева. През април пък при цена на петрола 125 долара за барел бензин А-95 се продаваше на бензиностанциите на Лукойл България по 2.69 лв., а дизелът - за 2.65 лева. Разликата при тарифите на горивата на дребно не е голяма, нали? Но не и при тази на петрола.


Лукойл със сигурност има обяснение и за тази аномалия, но едва ли това ще сгрее редовия потребител. И ако пак се върнем към данните от www.energy.eu, в Кипър, Естония и Румъния имат по-евтин бензин от нас. При дизела, освен тези три страни, пред нас са Австрия, Литва, Латвия, Люксембург, Полша и Словения. За средната работна заплата в изброените държави, където горивата са по-евтини, едва ли е необходимо да напомняме.


На кого в България може да разчитаме? На властта или може би на Комисията за защита на конкуренцията? Едва ли. След дълго мъдруване антимонополистите съвсем неотдавна отсякоха: Лукойл България не е злоупотребил с господстващото си положение на пазарите за търговия на едро на бензин А-95 и дизелово гориво. Просто и ясно - пак ще ни варят на бавен огън.

Facebook logo
Бъдете с нас и във