Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В СЪЮЗ СРЕЩУ ГУГЪЛ

Принц Клеменс фон Метерних - външен министър на Австрийската империя през ерата на Наполеон и след това, би оприличил най-популярната ИНТЕРНЕТ търсачка в света - Гугъл (Google), на Франция, унижила Австрия и другите европейски сили по време на неговата младост. А конкурентите й - най-големият традиционен портал Яху! (Yahoo!), гигантът в електронната търговия иБей (eBay) и софтуерната империя Майкрософт (Microsoft) - собственик на намиращия се в затруднено положение уеб сайт Ем Ес Ен (MSN), щяха да му изглеждат като аналог на Русия, Прусия и Австрия. За да се постигне баланс на силите срещу Франция, принц Метерних изкова алианс между трите монархии. Враговете на Гугъл, би казал той, сега трябва да направят същото.
На 7 август от Гугъл съобщиха за две свои нови завоевания - сделки със старата медийна фирма Виаком (Viacom) и с конгломерата на Рупърт Мърдок Нюз Корпорейшън (News Corporation). Съгласно първото Гугъл ще продава на други ИНТЕРНЕТ сайтове видеоклипове с търговските марки на Виаком, интегрирайки в тях рекламно съдържание. Което превръща Гугъл в безспорен лидер на новоизлюпения, но обещаващ пазар на уеб видео рекламите. А договорът за сътрудничество с другия медиен гигант предвижда Гугъл да доставя цялата необходима технология за търсене и текстово рекламиране на страниците на Нюз Корпорейшън, включително и на изключително популярния портал за социални контакти MySpace.com. Близо 11% от посещенията на Google.com от американските потребители се правят от този сайт.
Това са тежки удари както за Яху!, така и за Ем Ес Ен, който също водеше преговори с Нюз корпорейшън. И Яху!, и Ем Ес Ен губеха пазарен дял в областта на уеб търсенето през изминалата година за сметка на Гугъл, която сега владее половината от пазара. Те изостанаха от нея значително и в своите рекламни технологии и мрежи и сега печелят по-малко пари, отколкото Гугъл от един и същ брой търсения. На всеки 1 долар за Гугъл от едно запитване на Яху! се падат само 60-70 цента. А цената на акциите му падна с 22%, отбелязвайки най-големия спад за един ден, след като съобщи през юли, че ще забави въвеждането на новия си алгоритъм за реклaмиране, предназначен да запълни празнината в доходността.
В областта на търсенетоЕм Ес Ен е по-изостанали от Гугъл и от Яху! и родителят му Майрософт е изправен пред още по-голяма заплаха от страна на новата експанзионистична сила. Много от новите разработки на Гугъл, извън сферата на ИНТЕРНЕТ търсенето, дават възможност на ползвателите да правят неща безплатно, чрез своите уеб браузери, за което днес използват софтуера на Майкрософт на персоналните си компютри. Гугъл например предлага елементарна, но за сметка на това безплатна онлайн програма за текстообработка и таблици.
За по-малкия иБей може до известна степен да се твърди, че е съдружник на Гугъл. Резултатите от търсенето на Гугъл изпращат огромен трафик към сайта за електронна търговия на иБей, който пък е един от най-рекламиращи се в мрежата на търсачката. Но балансът във взаимоотношенията им е нарушен. Около 12% от приходите на иБей идват индиректно от Гугъл, докато последният дължи едва 3% от приходите си на иБей. Най-лошо за иБей обаче е, че Гугъл започва да конкурира и подкопава неговата основна дейност. Продавачите създават свои собствени уеб страници и купуват текстови реклами от Гугъл, а купувачите използват търсачката на Гугъл вместо тази на иБей, за да се свържат директно с продавачите. Затова ще е мъдра стъпка, ако онлайн аукционът влезе в сериозно партньорство с Яху! или с Майкрософт, за да се възвърне съотношението на силите в сектора.
Някои от съюзите вече са сключени. Миналата година Яху! и Майкрософт обявиха, че ще свържат своите системи за моментално изпращане на съобщения, които са доста по-популярни от алтернативата на Гугъл, а през юли дойде съобщението, че това сътрудничество ще бъде разширено с гласов чат. Съгласно сключения през май договор иБей пък ще използва технология от Яху!, за да поставя реклами на своя сайт за продажби. Другата част от сделката е, че за извършване на онлайн разплащания по транзакции от своите страници Яху! ще използва механизма ПейПол (PayPal) на иБей. (Неотдавна Гугъл въведе своя собствена конкурентна система за онлайн плащания, наречена Чекаут (Checkout).
Най-силният съюз, разбира се, би се получил чрез сливане или поглъщане. И Ем Ес Ен и Яху! искаха да закупят намиращото се в затруднено положение ИНТЕРНЕТ поделение на медийния конгломерат Тайм Уорнър (Time Warner) - Америка онлайн (АОЛ - AOL) или част от него. Но през зимата на 2005-та Гугъл предложи значително по-висока оферта от конкурентите си и закупи 5% от АОЛ за 1 млрд. долара. Споразумението между двата ИНТЕРНЕТ гиганта предвижда също постигане на съвместимост между техните системи за моментално изпращане на съобщения - Инстънт месинджър на АОЛ, която е най-популярната в света, и Гугъл ток на Гугъл инк.
Какви са шансовете за сделка между Майкрософт и Яху! или иБей, след като врагът вече е спечелил АОЛ? Анализаторът Джъстин Поуст от Мерил Линч (Merrill Lynch) каза неотдавна, че вероятността да се случи това е толкова голяма, че скоро може да се очаква да тласне нагоре цените на акциите на иБей и Яху!. Според него е най-логично Майкрософт да опита сливане с Яху!, което би й помогнало стратегически. Но не всички споделят мнението на Поуст. Някои смятат, че подобен ход няма да е кой знае колко добър, тъй като има големи разлики в корпоративната култура между една медийна и една софтуерна компания. Сливане между Яху! и иБей обаче би било логично, защото и двете фирми живеят предимно от услуги, предлагани на онлайн общностите.
Според една изследователска група пък, каквото и да е сливане между трите средни сили ще е внушителен драматичен жест, който само ще ускори упадъка им. Сливането между АОЛ и Тайм Уорнър през 2000 г. е уместно предупреждение за това.

Facebook logo
Бъдете с нас и във