Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В НОВИЯ ПЪТ НА АГЕНЦИЯ ПЪТИЩА ЗЕЯТ СТАРИТЕ ДУПКИ

Кой в крайна сметка ще управлява парите за българските пътища? Поне на теория отговорът на този въпрос не би трябвало да е особено труден. С приетите през миналата седмица поправки в Закона за пътищата бе решено досегашната изпълнителна агенция Пътища да бъде преобразувана във фонд Републиканска пътна инфраструктура към министъра на финансите. Той ще се регистрира като юридическо лице и ще се управлява от тримата министри - на финансите Пламен Орешарски, на транспорта Петър Мутафчиев и на регионалното развитие Асен Гагаузов. В действителност обаче ситуацията днес далеч повече напомня баснята за орела, рака и щуката. Уж всичко трябваше да се контролира от новия фонд, а отговорностите пак бяха поделени. Транспортното министерство ще определя политиката за развитие на всички шосета в страната, но ще ръководи пряко само проектите за магистралите и пътищата първи клас. Концесиите на аутобаните останаха в строителното министерство, както и проектите за второкласната и третокласната пътна мрежа. През седмицата министър Асен Гагаузов дори щедро обеща, че през следващите три години за рехабилитация на зачислените му трасета ще бъдат вложени над 380 млн. евро. На Министерството на земеделието пък му се паднаха четвъртокласните и горските пътища.
По този повод изпълнителният директор на Българската браншова камара Пътища Иван Бойков отбеляза, че подобна структура няма никъде в Европа. Навсякъде за състоянието на пътищата отговаря Министерството на транспорта. А при нас явно за пореден път управляващите не могат да си поделят властта.
Самата промяна бе наложена под натиска на Европейския съюз, който настоява да е ясно къде ще отиват средствата, които ще получим от структурните фондове за регионално развитие и Кохезионния фонд. Парите хич не са малко. Само за магистрали и първокласни пътища през следващите седем години ще ни бъдат отпуснати 1.1 млрд. евро, или около 120-130 млн. евро на година. Отделно в останалата пътна мрежа ще се налеят още стотици милиони евро. Така че борбата е за комисиони, които трябва да бъдат разпределени, коментират в бранша, и сега просто е било решено кой какво парче от баницата ще получи. Мненията също така са, че БСП и ДПС са успели да маркират своите територии за сметка на НДСВ, които останаха без представител във фонда.
Впрочем още при дебатите около създаването му се усети напрежение между партньорите в тройната коалиция. От НДСВ настояха да няма разделяне на правомощията между ведомствата. След като създаваме фонд, който ще управлява пътищата, е нормално цялата отговорност да се концентрира именно в неговия управителен съвет. А не да разделяме републиканската пътна мрежа. Но в името на компромиса оттеглихме нашите предложения, заяви за в.БАНКЕРЪ депутатът от НДСВ и председател на парламентарната комисия по транспорт Йордан Мирчев. Според него най-важното сега е решенията да се вземат точно от фонда, а не от отделните министерства, тъй като координацията между тях ще е далеч по-тромава.
Всичко хубаво, но поне на този етап вътрешната структура на фонда, както и обслужващите го звена в трите министерства остават загадка. А от тях зависи кога той ще заработи реално. По неофициална информация, в транспортното ведомство са разработили примерен вариант на тази структура, който се намира в Министерството на финансите. Предложението тепърва ще се съгласува с останалите партньори. Допълнително и трите ведомства ще трябва да коригират и устройствените си правилници. Едва след това предложенията ще бъдат внесени за одобрение от Министерския съвет, но краен срок не е поставен. Вероятно поради тази причина никой не си дава много зор да определи какви нови дирекции и звена ще бъдат открити и как точно ще се координира дейността помежду им. Никой не е наясно и как ще се разделят областните пътни управления, които сега отговарят за маркировката и организацията на движението.
Средствата от европейските фондове трябва да се усвоят и затова структурата трябва да бъде изградена колкото се може по-скоро, казва Йордан Мирчев. Дано така да мислят и в министерствата, от които зависи кога ще заработи фонд Републиканска пътна инфраструктура.

Facebook logo
Бъдете с нас и във