Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В КРИВА ДЪРЖАВА И ЯПОНЦИТЕ НЕ ВИРЕЯТ

Обещанията, че софиянци ще могат да пътуват с метро от центъра на столицата до кв. Младост през първата половина на 2009-а, няма да бъдат спазени. През седмицата Сметната палата публикува доклад, от който стана ясно, че строителните работи в отсечката от ЦУМ до стадион Юнак ще приключат най-рано през 2010 година. Причината е, че до края на 2007-а са били извършени едва 42% от дейностите по изпълнението на проекта. А според договора между Софийската община и изпълнителя Тайсей Корпорейшън трасето на подземната железница трябваше да е напълно готово още на 16 ноември миналата година.
Но докато закъснението и поредната отсрочка бяха съвсем очаквани, констатацията на одитора, че София няма да получи адекватна неустойка, е доста изненадваща. Оказва се, че заканите на кмета Бойко Борисов да глобява японците с по 50 хил. щ. долара за всеки ден забавяне са празни приказки. В контракта с Тайсей наистина са предвидени такива глоби, но с уговорката, че те не могат да надвишават 5% от стойността на строително-монтажните дейности. Иначе казано, максималната санкция, която общината е в състояние да наложи, е около 4.91 млн. щ. долара и тя вече е изконсумирана. От март изпълнителят нито е санкциониран, нито се очертава това да му се случи. Неприятното е, че забавянето ще отложи въвеждането в експлоатация и на почти завършения участък от Интерпред до кв. Младост, който се строи с пари от общинския бюджет.
За консултанта по сделката - японската фирма Падеко (Padeco), която извършва и строителния надзор, пък изобщо не са предвидени глоби за неспазване на сроковете. И макар че услугите й очевидно не дават кой знае какъв резултат, тя получава стабилни хонорари. Договорената първоначално сума е около 10 млн. лв., но през 2006-а Падеко е получила още 2 млн. лева. Те са поискани с мотива, че процедурата за избор на изпълнител е била много сложна. Това наложило многократно съгласуване на конкурсната документация с Японската банка за международно сътрудничество (JBIC), от която Столична община получи заем в размер на 12.9 млрд. йени (178 млн. лв. по сегашния курс на БНБ) за разширяването на метрото.
Любопитното в случая е, че увеличението на хонорарите е отишло за телефонни разговори, офис консумативи и транспорт. На всичко отгоре в доклада на Сметната палата се посочва, че вдигането на сумата е било абсолютно необосновано. Нещата обаче не свършват дотук и в началото на тази година японците отправят ново искане към общината за още 2 млн. лева. В същото време одиторите са констатирали, че при строителството е допуснато отклонение от трасето, и сегментите, необходими за облицовката на тунелите, са с множество дефекти. Реално това са все неща, за които би трябвало да следи именно Падеко. Но същата фирма, която избира изпълнителя и извършва договарянето с него и надзора на проекта, не само че няма да бъде санкциониран, ами, както е тръгнало, ще получи и с 40% по-голямо възнаграждение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във