Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В газовото уравнение има неизвестни

И вълкът сит, и агнето цяло. Това е краткото обобщение на газовата одисея между България и Русия, която приключи тази седмица. Председателят на борда на директорите на Газпром Алексей Милер постигна своето - заветния последен подпис под окончателното инвестиционно споразумение за газопровода Южен поток, с което същинското строителство на тръбата може да започне на 7 декември. Премиерът Бойко Борисов пък успя да измъкне намаления на цените на газа за вътрешния пазар с над 20%, и то точно в годината, когато предстоят парламентарни избори.


Без съмнение този път българската страна изигра сравнително добре козовете си. Ясната декларация, че няма да подпишем за Южен поток, ако Газпром не направи отстъпка за синьото гориво, даде резултат. По неофициална информация осреднената цена на руския природен газ за България е около 520 щ. долара за 1000 куб. м (без временната отстъпка от 11.1%, която важи до края на тази година). С отстъпката от 20% от началото на 2013-а тя би трябвало да падне до 416 долара за 1000 куб. метра. Как обаче това ще се отрази върху крайната цена на природния газ за българските потребители, тепърва ще смятат Булгаргаз и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Но не бива да се пренебрегва признанието на регулатора в началото на седмицата, че е държал цените на газовото ни дружество по-ниски от действителните, за да не се стига до поскъпване по веригата. Повече яснота по въпроса ще има в началото на декември, когато се очаква Булгаргаз да внесе в ДКЕВР заявлението си за определяне на цените за първото тримесечие на 2013-а.


Наред с това новият договор за доставки на природен газ е сключен директно с Газпром експорт, като така ще отпадат досегашните посредници в търговията - Овергаз и Винтерсхал.


Много важен параметър е, че искаме да отпаднат посредниците, да сключваме договор директно с производителите. Милиони са се губили през тях за сметка на българския потребител. До сутринта сме спорили на тази тема. Благодаря на г-н Милер, че се съгласи с нас. Преговорите бяха тежки, заяви премиерът Бойко Борисов.


Друга важна подробност е, че контрактът е за доставка на 2.9 млрд. куб. м годишно и е сключен за период от шест плюс четири години. След изтичането на първоначалния срок страната ни ще има право да намали количествата, които получава от Газпром, съобразявайки се с резултатите от местния добив и отново ще може да преговаря за намаляване на тарифата на синьото гориво. Що се отнася до клаузата take or pay(взимаш или плащаш)- тя е променена от 90 на 80 на сто.


Безспорно всички тези предимства не са за пренебрегване. Но и не е необходимо да се заблуждаваме - те бяха постигнати, тъй като България със своите около 3 млрд. куб. м природен газ е твърде незначителен пазар за Газпром. Особено на фона на очакваните 63 млрд. кубика, които ще минават годишно по Южен поток. Затова и отстъпката, която получихме, изглежда толкова примамлива. Колкото до забележката на Борисов: В 11 без пет се чухме с президента Путин и му благодаря, че охлади ентусиазма на г-н Медведев (бел. ред. - заместникът на Алексей Милер) за нови формули, тя по-скоро бе демонстрация на мускули за пред медиите.


Какво обаче слагаме ние от другата страна на везната? На първо място, са споразуменията за Южен поток. Привидно те също не са толкова страшни. Дори след като по тръбатазапочне да се транспортира газ, транзитният договор за нас няма да бъде променян и ще продължи да действа до 2030 година. Това означава, че транзитните такси по трасето през Украйна няма да бъдат намалявани, а само за миналата година Булгартрансгазе получил 157 млн. щ. долара приходи от тях.


По-неприятното е, че подписахме за Южен поток, без да са изяснени ключови параметри - като въпросът за транзитните такси по него, осигуряването на финансиране за българския участък от тръбата, както и при каква лихва ще стане това.


Размерът на транзитните такси ще бъде определен допълнително, когато имаме конкретната цена за газопровода Южен поток, а не само ориентировъчната, обясни българският министър на икономиката и енергетиката Делян Добрев. Той изрази увереност, че приходите от транзита ще са достатъчни, за да изплати държавата с тях своя дял от финансирането на проекта в рамките на 15 години. Но не е ясно какви точно гаранции поема Русия, че ще осигури необходимите количества природен газ, за да напълни изцяло капацитета на тръбата.


По изчисления на проектанта към момента участъкът от Южен поток на наша територия струва 3.309 млрд. евро. Трасето е над 900 км с три компресорни и една приемна станции.


Другият бонус за Газпром след подписаните споразумения е, че компанията получава възможност да инвестира самостоятелно в парогазови централи в България. По думите на Алексей Милер дружеството ще доставя за тях газ на много по-ниски цени. Досега е приключило предварителното проучване и дори вече са набелязани две потенциално интересни места за изграждане на такива мощности. Къде точно са те, на този етап не се коментира. Но на практика това отваря вратата за руснаците да стъпят здраво и на електроенергийния ни пазар.


Всъщност тепърва много ще се коментира дали сме спечелили, или загубили от подписаните газови споразумения с Русия. В уравнението все още има доста неизвестни.


nbsp;


nbsp;


(о)позиции


Румен Овчаров, депутат от Коалиция за България:


Това е седмият или осмият опит за намаление на цената на природния газ, откакто това правителство е на власт. Като резултат цената е увеличена точно два пъти. На практика никакви отстъпки не са постигнати. Очевидно, че от 1 януари трябва да очакваме 20% намаление на цената на парното. Ако това се случи, ще означава, че нашите предположения не са верни. Но ако не се случи, значи нашите разсъждения са били верни.


Очевидно за Южен поток не са договорени транзитни такси, сравними с тези, които са договорени по старите договори. Ако сега Газпром не транзитира заявените количества по тръбата за Турция, е длъжна да плати 90% от капацитета й, независимо дали ги транзитира, или не. Не знам дали тази клауза я има в договора за Южен поток. Ако я има - добре, но ако я няма - какво се случва? Разбрах, че цената на газопровода е станала 3.3. млрд. евро. Когато обсъждахме този проект през 2007 г., цената на българската част винаги е била между 1-1.5. млрд. евро.




Трайчо Трайков - бивш министър на икономиката и енергетиката в кабинета на ГЕРБ:

Ситуацията с подписването на инвестиционното решение за строежа на газопровода Южен поток през българска територия прилича на второ Белене, тъй като най-важните неща тепърва предстои да се договорят, а страната ни се ангажира с 1.7 млрд. евро в този проект. Възможността за предоговаряне на условията по газовите доставки на шестата година не е постижение за България, тъй като досега това е можело да става на пет години. Да, наистина са изброени гаранциите, които българската държава не дава. Няма държавна гаранция, чудесно, няма корпоративна гаранция от Българския енергиен холдинг, също е добре. Няма начин БЕХ да загуби акциите си в Южен поток, това е почти без значение, тъй като има начин компанията Южен поток да загуби активите си, ако не успее да изплати за 15 години дела си във финансирането. Транзитните такси, които България няма да получава за тези 90 км от станция Черна вода до Провадия, са около 40 млн. лв. годишно, тъй като газът вече ще идва откъм морето, а не откъм Румъния. Значи за 15 години това са 600 млн. лв. загубени със сигурност, ако приемем, че ще се транзитират около 20 млрд. куб. м годишно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във