Банкеръ Weekly

по нашенски

В ДАИ има още дай, дай...

Дали ДАИ или "Автомобилна администрация", вятърът на промяната все не идва.

Може ли да се спре корупцията в Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация"? Едни ще приемат този въпрос за риторичен, други ще дадат пример с редицата акции и арести на рушветчии в бившата ДАИ. Мисията обаче си е направо обречена, след като властта търси цаката на хората, които подават сигнали за нередностите, случващи се при провеждането на шофьорските изпити и даването на книжки. 

До редакцията на "БАНКЕРЪ" стигна един любопитен сигнал от 24 юли 2017-а, адресиран до прокуратурата и транспортната комисия в Народното събрание. Негов подател е инж. Кънчо Димитров, началник на областния отдел на "Автомобилна администрация" - София. Става въпрос за човека, който съдейства за разбиването на мащабната схема във въпросната агенция през пролетта на миналата година, завършила с

ареста на изпълнителния й директор

родения в Плевен Цветелин Цветанов. Тогава след акции и разпити в 12 града в страната бяха намерени близо 800 хил. лв., като повече от половината пари бяха открити в тайник в дома на тъста на Цветанов. Тук е мястото да отбележим и друго важно нещо - за приказките в бранша, че ключът към назначението  на Цветелин Цветанов се криел в близките му отношения с транспортния министър Ивайло Московски - двамата били съученици в плевенското основно училище "Васил Левски". За назначението спомогнало и познанството с председателя на парламента Цецка Цачева, която също е от Плевен. 

След онази операция нещата се поуталожиха, второто правителство на Бойко Борисов си отиде, минаха парламентарните избори... Сега ГЕРБ отново е на власт, а министър на транспорта пак е Ивайло Московски. Но корупцията в бившата ДАИ определено не е пресечена. На 7 юни 2017-а последва нова акция на службите, при която бяха арестувани 12 служители заради продажбата на шофьорски книжки. Впоследствие шестима бяха освободени, а на останалите шестима предстои да бъдат повдигнати обвинения. Сред тях не е Кънчо Димитров, но на 12 юни министър Московски обяви по медиите, че уволнява именно него. Мотиви не чухме и няма как при тази ситуация да не възникнат съмнения, че може би е дошло време за разплата. Във всеки случай от сигнала, с който разполагане, се разбира, че "зад кулисите"

във ведомството текат интересни процеси

"И в двата случая (бел. ред. - ареста на Цветелин Цветанов и акцията от 7 юни) съм съдействал на компетентните органи в борбата срещу корупцията, но какво се случи след това? На същия ден (бел. ред. - 12 юни, след изказването на Московски за уволнението ми) бях извикан от изпълнителния директор на "Автомобилна администрация" Красимир Калайджиев и заместник-министъра на транспорта Ангел Попов, които ми заявиха, че трябва да бъда освободен от работа. Но тъй като щяло да бъде неправомерно, ми предложиха да си подам заявление за напускане, а ако не го направя, ще започнат проверки срещу мен за моето отстраняване. Аз не постъпих по предложения от тях начин, защото не желая да си измиват ръцете с мен. Това не ми се отрази добре и в момента съм в отпуск по болест", посочва Кънчо Димитров.

Странното е, че не друг, а точно той

нееднократно е сигнализирал за проблемите

в автомобилната агенция. С писмо от 31 август 2016-а е предложил на изпълнителния директор Красимир Калайджиев да бъдат създадени три сектора в областния отдел на "Автомобилна администрация" София, за да се оптимизира неговата дейност и да има по-ефективен контрол. Подобна структура е съществувала до идването на Цветелин Цветанов, но е премахната от него. 

С друго писмо от същата дата Димитров е предложил да бъде потърсена дисциплинарна отговорност на един от служителите му - главен инспектор Иван Христов, защото отказал демонстративно да изпълнява възложените му задачи. Името на Христов се спрягаше покрай трагичния инцидент от 3 септември 2015-а, когато при проверка на камиони в близост до ханчето "Атлантик" на пътя за Калотина бе прегазен служител на "Автомобилна администрация". Според предварително установения график същият екип по това време е трябвало да бъде при първия тунел на магистрала "Люлин", а не на далеч по-"рентабилния" път към Сърбия. За изпълнението на задачите и контрола на злополучния екип през този ден е отговарял главен инспектор Иван Христов, който и тогава е предложен от Кънчо Димитров за дисциплинарно наказание. Само че до санкции не се е стигнало нито след инцидента, нито през 2016-а. 

На 14 декември 2016-а Кънчо Димитров писмено предлага на изпълнителния директор Красимир Калайджиев да бъде

анулиран изпитът по теория на Севдуран Лютфи

проведен на 30 ноември същата година. Курсистът е от Дулово, но незнайно защо се явява на изпит в столицата и минава листовките. При кормуването, проведено на 5 декември, правейки ляв завой при наличието на знак за забранено паркиране (знак B28), спира на кръстовището, казвайки, че е забранено, и пита дали може да върне автомобила на заден ход. На въпроса на служител от "Автомобилна администрация": "Какво е забранено?", кандидат-шофьорът Лютфи само повтарял, че е забранено, но не могъл да обясни какво. "Въпреки това кандидатът бе допуснат до повторен изпит по практика на 27 декември 2017 година. Фрапиращото в случая е, че цели пет месеца след това главният секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски подписва писмо, от което става ясно, че няма значение, че не се познават знаците, след като по някакъв начин си изкарал теоретичния изпит. От това по-явно толериране на слабограмотни лица да придобиват свидетелства за управление на моторно превозно средство няма как да има. Мисля, че

става въпрос за корупционни практики

тъй като служителите, провели теоретичния изпит и успешния изпит по практика, бяха сред арестуваните на 7 юни 2017-а и предстои да им бъдат повдигнати обвинения", отбелязва Димитров. Допълнително, в разговор с изпълнителния директор на "Автомобилна администрация" Красимир Калайджиев, той е предложил при съмнения за предстоящи нерегламентирани действия по време на изпит по практика да се изпраща още един инспектор да присъства. Само че след повече от седем месеца още нищо не се е променило. 

За всичко изложено на 4 юли 2017-а е бил информиран заместник-министърът на транспорта Ангел Попов, но реакция от негова страна не е последвала. Подобна тактика обаче едва ли ще свърши работа. Защото сигналите за случващото се у нас вече са стигнали и до Брюксел. Друг служител на "Автомобилна администрация" - Иво Кръстев, е писал до редица европейски институции, че Кънчо Димитров е съдействал на компетентните органи за разкриването на корупционни практики в "Автомобилна администрация" и въпреки това е

подложен на натиск за уволнение

Пред репортер на "БАНКЕРЪ" Кръстев обясни: "Всички разбити схеми са благодарение на нас двамата. Сезирали сме за случващото се в агенцията шестима евродепутати, оттам нещата стигнаха и до генералните дирекции "Мобилност и транспорт" и "Миграция и вътрешен ред" - дирекция "Сигурност". В продължение на една година е извършено разследване на схемите. И нищо изложено в сигналите ни не бе опровергано. Във всички отговори от европейските институции се казва, че ще се работи с българските власти за прекратяване на престъпните практики, които застрашават живота не само на гражданите в България, но и на тези в Европейския съюз." Иво Кръстев отказа да влиза в повече детайли с аргумента, че в момента се води разследване по казусите за корупцията в бившата ДАИ.   

"Това ли е начинът за борба с корупцията в системата, да се отстраняват тези, които пречат на схемите, за да могат схемите да се възстановяват отново? - пита Кънчо Димитров в своя сигнал, изпратен до прокуратурата и транспортната комисия в парламента. - Реално след ареста на Цветелин Цветанов нищо не се е променило. Единствено Красимир Калайджиев от заместник изпълнителен директор беше назначен от министър Ивайло Московски за изпълнителен директор. Всъщност в интервю пред медиите г-н Московски заяви, че не може да се справи с този проблем, но това не му попречи да е отново министър. При първия му мандат той лично назначи за изпълнителен директор на "Автомобилна администрация"  Валентин Божков, арестуван през 2013-а. През втория си мандат лично назначи за изпълнителен директор Цветелин Цветанов, арестуван през 2016 г., а след него Красимир Калайджиев, при който виждаме какво се случва в агенцията."

Facebook logo
Бъдете с нас и във