Банкеръ Daily

Управление и бизнес

В България се произвеждат над 150 марки бира

Над 150 различни марки и стилове пиво се произвеждат в България, като в страната оперират три големи компании и 28 малки и средни предприятия. 96% от консумираната у нас бира е на  членовете на Съюза на пивоварите. В тази статистика  влизат и 8 лицензионни марки, които включват световни брандове бира на мултинационални компании, съобщиха от браншовата организация в навечерието на професионалния си празник – Илинден. 

Пазарните данни показват, че продажбите на бира  за 2019 г. са  5.4 млн. хектолитра, като през миналата година портфолиото на пивоварните компании се е разширило с 25 нови марки и асортимента бира. При опаковките обновяването включва 40  кенове и бутилки с нови визии и с по-леко тегло с цел намаляване на екологичния отпечатък на пивоварния бранш.  

Според отчета на Агенция ,,Митници” , постъпленията от акциз за бира за 2019 г. са 78.8 млн. лева - с 2.7% под предходната 2018 г., което кореспондира и на лекия спад в обема на реализираното пиво.  Сериозни остават капиталовите инвестициите в бранша на обща стойност 42 милиона. лева за реновиране на производствената база и въвеждането на зелени безотпадни технологии за опазване на околната среда. За периода 2015-2019 г. общо инвестициите на членовете на СПБ в дълготрайни материални активи надхвърлят 212 млн. лева.

Над 10 млн. литра е консумираната безалкохолна и нискоалкохолна бира у нас през 2019 г., като тенденцията е всяка година този обем да расте. В страните от ЕС като осреднената стойност сегментът на безалкохолните бири е 3%. От всички алкохолни индустрии пивопроизводството е единственото, което  позволява продуктът да бъде с 0% алкохол. Това дава широки възможности да бъдат удовлетворени изискванията на все повече потребители.

Поради кризата с Ковид-19, тази година положителните тенденции в пивоварната индустрия са твърде различни. Очаквано, наливното пиво, т.е кеговете, са със силен спад и за шестмесечието на тази година са едва 2% от бирения пазар. Поради намалената покупателна способност на потребителите, стагнираната реализация през заведенията, силно намалелия туристически поток, сегментът на стъклените бутилки също намалява, а на пластмасовите - се увеличава. Запазва се обаче тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове. 

В пивоварната индустрия работят 2 100 души. Поради сложната технологичност на процесите и въвежданите ежегодно иновации, в бирените компании  от всички заети лица, 510 са мениджъри и специалисти с висше образование. 780 човека са приложни специалисти с  бакалавърска степен и техници с най-висока професионална квалификация.  В групите на помощния административен персонал, машинните оператори и квалифицираните работници са заетите 780 човека.  Едва 30 души са с професии, неизискващи специална квалификация. 

Всеки втори българин твърди, че пие бира поне веднъж седмично.  За 36% от сънародниците ни- пивото е подходящо за тях питие, като при активните консуматори това мнение изразяват  60%. Всеки пети българин счита, че бирата е съвременен и модерен продукт, а при хората, пиещи кехлибарената напитка поне 1 път седмично, това е виждането на всеки 3-ти. 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във