Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В автомобилните превози лобитата пак се размърдаха

Ако се направи своеобразна класация за най-кърпения норматив в страната, в челните места със сигурност ще се окаже Законът за автомобилните превози. От влизането му в сила през 1999-а досега той е претърпял над 20 изменения и допълнения. Като неизменно всяка корекция е свързана с изключително сериозни лобистки интереси на едни или други превозвачи, защото - няма какво да се лъжем - в този бранш се разиграват много пари.
През предстоящата парламентарна сесия законът отново ще бъде променян (респективно и наредбите към него) и пробутването на една или друга идея под благовидния претекст за намаляване на жертвите на катастрофи и предотвратяване на тежки пътни инциденти вече започна.
Дали поради липсата на новини в отпускарските августовски дни, или поради други причини, в електронните и печатните медии през седмицата обстойно бяха представени предложенията на Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и на Националната транспортна камара (НТК). Едно от тях например предвижда въвеждането на пробен период за новите шофьори - те да получават временна шофьорска книжка, която да става редовна само ако в рамките на три години не извършат никакво нарушение. В случай на прегрешения, водещи до отнемане на свидетелството за различен срок или до натрупване на наказателни точки, носещи същата санкция, те ще останат без временното удостоверение. Тогава ще бъдат длъжни да преминат отново пълния курс на обучение за придобиване на шофьорска правоспособност, а не само проверочен изпит, както досега.
Че пътнотранспортните произшествия у нас (включително и тежките) са много, няма спор. Но според статистиката и на МВР, и на транспортното министерство само 25% от тях са причинени по вина на младите водачи и при това в първите две години. Интересно, защо тогава само те ще трябва да преминават отново пълния курс на обучение и съответно отново ще плащат на съответния инструктор, който не е успял да ги научи да карат като хората? Може би защото тях е по-лесно да ги пооскубеш с някоя друга стотачка. Иначе няма никаква разлика дали книжката ти е от една, или от петнайсет години, ако си карал пиян.
Не така обаче смятат от СОАТ и НТК. Този пример не е дискримнационен, той е взет от Швейцария - ние смятаме, че това са най-правилните мерки. Това ще дисциплинира младите водачи, коментира председателят на Съюза на организациите в автомобилния транспорт Койчо Русев.
Любопитно е, че според информационната система Дакси един от членовете на борда на въпросния съюз - Георги Петров, е управител на компанията Асорт 95. И на първо място в предмета й на дейност в електронния регистър е посочено opгaнизaция и пpoвeждaнe нa куpcoвe зa пoдгoтoвкa нa aвтoмобилни състезатели и водачи на МПС. Петров участва и в Сдружение Съюз на българските автомобилисти, а управлява и компанията Център по безопасност на движението.
С последната фирма е свързана една клюка, която от известно време се носи в транспортния бранш. От СОАТ искали въвеждането на временни книжки, за да накарат новите водачи да преминават допълнително обучение на специални полигони, които съвсем не струват евтино, и се изграждат и от Центъра за обучение по безопасност на движението.
Искания за промени в транспортното законодателство има и от браншовия Съюз за стопанска инициатива. Организацията, която твърди, че представлява 38 средни и дребни автобусни превозвачи, отново настоява за обявяването на криза и извършването на прелицензиране на пазара. Според нея е необходимо експертна работна комисия да изготви нови критерии за получаване на лиценз, като изрично се заложи условието... за членство в браншова структура. Аргументите са, че по време на двете седмици масирани проверки на фирми и автобуси след трагичния инцидент на автомагистрала Тракия от 15 юни 2011 г. са санкционирани единствено фирми, работещи на светло, но огромният сив сектор е останал недокоснат.
Реално, ако бъде обявена криза на пазара, това ще е от полза най-вече на големите транспортни компании. В подобна ситуация министърът на транспорта има правомощията да спре лицензирането и регистрирането на нови играчи в сектора, като и да установи ограничение за разширяване на дейността на съществуващите фирми и броя на автомобилите им.
Едва ли е съвпадение, че почти същите искания към транспортното министерство имат и от Националното сдружение на автобусните превозвачи, обединяващо 68 пътнически транспортни дружества с общ дял от над 60% от превозите в страната. Те също роптаят срещу сивия сектор и искат прелицензиране.
На някого може да се стори странно, но при автомобилните превози в малка България има близо 30 браншови организации, като реално повечето от тях не работят, съществуват формално и обслужват чисто корпоративни интереси. Ето защо преди всичко останало е необходимо да се изработи и предложи за приемане от парламента на една ясна стратегия за развитие на транспорта. Само тогава ще има гаранция, че няма да се работи на парче и че при всяко ново правителство върху кръпките в нормативната уредба няма да се пришиват нови.

Facebook logo
Бъдете с нас и във