Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

УВЛЕЧЕНА В ПЛАНОВЕ ЗА ВЕЛИКИ ДЕЛА ВЛАСТТА ЗАБРАВИ И СПАСИТЕЛНИЯ НОМЕР 112

На 11 февруари, когато Европейският съюз за първи път отбеляза деня на телефона за спешни повиквания 112, Брюксел задейства наказателна процедура срещу страната ни. Причината е, че България е забавила изграждането на системата за единния спешен номер. Според договора за присъединяването ни той е трябвало да действа на територията на цялата държава още след 1 януари 2007 година.
Тринадесет месеца по-късно, вместо да обясни размотаването, Министерството на държавната политика по бедствията и авариите, което пряко отговаря за проекта, си спретна мило скромно тържество. Поводът също бе скромен - успешният завършек на пилотния проект 112 - първият изграден регионален център за спешни повиквания в София.
От юли 2007-а, когато номер 112 започна да действа в столицата, до края на януари 2008-а са били регистрирани общо 220 хиляди повиквания, но само 6200 са били за инциденти. В много случаи за един и същи инцидент се е получавало повече от едно съобщение, обясниха от софийския център и се оплакаха от т.нар. злонамерени (или лъжливи) сигнали. За последните десетина дни те са били над 3300 - предимно от деца, които се обаждат от училище. Имало и много повиквания, които не са свързани с компетенцията на спешния телефон. Правомерните сигнали през последната деседневка пък са за 208 медицински случая, 593 инцидента и 13 катастрофи.
Трябва да знаем, че телефон 112 е безплатен за всички, но все пак той струва пари, които се плащат от българския данъкоплатец. Освен това - не бива да забравяме, че това е телефон за спешни случаи и е необходимо да се научим да се обаждаме на него при такива, поучително отбеляза Емел Етем. У нас, смята тя, хората не били съвсем наясно каква е функцията на спешния телефон, затова и подават толкова много сигнали, които не са спешни.
Оказва се, че пилотният спешен център 112, в чието изграждане са вложени 5.9 млн. лв., не е в състояние да задоволи потребностите на столицата. И затова... ще бъде разширен. До края на годината в държавата трябва да се изградят още пет регионални спешни центъра, и то изцяло със средства от държавния бюджет.
По думите на Етем през 2007-а за номер 112 от излишъка на държавния бюджет са заделени 48 млн. лева. Те са разпределени между Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването и Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, но и досега Етем не е наясно каква част от тези средства са усвоени и какво е свършено с тях. Не знае и къде ще са разположени спешните центрове в Бургас и Пловдив, защото намирането на подходящите помещения в тази градове се оказало проблем. За сметка на това в Русе не само има сграда, но и дейностите по изграждането на регионалния номер 112 били много напреднали.
Имаме възможност да наваксаме закъснението, окуражи публиката Емел Етем. До средата на годината ведомството й ще внесе в Министерския съвет специален проектозакон, който да осигури нормативно и технически системата на спешния номер, преди тя да започне да действа в цялата страна.
А иначе в момента се водели разговори между правителството и представителите на ЕС заради задействаната наказателна процедура. Според министърката сега тече първият й етап, което означавало, че може и да не се стигне до съда в Люксембург.
От Европейската комисия пък обявиха, че ще започнат проверки във всички държави на общността за въвеждането на телефон 112. Периодът, за да се осъществи това изискване, е бил седем-осем години, а в някои страни то е отнело около 15 години. Но дори и в стари членки на Евросъюза системата 112 днес не работела в пълния си капацитет.

Всички държави в Европейския съюз, с изключение на България, дадоха възможност на своите граждани да избират номер 112 от фиксирани и мобилни телефони. Но едва 22% от хората в общността са наясно с неговата роля.
Телефонен номер за спешна помощ, който функционира ефективно в целия Евросъюз, се явява съществен инструмент за гарантиране на сигурността на нашите граждани, заяви европейският комисар по далекосъобщенията Вивиан Рединг. До неотдавна Европейската комисия бе насочила усилията си предимно към осигуряването на достъпа до 112 във всички страни членки. Сега дойде времето да се привлече вниманието на хората към факта, че 112 е единственият номер, който е необходимо да запомнят, бе категоричен еврокомисарят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във