Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Усвояването на 1.4 млрд лв. за саниране се нуждае от спешен закон

Докато политическите партии се пазарят как да разделят баницата на бъдещото управление, проблемите пред обществото - колкото и реални да са те - продължават да са последна грижа за мераклиите да разпределят порциите.

Високите енергийни разходи с които ще трябва да се справят хората през тази, а и през следващите зими, все още нямат решение. Част от спасението, на което могат разчитат част от гражданите, обитаващи големите жилищни комплекси и многофамилните жилищни сгради, които се управляват по реда на Закона за управление на етажната собственост, може и да имат шанс да кандидатстват  по  процедурата за подкрепа на енергийното обновяване на жилищния сграден фонд. Става въпрос за средствата, които се очаква да дойдат от Механизма за възстановяване и устойчивост, които ще се разпределят от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.

През тази седмица на официалната страница на регионалното ведомство за обществено обсъждане беше публикуван проект на Насоки за кандидатстване за предоставяне на средства чрез подбор на

предложения за изпълнение на инвестиция

по тази процедура. От документа става ясно, че в нея могат да участват обитателите на такива сгради, в които има поне четири обекта, които да принадлежат на поне двама собственици.

За да могат да се впишат в регистрите на чакащите за одобрение,  те трябва първо да се сдобият с документ за обследване за енергийна ефективност и за установяване на техническите характеристики на сградата, което включва архитектурно заснемане и технически паспорт.

Предвидено е

тези мерки да се изпълняват във всички 265 общини в страната.

Публикуваният от министерството проект на документи предвижда още предложения за изпълнение на инвестиция по процедурата да могат да бъдат подавани само в партньорство с общинската администрация на съответната община, където е ситуирана сградата. Очевидно става дума само за по-старите градежи, тъй като от документа става ясно, че е поставено задължително изискване те да са проектирани преди 26 април 1999 година.

Изпълнението на тези мерки би трябвало да доведе до поне 30% спестяване на първична енергия и клас на енергопотребление „В” или по-висок. За целта се предвижда възможността за финансиране на подмяна на дограма, топлинно изолиране на външни стени, покриви, подове, изграждане на системи за оползотворяване на енергията от възобновяеми източници за енергийните потребности на сградата. Има възможност обсега им да бъде разширен,  ако в енергийното обследване са посочени  ремонт или подмяна на амортизирани общи части на системите за отопление, охлаждане и вентилация на сградата с цел повишаване на енергийната ефективност.

В насоките се предвижда възможност като „допустими“ да бъдат категоризирани както реконструкциите на вертикалната система за отопление в хоризонтална при осигуряване на индивидуално отчитане на разхода на топлина за всеки собственик на самостоятелен обект в сградата, така и ремонта или подмяната на електрическата инсталация и изпълнение на енергоспестяващо осветление в общите части на сградата, инсталиране на системи за централизирано управление на топлоподаването при локални източници и на осветлението в общите части на жилищната сграда.

Не е предвидено да бъдат финансирани

инвестиции включващи подмяната на отоплителни тела в самостоятелните обекти, на асансьори, обзавеждане и оборудване в самостоятелните обекти, изпълнение на дейности по вертикална планировка около сградата или ремонт и подмяна на ВиК инсталации.

Едно от най-важните уточнения посочени в документа  е, че сдружения на собственици, които са подали заявления за интерес и финансова помощ по Националната програма за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, няма да могат да ползват  предимство при кандидатстване по тази процедура, а за да се включат в нея сега отново трябва да подадат всички изискуеми документи.

Всички участници в нея трябва да са наясно, че са предвидени два крайни срока за кандидатстване – единият е до 23:59 часа на 15 февруари 2023 г., а другият –  до 23:59 часа на 31 март 2023 година.

Първият етап от реализирането на проектите по тази мярка предвижда предоставяне на 100% безвъзмездна финансова помощ за обновяване на многофамилни жилищни сгради. Предвидените за него средства са в размер на 1.1 млрд. лева с включен ДДС. Общият размер на средствата по проекта възлиза на 1.4 млрд. лева.

От представената за обществено обсъждане наредба става ясно, че тя  предвижда минималният размер на заявените средства по всеки индивидуален проект за сграда или блок-секция да е 100 000 лева,

а максималният да не може да надхвърля 6.5 млн. лева.

За да може обаче да се тръгне в тази посока първо трябва да приключи общественото обсъждане, чийто срок изтича до края на този месец. След това евентуално да бъдат нанесени корекциите, свързани с евентуално одобрените предложения и едва тогава Наредбата с насоките за кандидатстване и пакета документи към тях да станат факт.

С други думи, обитателите на старите и износени сгради, между които и много обществени , и тази зима ще трябва да я карат постарому.

Тук обаче е моментът да припомним, че предложените за обществено обсъждане в началото на миналия месец от правителството промени в Закона за управление на етажната собственост, които са  пряко свързани с усвояването на тези 1.4 млрд лв, предназначени за саниране, срещна доста сериозна критика.

Част от коментарите, свързани с този проектозакон (който далеч не е ясно кога и дали ще бъде гласуван в това поредно "куцо" Народно събрание) бяха свързани с опасението, че държавата прави опит

да вкара в регулация и дейността на професионалните домоуправители.

Други анализатори на този документ обаче, определиха промените по-скоро като еволюционни, а не революционни. Поне такова беше мнението на секретарят на Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост - Ламбро Попов, който изрази становище, че предложенията са едно добро начало и с тях управляващите „се опитват да се изгладят лошите практики, натрупани през годините“.

Според него, промените се обсъждат от 2018 г. и свършеното досега с покойно може да стане основа на законодателната инициатива, която бе подета от служебния кабинет и задължително трябва да бъде приета от 48-ото Народно събрание. Какво ще се случи, наистина си е въпрос с прекалено много неизвестни...

Facebook logo
Бъдете с нас и във