Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Умни камери заменят дремещи чиновници

Спряла в аварийната лента на магистралата кола, а в нея задрямал с едното око човечец с химикал в ръка драска чертичка за всяко профучаващо покрай него превозно средство. Къде точно, къде не - няма кой да го хване. Колкото и абсурдно да звучи, това е начинът, по който държавата брои трафика по пътищата и съответно определя къде колко пари да се дават за поддръжка. Същите данни се изискват и от Европейската комисия при одобряването на проектите. Архаичната техника, използвана още в средата на миналия век, обаче най-сетне ще ни напусне и нас. Вместо нея ще се въведе система за автоматизирано събиране на данните. За целта Агенция "Пътна инфраструктура" обяви на 24 февруари конкурс за избор на фирма, която да внедри новата технология за автомагистралите и пътищата от I клас.


На практика това ще е стъпка към изграждането на "Интелигентната система за управление на трафика" и въвеждането на платеното преминаване по пътищата чрез т.нар. тол такса. Първоначалното намерение на управляващите бе да започнат да събират парите още от 2014-а, но поради техническата ни изостаналост кабинетът на ГЕРБ измести срока за 2016 година. Сегашният кабинет пък все още не е обявил публично какво мисли по въпроса. Но с мнение или не поръчката е факт и най-късно десет месеца след подписването на договор с изпълнителя преброяването на трафика ще става автоматизирано - като в по-белите държави.


От документацията се разбира, че новата система ще струва 7 млн. лв., които са осигурени от оперативната програма "Транспорт". Разчетено е парите да стигнат за 100 преброителни станции. От тях 18 ще са за магистрала "Тракия", пет - за "Марица", четири - за "Струма", по две - за "Люлин" и "Хемус", и една - за първите няколко километра от "Черно море" при Варна. Останалите 68 устройства ще са пръснати по основните първокласни пътища. Освен да броят преминаващите превозни средства, всички те ще могат да ги класифицират по вид, да измерват скоростта им и най-важното - да ги идентифицират по регистрационния номер (български или чуждестранен). Благодарение на последното ще може да се следи и за предназначението на пътния трафик, направлението и времето на преминаване. Очакванията са по този начин да се пресекат измамите с разрешителните, които се издават на превозвачите. Сега срещу рушвет най-често се изписват по-малък тонаж и изминати километри от действителното.


Устройствата ще предават данните към централните сървъри чрез GSMмрежата. Точно затова като част от поръчката е включено осигуряването на абонаментен план за пренос на данни от някой мобилен оператор. Единственият начин шофьорите да останат незабелязани от новите пътни камери е да се движат със скорост от над 200 км/час. Съдейки по заданието датчиците им ще са ограничени да отчитат само до тази граница.


Фирмите, които искат да изградят въпросната система, могат да подават оферти до 14 март. Необходимо е обаче да докажат близо 11 млн. лв. оборот за последните три години, две трети от който да е от дейности сходни с предмета на поръчката. Освен това от победителя ще се очаква да подготви, отпечата и разпространи 10 хил. рекламни брошури, да изработи банери и да публикува информация в интернет и печатните медии.


Плановете са до края на март да приключи поставянето на 120 подобни автоматчини измервателни устройства по пътища от втори и трети клас. За тази цел Агенция "Пътна инфраструктура" е наела "Телелинк" ЕАД - дъщерно дружество на холандския "Телелинк Холдингс Б. В.". Договорът е за близо 2.9 млн. лв., осигурени по оперативната програма "Регионално развитие".


С реализирането на двата проекта ще бъдат закрити общо над 1500 ръчни преброителни пункта.


 


 


Агенция "Пътна инфраструктура" обяви през седмицата обществена поръчка за проектиране и рехабилитация на над 32 километра от старите участъци на магистрала "Тракия" - при изхода на София и край Пазарджик. Ремонт ще бъде направен и на пътните възли "Церово", "Калугерово"и "Гелеменово".Проектът се финансира по програмата "Транзитни пътища V" с 36 млн. евро. Срокът за изпълнение на ремонтните дейности е до 18 месеца след подписването на договора с избрания изпълнител.



Кандидатите ще могат да подават предложенията си до 7 април, стига да докажат поне 144 млн. лв. оборот за последните три години. При класирането цената ще има 40% тежест, а останалото ще зависи от техническото предложение.



В петък (28 февруари) от пътната агенция обявиха и още една обществена поръчка - за рехабилитацията на близо 14 км от старите участъци на магистрала “Тракия” на територията на Пловдивска област.

Facebook logo
Бъдете с нас и във