Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Удължиха проверката на "Летище София"

Пламен Станчев

Сметната палата е удължила срока за проверката на дейността на "Летище София" с няколко седмици, съобщи в четвъртък (9 март) новоназначеният директор на държавното дружество Пламен Станчев. Така вместо в края на март, одиторите най-вероятно ще представят своите заключения и изводи през април. 

Провеждането на одита бе гласувано от предишното Народно събрание заради съмнения в далновидното управление на аеропорта. Инспекцията обхваща периода от 1 януари 2013-а до 30 юни 2016 година. Тоест основно управлението на вече бившия началник Христо Щерионов, както и последните шест месеца от дейността на предшественика му Веселин Пейков.

Че във финансите на компанията не всичко е наред, намекна и Станчев. "През последените години столичното летище отчита рекордни резултати по отношение на преминалите пътници. Но малко медии отбелязваха диспропорцията с постиганите финансови резултати. Обичайната норма на печалба за летищната дейност е между 25-35% от приходите, при "Летище София" тя е 4.89 на сто. Това са катастрофални показатели - при преминали 5 млн. пътници на година не може печалбата ти да е 5 млн. лева. За сравнение, летищата във Варна и Бургас печелят 30 млн. лв. на година, като персоналът им е под 1000 души. А на столичния аеропорт работят 2400 души", посочи Пламен Станчев.

При встъпването си в дружеството новият изпълнителен директор е бил посрещнат за "добре дошъл" с изтичаща след броени дни застраховка на активите, които възлизат над 650 млн. лв., както и запаси за гориво за едва три дни. Като друг проблем той открои смущаващите пропуски в сигурността. Определени служители са имали далеч по-голям достъп до помещения, отколкото им е давал номинално пропуска. Това е една от причините  директорът, отговарящ за сигурността, Владимир Рапонджиев да бъде сменен с Димитър Асенов. Единствената друга кадрова промяна, направена от Станчев, е назначаването на Красимир Пешев за негов заместник.

Междувременно са преведени 70 млн. лв. на консорциума МАКАДМАК, който спечели арбитраж срещу българската страна заради неуредени финансови спорове около изграждането на пистата на летището.

Сред първите задачи на Пламен Станчев ще е разширяване капацитета на Терминал 2, за да може да приема повече пътници. Необходимо е също така да се направи генерален план за аеропорта, в който да се набележат приоритетите за неговото развитие. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във