Банкеръ Daily

Атлантическият съвет:

„Турски поток“ в България няма да бъде завършен по начина, замислен от Кремъл

Участъкът от „Турски поток“, който преминава през България, няма да бъде завършен по плана и сметките на Москва. Това заявяват в своя позиция от Атлантическият съвет в България (АСБ).

Според експертите на съвета, за пренасянето на природен газ по трасето на „Балкански поток“, както го нарича българското правителство, ще трябва да бъдат изградени американски компресорни станции на фирмата Solar Turbines Incorporated, а тяхната прогноза е, че няма да бъдат доставени от американската компания. А проектът „Балкански поток“ ще бъде завършен най-вероятно чак след като се построи газовият интерконектор между Гърция и България.

От организацията подчертават, че "разширението на газопреносната мрежа на България" под името "Балкански поток" на практика е продължение на "Турски поток" през страната ни, замаскиран като български газов проект. От АСБ напомнят и за икономическата неефективност на газопровода, както и невъзможността през следващите 20 години да се възстановят вложените в него над 3 милиарда лева държавни средства

В позицията се посочва, че "Турски поток" е преди всичко руски геополитически енергиен проект със стратегически важно значение за Русия, както и рисков за сигурността на Украйна и страните от Черноморския район". Това означава, че неговата реализация би могла да се осъществи само, ако Европейският съюз и САЩ се съгласят още десетилетия напред да продължи руската газова зависимост на Югоизточна Европа.

От АСБ отбелязват, че "още през 2019 г., след приемането на редица закони в САЩ по отношение на "Северен поток-2" и "Турски поток" стана ясно, че Кремъл най-вероятно ще бъде спрян в реализацията на геостратегическата си газова експанзия в Европа.

Строителството на "Северен поток-2" реално бе спряно в края на миналата година след като базираната в Швейцария компания "Олсийз" (Allseas), специализирана в полагането на газопроводи в морски води преустанови работата на своя кораб в Балтийско море. Компанията прецени, че загубата, която ще понесе от санкциите на САЩ ще бъде много голяма и реши, че не бива да рискува. 

По същият начин очакваме да се развие ситуацията около "Турски поток" след като САЩ заявиха, че за тях няма значение как в България се нарича той. Дали "Балкански поток", "Газов хъб "Балкан" или "разширение на газопреносната мрежа на България", за САЩ е все едно. За Вашингтон това е "Турски поток", преминаващ през България."

В своята позиция от организацията припомнят, че наскоро посетилият София помощник-държавен секретар на САЩ по енергийните въпроси Франсис Фанън дипломатично е предупредил, че е възможно в скоро време да бъдат наложени санкции за фирмите, строители на газопровода, както и на доставчиците на оборудването за него.

"Европейската комисия има достатъчно инструменти, с които може да принуди България да предоговори заявеният от "Газпром" капацитет в размер на 90% на входящата точка на българо-турската граница. Ако "Газпром експорт" иска да транзитира руски газ към Сърбия и Унгария следва да се съгласи, че това няма да бъде в количествата, които планира да транзитира през нашата територия поради факта, че България като страна член на Европейския съюз не може да нарушава общите правила на съюза. Нищо, че министърът на енергетиката твърди, че проектът отговарял на всички европейски директиви. Това са думи, които звучат по-скоро като оправдание пред Москва. Защото през 2018 г. Путин беше поискал от премиера Борисов "железобетонни" гаранции, че проектът няма да бъде спрян от ЕК", коментират експертите.

От АСБ обобщават, че чак когато бъде завършена диверсификацията на доставките на газ за България и тя се освободи от енергийната газова зависимост от Русия, е възможно да бъде окончателно завършен и пуснат в експлоатация т. нар. Балкански поток или газов хъб "Балкан". Само тогава този газопровод няма да се нарича "Турски поток", защото по него ще тече освен руски газ, но и азерски, катарски, етипетски, кипърски, алжирски, американски и газ от още възможни доставчици. Тогава никой от транзитьорите няма да заема повече от 50% от капацитета му, като само по този начин може да се гарантира конкурентност и енергийна независимост, както на България, така и на Европа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във