Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Туризмът се вмириса от комисиони

Вместо да се договори директно с официалния строител на рекламните щандове за най-голямата руска туристическа борса MITT, Министерството на туризма за пореден път ще се опита да наеме посредник за изграждането на българския павилион. Решението е взето на 16 декември 2016-а от ресорния министър в оставка Николина Ангелкова, която изглежда е разчитала на това, че вече няма да е на поста си, когато се изпълняват договорите. Но скандалът може и да я застигне. 

По принцип всяка година държавата плаща милиони за изработването на туристически щандове. В което, разбира се, няма нищо лошо - трябва да се показваме пред чужденците, ако искаме да дойдат да почиват у нас. Допреди две години парите за изложенията се разпределяха между няколко нашенски дружества, като всичко си вървеше тихо и кротко. Но през 2015-а схемата се разсъхна, тъй като с официални писма собствениците на големите туристически панаири обясниха на българските власти, че правата за изграждане на павилионите са дадени на местни фирми. И няма как която и да е друга компания да работи там. Подобна практика е съвсем в реда на нещата  - нито руснаците, нито германците са по-големи балами от нас, та да не се сетят да печелят от строителните дейности по време на организираните от тях международни туристически форуми.

Ако се върнем към руската туристическа борса MITT, за направата на павилиона ни там през 2014-а бяха платени 399 960 лв. на "Арка ЛТД". Година по-рано щандът бе изграден от "Юрапел комюникейшънс" срещу 369 243 лв., а преди това "бонусът" от 363 600 лв. отиде при "Стройтек". През 2015-а, след като се разбра, че има лицензирана фирма, парите взе руската "Трафалгар Холдингс" - единствената упълномощена от организатора на събитието "Ай Ти и Груп Пи Ел Си". Съответно на руснаците бяха платени 328 579 лв., или значително по-малко от парите, предоставяни на българските изпълнители в предишните години.

Независимо от всичко през 2016-а за MITT Москва пак бе направен опит да се наеме посредник. Обявеният за целта конкурс бе прекратен с мотива, че се е явил само един кандидат - "Експо Вижън БГ". Веднага след това се премина към пряко договаряне с "Трафалгар Холдингс", като официално бе обяснено нещо, което предварително се знаеше - че само това дружество има право да изгражда павилиони на въпросния форум. В крайна сметка бяха платени 269 904 лв., а защо при тази ситуация изобщо бе необходимо да се организира някаква надпревара, да се назначава оценителна комисия и да се събират оферти и банкови гаранции - никой не каза. 

Туристическото ведомство така и не си взе поука и вместо да се обърне директно към руснаците в средата на декември 2016-а, отново обяви обществена поръчка (за 276 120 лв.). Тя предвижда да се избере фирма за построяването на нашия павилион на изложението в Москва, което ще се проведе от 14 до 16 март. Да сгрешиш веднъж е допустимо. Да допуснеш втори път същата грешка значи, че си глуповат или просто не обичаш да си учиш уроците. Ако обаче фалът се случи за трети път, е очевидно, че е направен нарочно, с определена цел. Явно нашенските власти съвсем съзнателно се правят на "разсеяни", ползвайки услугите на посредници, прибиращи комисионата, вместо да се свържат директно с чуждестранната компания, притежаваща ексклузивните права за строителството на щандовете. И всякакви други обяснения при наличието на изложените факти биха били нелепи. 

По подобен начин се развиват нещата и с другото голямо туристическо изложение в Русия - INTOURMARKET. След като години наред бяха наемани български фирми, през 2016-а Министерството на туризма официално съобщи, че единственият, на когото организаторът е предоставил правата за монтаж на щандовете, е руската "Експо Груф". Затова и с нея, без провеждането на какъвто и да е конкурс, бе сключен договор за 99 448 лева. Но за предстоящото издание от 11 до 13 март министър Ангелкова е решила пак да прибегне до схемата с български посредник. Може би и поради тази причина прогнозните разходи са с 20 хил. лв. повече? При всички положения ще е любопитно да се види дали номерът ще мине.

Всъщност какво дава увереност на чиновниците да си разиграват картите, както си пожелаят? Компанията "Берлински панаир" (Messe Berlin GmbH), която е организатор на тамошното изложение ITB, подобно на руснаците съобщи през 2015-а, че ексклузивните права за монтажа и демонтажа на павилионите в изложбения център са дадени на дъщерната й фирма "МБ Кепитъл Сървисис" (МB Capital Services). Съвсем логично контрактът тогава бе подписан именно с този изпълнител, като платените от наша страна пари бяха 306 хил. лева. Само че през миналата година бе приложен старият номер и за формален строител на щанда ни беше избрана българската "Арка ЛТД". Предвид обстоятелствата тя по всяка вероятност е играла ролята на посредник между туристическото ведомство и "МБ Кепитъл Сървисис". На такива мисли навежда и цената, която държавата й плати - 423 000 лв., или точно с 117 хил. лв. повече, при все че се прави един и същи павилион, и то по стар проект. За сведение, "Арка ЛТД" е спечелила поръчките за берлинската борса ITB през 2012-а, 2013-а и 2014-а, което прави надпреварата за сегашния форум, който ще се проведе от 8 до 12 март, още по-занимателна. За нея този път са предвидени невероятните 480 хил. лева.

Отделно върви конкурс и за изложението UITT в украинската столица Киев, което ще се състои от 29 до 31 март. Предвиденият за него бюджет е 77 520 лева. Засега няма информация организаторите да са пращали писмо, в което да посочват коя е оторизираната фирма за строителството на павилионите, но е трудно да допуснем, че такава липсва. Едва ли украинците ще допуснат на територията на панаира всеки да строи каквото и както си поиска.

Facebook logo
Бъдете с нас и във