Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Туризмът с повече пари за реклама

Милионите левове, които се харчат за популяризирането на България като туристическа дестинация , стават все повече, при все че са трудно проследими и ефектът от тях е твърде спорен. През седмицата например се разбра, че тази година по това перо от държания бюджет ще бъдат изразходвани шест пъти повече пари, отколкото през 2013-а, или 18 млн. лева. Сумата можело да нарасне още, по думите на заместник-министъра на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев, ако туристическата индустрия убеди с резултатите си правителството в своя потенциал.


За периода 2008-2013-а по т.нар. Средносрочна рамкова инвестиционна програма на ресорното ведомство за реклама на туризма са разписани цели 127 договора. По тях са осчетоводени 31 млн. лева. Формално средствата са дадени за различни маркетингови проучвания, изработка и разпространение на информационни материали, както и за целогодишна рекламна кампания по водещи паневропейски телевизионни канали в Германия, Великобритания и Русия. Но какъв е бил ефектът от това никой не казва. Посочва се само че в Германия били осъществени общо 8.2 млн. импресии на рекламните банери, в Обединеното кралство "кликанията" достигат 40 млн., а на пазара в Русия са реализирани близо 12 млн. импресии.


От икономическото министерство заявяват, че техният най-успешен продукт е наръчникът на туристическия бизнес, който е с тираж от 10 хил. бройки. Отделно били изработени имидж брошурки на България в електронен или хартиен формат с общ тираж над един милион. Дали обаче някой да ги чете, защото често такива материали стоят струпани на купчини в някой кабинет (б.а. - констатацията е от личен опит).


Изброените разходи са за минало време, а други над 21 млн. лв. ще бъдат пръснати до края на 2015-а. Благодарение на тях ще се радваме на рекламите на страната по телевизионните канали Euronews , Eurosport , Discovery и National geographic . Наред с клипчета ще бъдат осигурени и задължителните календарчета, хартийки, флашки, шапки, чадъри, брошури,тефтери, тениски, ленти за окачване на бадж, всичките в няколкохиляден тираж. Само дето чужденците не са толкова балами и трудно се залъгват с подобни дреболийки. Виж съвсем друго е, когато BBCизлъчи едночасов филм за пиянските оргии в Слънчев бряг, или пък ИКЕА вкара най-големия ни курорт в своя реклама.


"България е установила контакти с три големи компании, специалисти в туристическия маркетинг и реклама, които да подпомогнат представянето на нашия пазар", уверява заместник-министърът Ботев. Той стигна до заключението, че съседните държави като Гърция и Турция са ни преки конкуренти в предлагането на туристическите услуги. Но те имали не просто стратегии за развитието на бизнеса, а и планове за тяхното реализиране. А ние - ни стратегии, ни планове. Само амбицията за усвояване на европейските пари за реклама на туризма. И как иначе - до 2020 г. България ще може да получи още над 300 млн. лв. за тази хубава работа.


По официални данни ръстът на чуждестранните туристи за последната година е 5.5 на сто и те достигат 6.6 милиона. Приходите за периода януари-ноември 2013-а възлизат на 2.84 млрд. евро, което е с 4.9% повече в сравнение с 2012-а. Преди рекламните чадъри, флашки и тениски обаче ръстът не бе по-малък.

Facebook logo
Бъдете с нас и във