Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТУРИЗМЪТ ОТЧЕТЕ ПО-СКРОМЕН РЪСТ ОТ 2004-А

Шансът на България да избяга от етикета евтина дестинация е да предлага лукс за богатите туристи. Атрактивни са малките пристанища в морските курорти, където почиващите могат да пуснат котва с яхтата си. Така те ще имат възможността да обиколят цялото Черноморие и да посетят всички ваканционни селища. По неофициални данни средностатистическият чужденец харчи за 10 дни у нас между 500 и 800 евро. Ако се предлага яхтен туризъм обаче, приходите ще скочат до пет пъти. Другата алтернатива е ловният туризъм. Годишно по нашите земи пробват мерника си около 4500 авджии от Европа. Ако този продукт бъде включен в каталозите на големите западни туроператори, броят на ловците ще се увеличи неколкократно.
Проучванията показват, че европейците вече предпочитат страни като България, Турция, Хърватия, Египет и Тунис пред скъпите италиански и испански курорти. Според рейтинговите таблици туризмът у нас расте пет пъти по-бързо от световния.
Общо 4 837 150 чуждестранни граждани (без транзитно преминалите) са посетили България през периода януари - декември на миналата година. Най-много са били гърците - 665 894 (с 11.34% по-малко от 2004-а). Следват Германия с 582 315 туристи (спад от 2.43 на сто) и Македония с 581 139 туристи (спад от 14.79 на сто). Почти двойно обаче са се увеличили дошлите на почивка румънци, с 36 на сто повече са били и гостите от Великобритания и Турция. По предварителни данни приходите от международен туризъм (без транспорта) за първите 11 месеца на 2005-а възлизат на 1.806 млрд. евро, което е с 8.78 на сто повече от същия период на 2004 година. Нетните приходи пък са 1.061 млрд. евро (ръст от 11.9 на сто), като условната бариера от 1 млрд. евро е премината през септември 2005-а.
Туроператорите подчертават обаче, че не е важно колко чужденци са почивали в България, а колко от тях ще я изберат отново за почивката си. Ако се съди по някои отчети, над 85 на сто от чуждестранните туристи са си тръгнали миналата година от нашите курорти с нагласата пак да се върнат.
Огромната част от чужденците (72%) отдъхват на морето, между 15 и 18% идват за планински и зимен туризъм, а делът на всички останали алтернативни форми е около 12 процента. Именно там се крият и най-големи възможности за развитие. При селския туризъм, религиозния, орнитоложкия, винения, конгресния и т.н. ръстът дори може да е 50-60 пъти.
По инициатива на изпълнителната власт досега са заснети четири рекламни филма - за България, за София и по един за зимния туризъм и балнеологията. В процес на производство са още пет. Те ще обхващат целия спектър на туристическите продукти, предлагани у нас. Има и девет клипа за културен, морски и зимен туризъм. Те се излъчват по паневропейските телевизии като Евроспорт и Евронюз и са част от програмата за национална реклама.

Обратна връзка
С 10 на сто са се увеличили пътуванията на българите в чужбина през 2005 година. Българските граждани са похарчили зад граница от януари до ноември 744.5 млн. евро, което е с 4.64% повече от същия период на 2004-а. Най-много българи - 1 659 217, са предпочели Турция, което е увеличение с 22.69 на сто (в сметката обаче влизат и шопинг туровете до Капалъ Чарши). Следват Гърция - 605 097 пътувания на българи, Сърбия и Черна гора - 415 343 пътувания.
В сравнение с миналата година по-малко българи са посетили Германия и Македония.

Facebook logo
Бъдете с нас и във