Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТУРБУЛЕНЦИЯТА РАЗКЛАТИ БЪЛГАРИЯ ЕР

Дългоочакваните рокади в ръководството на България Ер вече са факт. В сряда (16 ноември) единият от изпълнителните директори на авиокомпанията Константин Тасков е подал оставката си на транспортния министър Петър Мутафчиев. Като мотив за напускането си той е посочил усложнената обстановка в дружеството. Другият шеф Филип Алексиев също се раздели със стола си, само че не доброволно, а с министерска заповед. Новият изпълнителен директор е Златин Съръстов, бивш директор на чуждестранните компании Амфора Капитал и Мънипорт. Съръстов е придобил опит и като инвестиционен банкер в Лондон. Проверка в информационната база данни Дакси показва, че Съръстов е собственик на две фирми - Екзолта и Смекон, и има дялове в други три - Вита реал (50%), К.С. Реал (50%) и Хърсев Ко (10%).
Безспорно пред Съръстов стоят доста проблеми за разрешаване - закупуване на нови самолети, разкриване на нови дестинации, подготовка на компанията за приватизация. Най-належащо обаче ще е намаляването на напрежението в България Ер. Оказа се, че със смяната на старите шефове духът беше изпуснат от бутилката и дълго трупаните емоции излязоха на бял свят.
Само ден след като Тасков и Алексиев се разделиха с креслата си, представители на Съюза на летците от гражданската авиация (СЛГА) и на синдикатите в авиокомпанията свикаха спешна пресконференция. На нея те алармираха, че бившето ръководство е нанесло доста сериозни финансови щети на България Ер.
Разполагаме с доказателства, че компанията е сключила пет договора, от които е пропуснала ползи в размер на 300 хил. евро, заяви председателят на СЛГА Тодор Пенев. Заради подписаните декларации за конфиденциалност синдикатите не показаха материалите си пред медиите, но обещаха да ги предоставят на прокуратурата.
Другото сериозно обвинение срещу Тасков бе за сключването на неизгоден договор за реклама, който е ощетил компанията с 500 хил. лева през последните две години. Става дума за бордното списание на България Ер - Инфлай Мегазин. Издателите му са получавали всички приходи от реклама, които са около 20-30 хил лева на месец, заяви пред репортер на БАНКЕРЪ Валентина Цветкова от транспортния синдикат към КТ Подкрепа. Възможно е сумата да е и по-висока, тъй като рекламната тарифа за страница варира от 1500 до 2500 лева (без ДДС). Рекламният договор е подписан само от Константин Тасков и не е бил съгласуван с борда на директорите, твърдят синдикалистите.
Сериозни проблеми е имало и с взетите на лизинг в началото на миналата година самолети на България Ер. Те трябваше да започнат да летят от 1 юни тази година, за да поемат натоварването през активния туристически сезон. През целия месец юни обаче те са били на земята, през юли са били във въздуха пет дни, а през август и септември - съответно 24 и 23 дни, и то след сериозни усилия от страна на механиците. Така реално вместо предвидените 122 дни машините са използвани едва 52.
Причината е прозаична - самолетите просто не са били годни да летят. Затова се е наложило спешно да бъдат купени нови части. И тъй като България Ер не се е запасявала с резервни части, а ги е поръчала в последния момент, съответно и цената за експресната им доставка е излязла доста солена, заяви Тодор Пенев.
Дали всички обвинения са верни, ще преценява прокуратурата. Всички материали, до които синдикатите са се добрали, са предадени и на министър Мутафчиев още на 3 ноември. Отделен въпрос е защо досега работещите в авиокомпанията са си кротували.
Впрочем освен двамата изпълнителни директори, бе променен и бордът на компанията. В него вече влизат заместник-министърът на вътрешните работи Румен Андреев, ръководителят на Международната асоциация по въздушен транспорт Йордан Карамалаков и шефът на дирекция Концесии в транспортното министерство Георги Тодоров. Освободеният Константин Тасков запазва мястото си в съвета на директорите, въпросът е дали ще издържи на яростната опозиция, заформена срещу него.

Транспортният министър Петър Мутафчиев направи през седмицата промени в ръководствата на още две транспортни дружества.
В борда на Летище Бургас влязоха местният адвокат Евгений Мосинов и Димитър Димитров от дирекция Фирмено управление и контрол в транспортното ведомство. Местата си в съвета на директорите запазиха Нина Тодорова и Мариета Павлова. Длъжността си запази и изпълнителният директор на дружеството Петър Василев. Колегата му от Пристанище Бургас Кръстан Золумов обаче нямаше такъв късмет. На негово място бе назначен капитан Манол Манолов. Промени имаше и в борда на дружеството - новите лица са Любомир Манджуков, брат на оръжейния търговец Петър Манджуков, и Аргир Бояджиев. Креслата си в борда запазват Десислава Терзиева и Бранимир Петров.

Facebook logo
Бъдете с нас и във