Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Тунелът под връх Шипка може да се финансира по програма „Транспортна свързаност 2021-2027 г."

Шипка - историческо място и важен инфраструктурен проект за страната.

За изграждането тунела под връх Шипка Агенция „Пътна инфраструктура“ ще кандидатства за финансиране по програма „Транспортна свързаност 2021-2027 г.", съобщиха от регионалното министерство. Съоръжението е част от проект „Път ІІІ-5004 Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка, с обща дължина 10,549 км“. 

През октомври миналата година пътната  агенция обяви открита процедура за проектиране и строителство с индикативната стойност 267 225 010 лв. без ДДС. В срока за получаване на оферти са постъпили 7 предложения. Към момента работата на комисията по оценката им продължава, отбелязва министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

Обществената поръчка за проектиране и строителство предвижда изграждането на участък с дължина 10.553 км, от които 7.6 км са ново строителство, а 2.9 км са реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово – Казанлък, както и пет тунела с обща дължина 4.011 километра. 

Тунелът под Шипка ще е 3.22 км и ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Останалите четири тунела ще са дълги съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 метра. Ще бъдат построени още шест моста и един подлез, 12 армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1280 календарни дни или близо 3 години и половина.

През февруари 2020 г. е обявена и открита процедура за избор на изпълнител на консултантска услуга с индикативната стойност 6 243 600 лева. В срока за получаване на оферти са постъпили документи от шест фирми и към момента се извършва оценката им, уточняват от регионалното министерство.

 

Шипченският проход

е една от най-важните транспортни връзки между Северна и Южна България. Планинският проход (седловина) е в централната част на Шипченска планина (част от Средна Стара планина. Той е с дължина 29 км, а надморската му височина е 1195 м и свързва долината на река Янтра при град Габрово на север със северната част на Казанлъшката котловина при град Шипка на юг.

Днес през прохода преминава една от основните пътни връзки между Северна и Южна България - участък от 29 км от първокласния Републикански път I-5 Русе - Велико Търново - Габрово - Стара Загора - Хасково - Кърджали - ГКПП Маказа - Нимфея. Поради важното си стратегическо значение проходът се поддържа целогодишно за движение на моторни превозни средства (МПС). Поради многото завои и голям наклон през него е забранено преминаването на тежкотоварни МПС, които пренасочват през Прохода на Републиката. Трасето Велико Търново - Стара Загора през Прохода на Републиката е 25 км по-късо от трасето през Габрово и е на по-ниска надморска височина (700 м).

Един от най-големите инфраструктурни обекти у нас беше обходният път на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка. Това е грандиозен проект не само за Габрово, но и за Северна България, защото ще осъществи връзката към бъдещия тунел под Шипка и вертикалната връзка Русе - Велико Търново, част от Трансевропейския коридор номер №9.

Тунелът ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).

Facebook logo
Бъдете с нас и във