Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Тунел „Железница“ е готов, но заради свлачища не се въвежда в експлоатация

Институтът за пътна безопасност е извършил на място проверка на пътен тунел „Железница“ и съоръженията към него, които са част от строителството на лот 3.1 от АМ „Струма“. Експертите му са установили, че съоръжението - тунел „Железница“, е изпълнено предсрочно и е напълно готово за въвеждане в експлоатация. Двете тръби на тунела са общо над 4 км и са част от строежа на лот 3.1 от АМ „Струма“. Съоръжението е с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Изграден е и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм град Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и други. Това пише в анализ на Института за пътна безопасност.

Две много сериозни мостови съоръжения са изградени и към северния вход на тунел „Железница“, с което се допълва картината на всичко, което е инспектирано, допълват от Института за пътна безопасност.

Всичко, което е показано в снимковия материал, направен на място, е построено за година и половина от изпълнителя с европейски пари по програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Към днешна дата всичките тези съоръжения, които са построени с 270 млн. лв. еврофинансиране по ОП „Транспорт“, бездействат и не са въведени в експлоатация поради две свлачища, които се намират от двете страни на тунела.

За свлачищата се знае повече от година и половина, но до този момент не са предприети никакви мерки за тяхното укрепване, за да може да се въведат в експлоатация тунел „Железница“ и всички останали съоръжения.

Оказва се, че за година и половина строителите са построили най-дългия тунел в България, изградили са четири мостови съоръжения, хеликоптерна площадка, обслужващ тунелен път и подпорни стени, а държавните институции в лицето на бившите ръководства на МРРБ и АПИ не могат да укрепят за същия срок две свлачища!

Според източници на Института за пътна безопасност, този фарс се разиграва поради пазарлъци за комисиони, към които се стремят длъжностни лица от бившите ръководства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенция „Пътна инфраструктура“. Корупцията в България трудно се доказва, но при съпоставката на фактите, думите на източниците могат да получат сериозен кредит на доверие, пише в изявлението от Института за пътна безопасност.

През февруари 2022 г. по време на блиц контрол в парламента регионалният министър Гроздан Караджов заявява следното: „Разработено е проектното решение за укрепване на свлачището след тунел "Железница" по автомагистрала „Струма“ и се очаква до края на годината да завърши и неговото укрепване“. Към днешна дата обаче, от бившето ръководство на АПИ не са предприети никакви действия, за да започнат укрепителните дейности на свлачищата, отбелязват от Института за пътна безопасност. Според негови източниците това е така, тъй като строителните фирми отказват да плащат комисиони, а и много от тях вече печелят поръчки в западни европейски държави и стават все по устойчиви на корупционен натиск. Крайният резултат от този фарс е, че гражданите не могат да ползват съвременните пътни съоръжения, които гарантират в максимална степен пътната им безопасност поради корупционната жажда на висши чиновници от бившето ръководство на пътната агенция. „Странен е и фактът, че бившия председател на АПИ Тодор Василев не е посетил нито веднъж тези съоръжения, както района на свлачищата, които възпрепятстват въвеждането в експлоатация на пътните съоръжения“, подчертават от института.

Експертите му са категорични, че българското общество има право да знае причините за бездействието на отговорните длъжностни лица, чиято дейност е пряко свързана с пътната безопасност и високата смъртност по пътищата на България през последните месеци.

Институтът за пътна безопасност призовава за нулева толерантност към корупцията и ще продължи да изнася доклади за състоянието на пътищата в България. „Надяваме се, че новите ръководства на МРРБ и АПИ ще вложат необходимия ресурс и потенциал за укрепване на свлачищата, които възпрепятстват въвеждането в експлоатация на описаните по-горе пътни съоръжения“, четем още в доклада на Института за пътна безопасност.

От Института призовават новото ръководство на МРРБ и АПИ да дадат в спешен порядък отговор, какво се случва с тези 200 милиона лева платени в аванс още през 2019 г. и как така до този момент няма укрепено нито едно свлачище? Те питат още: „Ще бъде ли потърсена отговорност на бившия министър Гроздан Караджов и бившия председател на АПИ Тодор Василев за бездействието им? На корупционна практика ли е било подчинено това бездействие и било ли е стимулирано с подобаващи комисиони?“

Facebook logo
Бъдете с нас и във