Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Тъмното пиво е перфектната компания за зимните дни и вечери

Тайната на естествено тъмния му цвят се дължи на препичане на малца, което води до карамелизиране на естествените захари. В резултат вкусът на пивото е по-сладък, а в аромата се долавят нотки на кафе и карамел.

Студените зимни месеци са идеалното време тъмното пиво да намери своето място във всекидневието ни. Както често се случва, хубавите неща пристигат у нас по-късно. В България тъмната бира навлиза едва след раздържавяването на пивоварния сектор през 90-те години на миналия век, но първите стъпки за такова производство са направени двадесетина години по-рано. Започва се с отглеждането на специализирани сортове малц, заимства се опит и от чуждестранните технологии. Според Петър Паунков, един от доайените в производството на бира у нас, предлаганото по онова време пиво тип "Портер" е предвестникът на съвременните тъмни бири у нас.

Тъмният малц, от който се произвеждат това пиво, му придава и специфичния цвят. То е специално предназначено за по-студените месеци и носи в себе си всички характеристики, подходящи за този сезон - да ни стопли в студа, да ни зареди с енергия и емоции.

Бирата е и най-старата и най-консумираната алкохолна напитка в света и третата най-популярна напитка изобщо след водата и чая. Тъмната бира също е питие с вкус и история. Първите сведения за нея откриваме в документи още около 1700-а, а популярността й силно нараства в средата на миналия век.

Бирата може да се пие дълго, на среща с приятели, вкъщи, дори на важно корпоративно събитие. Вече и много дами предпочитат нейната "компания". Консервативният вкус на българския потребител обаче трудно се пречупва. Това е и причината зимните месеци да са времето у нас, когато се консумират повече тъмни бири. Около 90% от продажбите на напитката в страната са именно в периода октомври - март, сподели изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България Ивана Радомирова. А според експертите на Съюза на пивоварите в България през последните години расте броят на любителите на тъмната бира у нас. Покрай всичко друго според редица научни доказателства тъмното пиво е богато на полезни за човешкия организъм вещества. Тъмните марки също съдържат типичните за светлата бира антиоксиданти, феноли и флаваноиди, минерали, витамини от групата В. Тези качества осигуряват на тъмната бира неизменно място в портфолиото на всички пивоварни.

Учудващо е, че от тази проста комбинация от ечемик, вода, хмел и мая може да се произведат толкова много различни видове бира, които варират от искрящо светложълто до гъсто тъмночервено-кафяво. Пазарът у нас вече е достатъчно голям и може да задоволи вкуса - като количество и качество, даже и на най-претенциозния клиент. Радващото е, че в България свои фабрики имат световните бирени производители "Хайнекен" и "Карлсберг“. Но ръст с тях могат да съизмерят и няколко независими марки: "Болярка" и "Бритос" (във Велико Търново), "Ломско пиво" (Лом) и "Леденика" (Мездра). Тъмното пиво вече е част от портфолиото на всяка една от българските пивоварни.

Седем марки тъмно се произвеждат у нас сега - "Болярка тъмно", "Kamenitza тъмно", "Stolichno Bock", "Астика тъмно", "Шуменско тъмно", "Алмус Dark" и "Леденика тъмно".

"Карлсберг България" влиза в състава от датския пивоварен концерн Carlsberg Group. Дружеството притежава у нас фабриките "Шуменско пиво" и "Пиринско пиво" в Благоевград. Към семейството на "Карлсберг България" принадлежи и "Шуменско тъмно". То е приготвено по традиционни методи, но се  използва и специално селектирана комбинация от карамел и кафе малц, които придават на бирата специфични нотки на препечен хляб и карамел.

От юни 2012 г. "Каменица" АД е собственост на една от най-големите пивоварни в света - на американската Molson Coors Brewing Company. Тя затвари изцяло пивоварната си в Пловдив и премести производството си в Хасково, където също има свой завод. На мястото в Пловдив има микропивоварна за крафт (занаятчийска) бира, музей за 135-годишната история на пловдивската пивоварна и други сгради. В Пивоварница "Каменица" се произвеждат 5 вида бира, направени с различни типове дрожди за горна и долна ферментация и специфична технология. В пивоварната в Хасково са инвестирани 30 млн. евро за логистичната база и в производството.

"Астика тъмно" се произвежда от 2011-а. Бирата се отличава с кехлибарен цвят, със снежнобяла пяна, с плътен вкус, с лек плодов аромат и мека горчивина. Другото предложение е "Kamenitza тъмно". Пивоварната го рекламира като първата тъмна плодова бира с ниско съдържание на алкохол. В основата й е висококачествената тъмна бира "Каменица", но този път съвършено допълнена с неповторим наситен вкус на череша.

През 1994 г. "Загорка" се присъедини към семейството на Heineken. Stolichno Bock Beer е автентично тъмно пиво. От 2012 г. то се предлага в кен 0.5 л и наливно. То е единствената бок бира, произвеждана в България. Отличава се с тъмен червеникавокафяв цвят с гранатови отблясъци. Характерен акцент в аромата на "Столично" е силният карамел, който присъства и във вкуса заедно с нотки на кафе. Сервира се охладена до 5°С. Най-подходяща за поднасяне на тази бира е чашата тип "лале", наподобяваща чаша за коняк.

"Болярка ВТ" е наследник на пивоварната на братя Хаджиславчеви "Великотърновско пиво" АД. Предприятието е раздържавено чрез масова приватизация през 1997 година. "Мел инвест холдинг" АД става мажоритарен собственик с притежаваните приблизително 90% от общия капитал. Останалите акции са разпределени между дребни акционери. В портфолиото е "Болярка тъмно".

"Ломско пиво" е наследник на основаната от чешките братя Милотин и Хозман в далечната 1894 г. пивоварна в крайдунавския град Лом. Дружеството произвежда "Алмус Dark". Основни акционери в пивоварната са "Би Джи Ай Проджектс" ООД (49.96%) и "БГ Томи" ООД (13.37%).

Пивоварната традиция в Мездра се продължава от "Леденика България 1964" ЕООД. След продължителни финансови проблеми от 2009 г. насам, прекъсвания и окончателно спиране на производството (2012 г.) пивоварната "Леденика" е купена от дружеството, което е собственост на "Литекс комерс" АД, Ловеч, през 2013 година. Купувачът придоби производствените мощности в Мездра и търговските марки на "Леденика и ММ" АД. Обновеният завод е открит официално през юни 2014 година. В търговския асортимент на фирмата е "Леденика тъмно".

"Бритос" ЕООД е най-младата българска бирена фабрика, открита през 2012 г. във Велико Търново. Тя работи с едни от най-модерните и високотехнологични съоръжения на Балканския полуостров. Годишният производствен капацитет на пивоварната е 20 млн. литра. "Бритос" произвежда едноименната марка светло лагер пиво. То се прави по немска разработка и рецепта на института VLB в Берлин. Името на бирата е вдъхновено от думата, с която според някои източници древните траки са наричали бирата - "бритос".

Тайната на естествено тъмния му цвят се дължи на препичане на малца, което води до карамелизиране на естествените захари. В резултат вкусът на пивото е по-сладък, а в аромата се долавят нотки на кафе и карамел.

Температурата за дегустация и сервиране на тъмната бира е малко по-висока от обичайната - обикновено 10 градуса или малко над тях, за да се усетят нейните качества. И, естествено, като всички напитки, съобразени със зимния вкус на потребителя, изисква по-тежки ястия и червени меса.

Бирата успява да се пребори с предразсъдъците и въпреки установеното мнение, тя не е питие за простосмъртни и вече има своето място при всеки повод и може да присъства на всяко събитие. Според експертите по бизнес етикет не е проява на лош вкус да се пие бира и на най-изискани събирания.

Съновник

Да пиеш насън светла бира означава здраве; черна бира - парична придобивка. Ако изливаш бира - чакай неприятности; ако наливаш - ще те поканят на гости; сънуваш ли празни халби или бутилки от бира - не се доверявай прекалено много на приятелите си.

Facebook logo
Бъдете с нас и във