Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Тъмни облаци над "Струма"

Неправителствените организации: "Приятели на Земята Европа", Мрежата CEE Bankwatch Network, Екологично сдружение "За Земята", Сдружение за дивата природа "Балкани", Институт за зелена политика, Информационен и учебен център по екология и Училище за природа Влахи, са внесли жалба в Европейската комисия. В документа са описани допуснатите според тях нарушения при строителството на магистрала "Струма". Еколозите предупреждават, че ако липсващата отсечка от аутобана, прекосяваща Кресненското дефиле, бъде построена, това ще е катастрофално за защитените видове растения и животни в региона. По думите им дефилето - с дължина 16 км, е районът с най-голяма концентрация на биоразнообразие в България с 92 защитени вида и част от Европейската мрежа - Натура 2000. На един квадратен километър там живеели повече видове пеперуди, отколкото в цяла Великобритания.

От неправителствените организации изтъкват, че "съществуват две алтернативи, с които автомагистрала "Струма", свързваща Германия с България и Гърция, може да бъде завършена, без това да унищожи дефилето и биоразнообразието в него, и спазвайки европейското законодателство". Първият вариант е одобрен още през 2008-а и предвижда прокопаването на втория по дължина шосеен тунел в света с дължина повече от 15 километра. След натиск от браншовите организации в пътното строителство той беше отхвърлен от българското правителство заради сериозните рискове - строителство в сеизмичен район, опасност от радиация и прекалено високата цена за прокопаването и поддържането на съоръжението.

Другият приемлив за еколозите начин е цялостно изнасяне на магистралата на изток от Кресна, като по този начин се заобикаля конфликтната точка. Срещу това начинание обаче се обяви местното население и кметът на Кресна, които заплашиха да спрат строежа с живи вериги, ако магистралата премине толкова далеч от населеното им място.

В крайна сметка се стигна до хибриден вариант - в едната посока пътят се изнася източно от Кресна, а за другото направление се използва сегашният път с известно разширение. В момента се прави оценка за въздействието върху околната среда на тази опция, т.е. все още няма окончателно решение. Въпреки това еколозите настояват Брюксел да разследва казуса. 

Ако Еврокомисията или Европейският съд открият нарушения на европейското природозащитно законодателство, българското правителство ще трябва да върне инвестираните досега европейски пари - близо 756 млн. евро, за изграждането на магистралата.

Случайно или не, малко преди неправителствените организации да съобщят за своята жалба, депутати от ГЕРБ внесоха предложение за промени в Закона за опазване на околната среда. Корекциите, които те предлагат, са да отпадне касационното обжалване на оценката за въздействието на околната среда, а произнасянето на съда по подобни казуси да става в рамките на половин година. Ако предложенията бъдат приети в пленарната зала, това ще прекрати досегашната практика с жалби да се спира реализацията на големи инвестиционни проекти като магистрали, газопроводи, язовири и т.н. Но и ще ореже сериозно редица права на обществото да каже своята дума по тези проекти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във