Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТРЪГВА ВТОРА СИСТЕМА ЗА ПРОУЧВАНЕ НА ЗРИТЕЛСКИТЕ НАГЛАСИ:

По вече наложила се традиция септември е месецът, в който националните ефирни и по-сериозните кабелни телевизии в страната представят обновените си програмни схеми и предаванията, с които ще привличат аудитория до лятото на следващата година. Освен новите заглавия наблюдателите (особено рекламодателите и рекламните агенции) очакват с голям интерес и какви ще бъдат първите данни на втората система за изучаване на зрителските нагласи, по-известна като пийпълметрия. Те трябва да са готови в началото на ноември, когато влиза в сила договорът между БНТ и представителството на швейцарския ГФК холдинг - ГФК оудиънс рисърч България, за предоставяне на информация за интереса към програмите на БНТ и на конкурентните й канали по телеметричен път. В четвъртък (14 септември) изпълнителният директор на дружеството Мира Янова поясни, че в телеметрията на ГФК оудиънс рисърч България са инвестирани около 1.6 млн. евро за инсталирането на 1150 устройства в телевизионните приемници на 750 домакинства. Доставена е най-съвременната техника, която съществува към този момент на пазара - отбеляза Янова. - Ежедневно извадката ще обхваща 700 от споменатите 750 домакинства. Разликата от 50 семейства ще е т.нар. резерв в случай на повреди на устройствата и други непредвидени обстоятелства.
През есента на миналата година ръководството на държавната телевизия подписа споразумения с две фирми за доставка на данни за 2006-а и 2007-а. След проточил се няколко месеца конкурс на първо място бе класиран консорциум, в който водеща роля имаше българският офис на международния институт за пазарни изследвания ГФК холдинг. На второ място остана ТВ План ТНС, която дълги години (и все още) бе единствената компания, която правеше подобни изследвания в страната. Мотивите на БНТ да предпочете ГФК бяха по-изгодните цени на извадката и това, че нейното предложение съответства изцяло на заданието на телевизията за типа изследвания, покритието на извадката, изискванията за рекламния мониторинг, поддържане на представителността й, провеждане на контролни процедури за верификация на данни, изисквания към електронната база данни и софтуера за обработка на информацията. Първоначално процедурата тръгна като открита по Закона за обществените поръчки, но впоследствие бе заменена от пряко договаряне с кандидатите.
За намеренията на ГФК да създаде алтернатива на системата на ТВ план ТНС в.БАНКЕРЪ писа още в края на 2003-а. Слухове за това се появиха след серия скандали между единствено работещата агенция и тогавашното ръководство на държавния канал, начело с Кирил Гоцев. Той пръв гласно изказа становище, че ТВ план ТНС обслужва интересите на Би Ти Ви, като предоставя на рекламодателите завишени показатели на интереса към нейната програма. По-късно в дискусиите се включиха и други собственици и шефове на телевизии. В крайна сметка под диктовката на председателя на съвета на директорите на Нова телевизия Силва Зурлева през 2004-а бе направен опит да бъде учреден втори потребителски комитет за надзор на данните, различен от този, с който ТВ план ТНС работеше към момента. В него освен Нова телевизия трябваше да влязат още БНТ, Би Би Ти, телевизия Евроком и др. Той обаче не успя да получи представителност, тъй като не бе подкрепен от най-влиятелните рекламодатели, както и от самата Би Ти Ви. През зимата на 2005-а все пак алтернативен потребителски комитет бе учреден, като в него попаднаха трите национални ефирни телевизии, част от кабелните канали и от най-мощните рекламодатели и обслужващи ги рекламни агенции. Но въпреки консолидацията измерването на рейтингите продължи да поражда скандали в публичното пространство.
Последният казус се роди миналия септември, когато системата на ТВ план ТНС показа, че стартът на втория сезон на шоуто Биг брадър е бил гледан от 890 000 души, докато вървящият на гърба му концерт на Слави Трифонов и Ку Ку бенд е предпочетен от около милион и половина зрители. Ръководството на Нова запази мълчание, но продуцентите на Биг брадър оспориха данните.
След като вече е известно, че до старта на втората система за проучване на аудиторията остава малко повече от месец, най-важният въпрос като че ли е дали тя ще успее да се наложи на пазара, или той ще я изхвърли? Предварителните разговори показват, че интересът към втората пийпълметрия е огромен, което е доказателство, че моментът за нейното създаване бе назрял - поясни Мира Янова. - Досега, освен с БНТ, има още един официално сключен договор за предоставяне на данни от 1 ноември. Имената на втория ни контрагент и на останалите фирми, с които предстои да подпишем, са все още тайна. Те ще бъдат обявени, когато станат факт, което вероятно ще е много скоро. Все пак мога да кажа, че устните уговорки, които имам с потенциални партньори досега, гарантират около половината от бюджета, необходим на системата, за да функционира тя нормално през 2007 година.
Янова призна, че на този етап Би Ти Ви не проявява интерес към данните на втората пийпълметрия и го обясни с това, че има дългосрочен договор с ТВ план ТНС. Тя каза също, че все още не знае дали потребителският комитет, който контролира дейността на сега действащата система, ще реши да одитира и втората: Това основно зависи от рекламодателите - както в потребителския комитет, така и извън него.
Оборотът на ГФК холдинг за 2005 г., по думите на Янова, е над 900 млн. евро. Устройствата на фирмата, която ни партнира в проекта в България - Телеконтрол, са разположени в над 27 000 домакинства по целия свят - допълни тя. - В Германия за над 20 години дейност нямаме нито един загубен клиент. В същото време и досега не можем да разберем от кой от трите производители на телеметрични устройства са купени устройствата, с които работи ТВ план ТНС - от Телеконтрол, от Ей Джи Би или от Ей Си Нилсен?

Facebook logo
Бъдете с нас и във