Банкеръ Daily

Според Гроздан Караджов:

Три мини залага Кирил Петков за служебното правителство

Комисията за защита на конкуренцията с шест свои решение спря всички процедури за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, с аргументите, че е прекалено защитен държавният интерес.

Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов в ефира на БНТ. За да стане по-ясно какво има предвид, той разясни:

"Универсалният орган за конкуренция казва, че сме защитили прекалено много държавата. Пред нас имаше два варианта - единият беше още една година да обжалваме, което по мнението на специалистите нямаше да доведе до друг резултат и чак тогава да рестартираме отново процедурите, или веднага да се действа и те да се рестартират. Избрахме втория вариант, защото това е правилното мениджърско решение.“

След това Караджов обяви, че по лично решение на Кирил Петков било определо до датата 30-и септември досега действащите договори да могат да се удължават.

На въпрос защо точно тази дата, Караджов отговори:
„И аз го попитах - защо при условие, че можем да решим генерално проблема и моето предложение писмено беше изпратено до него. Ставаше дума за сключване на нови договори по процедури по Закона за обществените поръчки. Това е най-логичното. А той каза: "По този начин ще си гарантирам, че коалицията ще върви по-дълго време и че няма да бъде бутнато правителството". Но това е инфантилно поведение, защото се заложи една гигантска криза и сега след 30-и септември ще бъде катастрофа, ако фирмите доброволно не продължат да си вършат работата или ако Конституционният съд не се намеси през септември" - предупреди Караджов.

Според него, ако Конституционният съд разгледа срока от 30-и септември, както и практиката на Народното събрание да решава на кого, какви суми да се дават, тези две условия, затрудняващи поддържането на пътната ни инфраструктура, ще паднат.

"Може да си представите как залата на Народното събрание преценява едни счетоводни документи! Всичко това е маскирано зад едни прекрасни лозунги като „Ами да има повече контрол“ и всички се възхищават на тези празни приказки. В същото време това не е никакъв контрол. Това беше начин да се изолира президента от процеса на разплащането с тези фирми, ако случайно има такъв служебен кабинет. Но ето че го има!"

За да разсее всички възможни инсинуации колко прозрачно е работил, Караджов показа таблица, от която става ясно как АПИ се е разплатила до стотинка според това какво е решило Народното събрание. Показа и как са записани договорите за зимно и аварийно поддържане, наследени от служебния кабинет.

„Само това можехме да правим – зимно и аварийно поддържане. Заварените договори са за основен ремонт и за ново строителство“ – обясни Караджов.

На въпрос дали ще може да се прави аварийно поддържане след 30-и септември, ако няма промяна в настоящата ситуация, министър Караджов отговори, че това няма да бъде възможно и подчерта:

„Глупостта на Кирил Петков е грандиозна – моята вина е, че се съгласих на подобно решение. Не трябваше никога да се поддавам на това изнудване, което те осъществиха върху мен“.

Според Караджов за служебното правителство са заложени умишлено три мини:

Първата – срокът да е 30-и септември, втората - изискването втората половина от средствата да се плащат под условието да има взето решение на Народното събрание и третата – поставеният ултиматум интерконекторът да има Акт 16 до две седмици, защото в противен случай – „служебният кабинет ще саботира българските национални интереси“ – цитира Караджов думите на премиера в оставка.

След което поясни, че интерконекторът едва от няколко дни има Акт 14, което Караджов обясни със следния пример – сградата на телевизията да е само с бетон и тухли по нея.

„Минимум месец – два, са необходими само за да се оформи документално Акт 16, а премиерът казва – „до две седмици“ – възмути се Караджов.

След това продължи: „Това са лъжите на „Продължаваме Промяната“ и всички сякаш замръзват пред тях. И дори журналистите питат – наистина ли са спрени тези пари от АПИ? Но те не са спрени, защото една обществена поръчка може да бъде спряна или от възложителя, или от съда, но не и от Агенцията за държавен финансов контрол.

Тази поръчка е започнала през 2020 г. и тя не е от онзи ден и всичко се знае по нея – знаят се възможните изпълнители, единственото, което не се знаеше, е цената“ – обясни Караджов.

Той обясни и какво наследство оставя на служебното правителство: „По отношение на Агенция „Пътна инфраструктура“ много силно бяхме блокирани от „Продължаваме Промяната“.

Дори след като на 30-и януари т.г. министър Караджов внесъл доклад до премиера, до вътрешния министър и до финансовия министър, с който настоял веднага да се спрат процедурите по „инхаус“, за които се предполага, че обслужват фирми, близки до ГЕРБ, и да се премине към обявяването на нови обществени поръчки, не последвало нищо.

„Кирил Петков и Асен Василев се скриха – защото, като стане въпрос да се взимат тежки решения, те не искат да носят отговорност“ – продължи с критиките си Караджов.

Той припомни и случая с избор на гуверньор на БНБ, когато, след като на 1-ви април трябвало да се започне процедурата по сключването на нови договори, тъй като по думите на Караджов „нямаше договор с кого да направим една дупка“, тогава била ударена спирачка на въпросното решение в Народното събрание заради избора на гуверньор.

На въпрос как вижда политическото си бъдеще, министър Караджов отговори, че до този момент се е ползвал с доверието на ИТН и има много силна подкрепа от тях.

„Партията е изключително лоялна към своите хора, заради което им дължа същото и ще работя за тях, доколкото съм им необходим и докъдето биха поискали“ – поясни министърът в оставка.

След това той направи равносметка за постигнатото през последните шест месеца, като отбеляза успеха по тол системата.

„Спомняте си за реформата на тол системата, от която в продължение на две, три години всички бягаха от нея, а сега бюджетът е с 420 млн. лева по-голям. Да, имаше протести, но като министър, както се казвах, тропнах по масата. За догодина 800 млн. лева ще влязат от Тол таксите за пътна поддръжка и за безопасност на хората, въпреки че намаляваме винетките с 10%, което е нашето постижение.

Имаше протести. Едно цяло правителство преди нашето се беше огънало и цялата второкласна мрежа не се таксуваше за тежкотоварните автомобили – те внасяха една трета от сумата за тол таксите, а две трети от нея се плащаха от леките автомобили с винетките.

От 1-ви януари 2023 г. това вече ще бъде различно, като мярката ни ще намали цената на винетките. Благодарение на нашата политика спрямо местната власт и общините заделихме от бюджета на АПИ – 418 млн. лева за 234 български общини, а проектите са 294, като имайте предвид, че общият брой на общините в България е 265 – т.е. само 30 общини или не са подали никакви проекти, или проектите им са били отхвърлени“- отчете министърът в оставка.

На въпрос какви са очакванията му от служебното правителство той, без да се замисли, отговори: да направи ревизия на сегашното, като започне от моето, да направи много детайлна ревизия кой как си е харчил парите. Аз имах възможност да покажа как се е случвало това – с решения на Народното събрание, по предишни договори за зимно поддържане и аварийно, и за ново строителство.

Борислава Кирилова

Facebook logo
Бъдете с нас и във