Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Три ключови жп гари между София и Пловдив се модернизират със 7.4 млн. лв. от еврофондове

Вече е подписан договорът за реконструкция на жп гара Казичене и тя вече може да започне. Рехабилитацията на гаровия комплекс е част от мащабния проект "Реконструкция на гарови комплекси Подуяне, Искър и Казичене", който се финансира със средства от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.". Общата стойност на проекта е 7.4 млн. лева, от които безвъзмездната финансова помощ е в размер на 6.3 млн. лева. Трите гари са разположени на жп линия София-Пловдив, която е една от най-натоварените в страната. За миналата година по направлението са пътували над 1.4 милиона пътници.

Проектът предвижда пълна реконструкция на цялата инфраструктура на обекта и помощните технологични сгради и съоръжения чрез внедряването на нови енергоефективни и високотехнологични модерни инсталации. Ще бъдат изпълнени мерки за повишаване енергийната ефективност на обществените пространства, въвеждане на модерни интелигентни системи за отопление, климатизация, осветление, информация и други. След реализацията на проекта гара Казичене ще осигурява комфортна, безопасна и достъпна среда за пътниците и персонала.

Изпълнител на реконструкцията на гаров комплекс Казичене е ДЗЗД "Казичене Билд 2018", в което влизат фирмите "Билдинг Комфорт" ЕООД, "Трейс - София" ЕАД и "Термо Консулт София" ЕООД. Стойността на договора е за 1 115 653.37 лв. без ДДС, а срокът му за изпълнение е 12 месеца. Строителният надзор ще се осъществи от "ИКюИ Контрол" ООД, а договорът е на стойност 185 600 лв. без ДДС.

 Реконструкцията на гаров комплекс Казичене се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) чрез Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.".

Казичене е третото по големина село в България след Айдемир и Лозен. Казичене е разположено на изток от София, непосредствено до десния бряг на старото корито на река Искър, където се пресичат римският военен път между Белград и селището на мястото на днешния град Истанбул, наричан "Трояно", и пътят от Самоков до Ботевградското шосе.

В близост до жп гарата на Казичене, непосредствено между коловозите на релсовото трасе, се намира "Царската гара", построена от цар Фердинанд във виенски стил. Това е мястото, от което цар Борис ІІІ е започвал пътуванията си със собствения си локомотив, управляван от него. Оттук Фердинанд І напуска завинаги България вечерта на 3 октомври 1918 г., деня на неговата абдикация, който прекарва в усамотение в наблизо разположената резиденция "Врана". От същата тази гара по-късно младия цар Симеон II и останалите от царското семейство напускат страната.

Старата "Царска гара" е още един паметник на културата пред разруха, макар че дори сега в нея все още има нещо красиво и величествено. През 2009 г. кметът на Казичене - Антон Владимиров, я спасява от разрушаване, след като по негова инициатива сградата е регистрирана като паметник на културата. Но нищо друго не се променя и отгогава тя продължава да се руши и да губи битката с времето и нехайството на хората.

Построена е в началото на миналия век, когато цар Фердинанд закупува чифлика, към който е и тази земя. По спомените на някои на нея са слизали знатни особи като крал Джордж V и Александър I Караджорджевич, който идва на посещение в България седмици преди да бъде убит.

Facebook logo
Бъдете с нас и във