Банкеръ Weekly

маневри

Тол системата влезе в задънена улица

Поредният финт на Агенция "Пътна инфраструктура" и Министерството на регионалното развитие и благоустройството да прекарат набързо процедурата за изграждането на тол системата в България не мина. Идеята бе да се удължи срокът за подаване на оферти с едва един ден - до 19 май, а в самото начало на тази седмица - 22 май, да се обявят имената на евентуалните кандидати и така да се избегнат нови обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията, които да блокират търга, точещ се по тази причина вече повече от година.

Очаквано, въпреки отпуснатите едва осем часа за депозиране на предложения мераклии се намериха - и то цели шест. Според клюката в бранша те предварително са били "сигнализирани" от държавните институции да са в "бойна готовност" с документацията си и затова са реагирали навреме. Техните имена обаче няма да научим официално, тъй като от АПИ съобщиха, че процедурата отново е спряна заради постъпили три жалби в КЗК. Те са на "Толлнет", "Ерба 96" и "Алтима България". 

"Толлнет" е млада чешка компания с офиси в Прага и Бенешов. Съдейки по интернет страницата й, тя се занимава с проектиране, развитие и доставка на системни решения за пътно таксуване и отчитане на комунални услуги. През миналата година "Толлнет" на два пъти обжалва конкурса. Същото важи и за "Ерба 96". Унгарската фирма е създадена през 1996-а и разработва най-различни софтуерни решения, включително и за въвеждането на електронно таксуване на камиони и автомобили. И "Алтима България" вече има опит с жалбите (от началото на тази година). Тя е собственост на хърватското дружество "Мрезне технология версо", показва  проверка в Търговския регистър, и се представлява у нас от хърватския гражданин Марио Геренчир. В предмета й на дейност влиза предоставяне на компютърни услуги, изграждане на телекомуникационна инфраструктура, покупко-продажба на софтуер и т.н. 

Очевидно е, че тези три чуждестранни дружества следят под лупа въвеждането на платеното преминаване през българска територия, само че не подават документи за участие, а предпочитат да спъват обществената поръчка. Версията на регионалния министър Николай Нанков е, че лобито, което иска в България да не се въвежда електронното таксуване, а да се продължи със сегашния модел на винетно облагане, прибягва до всевъзможни хватки. По думите му съпротивата може да е продиктувана от факта, че новата система ще е инструмент за борбата с контрабандата, защото ще е свързана с митниците, НАП и МВР.

"Процедурата е в ход от една година и 45 дни. Блокирането й през цялото това време означава блокиране на механизъм, с който се осигурява безопасността на придвижване на хората. Забавянето струва на бюджета около 500 млн. лв., или превърнато в ресурс за рехабилитация на пътищата - достатъчен за приблизително 2000 километра. Тази безкрайна игра на обжалване струва човешки живот", допълни Нанков.

Позицията му бе подкрепена и от данните, изнесени през седмицата от Съюза на българските автомобилисти, според които България отново е на първо място в Европейския съюз по брой убити при катастрофи. Още по-тревожното е, че се запазва тенденцията за ръст на жертвите, показва и анализ на експерти от Техническия университет в София. Напоследък Европейската комисия е предприела редица инициативи за подобряване на безопасността в държавите членки. И ако се съди по статистиката, те са дали резултат в развитите западноевропейски страни, но не и у нас. Средните стойности за ЕС са точно наполовина на тези в България - 49.99 убити на 1 млн. жители.

С новите жалби конкурсът за тол системата за пореден път се отлага до произнасянето на КЗК. Колко точно време ще отнеме това не е ясно, а и като нищо след няколко седмици ще гледаме отново същия филм. Така или иначе, "ще продължаваме да отстояваме като основен приоритет в сектор "Пътища" максимално бързото въвеждане на системата. Всичко останало значи, че ще имаме проблеми със състоянието на пътната инфраструктура", категоричен е министър Нанков. 

Проблем създава и обстоятелството, че предишното правителство на ГЕРБ избра много спорния вариант тол да се заплаща за всички магистрали и пътищата от първи и втори клас, както и за третокласната пътна мрежа, по която преминават тежкотоварни превозни средства -  т.е. 17 хил. км от общо 20 хил. км републиканска пътна мрежа. По този начин ще бъдат осигурени широко афишираните сега около 800 млн. лв. годишно за пътна инфраструктура. Но никой тогава не се вслуша в подготвения предварителен анализ на експертите на Световната банка. "От направените през 2013-а промени в ценообразуването при сегашната винетна система - се отбелязваше там - е видно, че търговските оператори на камиони са много чувствителни към промените в ценообразуването и биха възприели най-икономичното решение за транспортните си нужди. При схемата за електронно събиране на тол такси много потребители ще плащат значително повече, отколкото за винетка". Ето защо не бива да ни учудва, че процедурата сега отново е в задънена улица.

 


Контра


"За да спечелим войната по пътищата, трябва да спечелим войната с тол системата, а тя буксува от година и два месеца", заяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков в интервю пред БНТ. "Обикновено всичко идва от лица, които нямат интерес да се въведе електронната винетка. С въвеждането на тол системата най-натоварени ще бъдат тежкотоварните автомобили, които нарушават в най-голяма степен републиканската пътна инфраструктура. Те ще плащат такса на база теглото и изминатите километри. България е страната с най-ниското таксуване при преминаване през територията й. Логиката е електронната винетка да не превишава стойности на сегашната винетка. Ще има по-гъвкав модел на ценообразуване. Ще има възможност за еднодневна електронна винетка и винетка уикенд. Годишната ще трае една година от датата на закупуване", поясни още Нанков.

Facebook logo
Бъдете с нас и във