Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Тол системата е неработеща, а през нея държавата губи милиони

МРРБ - Виолета Комитова и Захари Христов

Регионалното министерство обяви резултатите от проверката на тол системата, започнала в началото на месеца. От проверката е станало ясно, че за една година необработените нарушения са 200 000 и са на стойност 70 млн. лева. Приходите от таксите са крайно недостатъчни, а разходите по поддръжката са значително по-големи.

"Милиони са загубени от безконтролни плащания между АПИ и националното тол управление". Това обяви на брифинг заместник-министърът на регионалното развитие Захари Христов.

Строителният министър Виолета Комитова съобщи, че проверката на тол системата е продължила 10 дни. А одитът от Сметната палата, възложен през декември от парламента, все още не е приключил.

Договорът за тол системата е на стойност около 180 млн. лв. За 2019 г. са събрани 392 млн. само от електронни винетки. За 2020 г. - от електронни винетки, маршрутни карти и тол декларации са събрани с 600 000 лева по-малко. До май 2021 г. са събрани със 185 млн. лева по-малко от 2019 година. Оттук следва, че трябва да се съберат 185 млн. лева до края на годината, за да може тол системата да се самоиздържа. "Пожелателният приход от 1,3 млрд. е доста далеч от данните", каза Христов. 

От 212 камери до 3 тона и половина, функционират между 30 и 70 камери. Контролните точки са 117 за над 3 тона и половина. От тях реално функционират между 10 и 30 броя. Причината е, че изпълнителят е трябвало да разработи софтуер, който да се самообучава и да обработва тези контролни точки. Но това не се е случило и те се обработват ръчно, съответно хората не смогват да обработят всички данни от системата и тези камери не функционират в пълния си капацитет. Центровете за данни и стационарните контролни точки са на приблизителна стойност около 100 милиона лева и нямат застраховка. А новият директор на тол управлението Иво Иванов посочи, че 15 човека трябва да обработват между 2500 и 3500 фиша на ден, когато физически възможното е 500-600.

От регионалното министерство са стигнали до заключението, че както и преди да заработи тол системата, така и сега - водачите на леките автомобили плащат основната част от пътните такси, а фирмите с тежкотоварни камиони, които главно разрушават пътищата, не са обхванати адекватно.

Според Световната банка системата би била печеливша при дължина от 16 000 км и оптична свързаност. С решение на третото правителство на Бойко Борисов обхватът ѝ е намален на 3115 км, намалени са тол таксите, а външни консултанти (Павлина Захариева и Олег Асенов, който след това оглавява тол управлението) са дали становище, след което 200 км оптика около граничните пунктове е била заменена с по-ненадеждни мобилни връзки. 

Агенция "Пътна инфраструктура" плаща и по 2 млн. лева на месец за поддържка на "Капш", но поддръжката е само софтуерна. А физическите ремонти и замяна на части са ангажимент на пътната агенция. "Капш" е поискала от МРРБ среща по темата. "Не можахме да разберем с какъв капацитет от хора извършват тази услуга", каза министър Комитова. Трябва да се извършват допълнителни проверки въобще има ли резервни части АПИ да поддържа тол системата или отново този въпрос е оставен нерешен, добави зам.-министър Христов.

АПИ има договор с национални доставчици на услуги, които от името на АПИ събират всички тол такси. 

Зам.-министър Христов даде следния пример: Ако си купим поради грешка две винетки и ни върнат парите за едната, националният доставчик на услуги приема тези две плащания. АПИ възстановява на гражданина едното плащане, но националният доставчик на услуги фактурира и двете плащания и си получава комисионната за тях - до 7% на всяко плащане. Ако пък транспортна фирма с камиони на метан получи 50% отстъпка заради по-екологичното гориво, комисионната за посредника е като за нормално плащане. Тоест плащанията минават безконтролно и става дума за милиони левове загуба.

Facebook logo
Бъдете с нас и във