Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Тол системата е изградена на 100%, обяви пътната агенция

Тол системата е изградена на 100%, обяви Агенция "Пътна инфраструктура". От днес АПИ чрез Националното тол управление ще оперира електронната система и в частта за тол таксуването, а не само за електронните винетки, както беше до момента. В сградата на НТУ Георги Терзийски и изпълнителният директор на „Капш Трафик Солюшънс“ ДЗЗД (спечелила обществената поръчка за 185 млн. лв - бел. ред)  Михаел Вебер размениха приемо-предавателните протоколи, с което държавата приема тол системата, в това число 100 новоизградени и 100 преоборудвани стационарни контролни точки. За останалите 95 съществуващи контролни точки, на които са монтирани трафик камерите на АПИ, предстои преоборудване с лазерни скенери и камери. Срокът по договора с изпълнителя е до февруари 2020 г.

От АПИ разясняват и как точно ще работи тол системата. След старта на търговската експлоатация при купуването на маршрутна карта ползвателят на републиканската пътна мрежа ще трябва да зададе първоначална и крайна точка на своя маршрут. Системата ще му предложи кратък или по-дълъг път. След като посочи избор, ще трябва да зададе и междинни точки, през които ще мине – най-малко две и най-много четири междинни точки, или общо най-много 6 точки. Системата автоматично ще изчисли дължимата сума и ще попита клиента за потвърждение на въведените параметри – на маршрута и на превозното средство (категория, емисионен клас, брой оси). Маршрутните карти ще са с валидност 24 часа и регистрираните потребители ще могат да си ги купят до 7 дни предварително, а нерегистрираните потребители –  до 24 часа преди началото валидността й.

Освен купуването на маршрутна карта на пресконференцията беше демонстрирана и работата на стационарните контролни точки. Т.нар. портални рамки са оборудвани с 3D лазерни скенери, с различни видове камери за всяка от лентите за движение, както и с камера за обзор. Когато пътно превозно средство приближава портална рамка се включва лазерният скенер, който задейства цялата рамка, камери и т.н. Правят се две снимки – една на предната регистрационна табела и една от камерата за обзор, след отминаването на превозното средство се прави снимка на задната регистрационна табела. Следва автоматична проверка от системата на двете снимки за съвпадение на регистрационните табели. При 100% съвпадение информацията се изпраща към центъра за данни в НТУ, но само ако превозното средство е нарушител, а информацията за изрядните ползватели на пътя  автоматично се изтрива, за да не се натоварва системата излишно.

При по-малко от 95% съвпадение, информацията от стационарните контролни точки се насочва към центъра за верификация на нарушенията в НТУ и се проверява отново. Може да се изиска от системата допълнителна снимка от камерите за обзор, която отново се потвърждава от супервайзър. Едва тогава нарушението се обработва и се подава към инспекторите на НТУ на пътя.

Очаква се тол системата да влезе в експлоатация от догодина. Това бе записано с промени в закона, изготвени от ГЕРБ. Държавата  получи срок до 1 март 2020 г. По принцип първоначалният план бе тол системата да заработи на 16 август. После бе заложен срок ноември-декември.

Идеите засега са обхватът на системата да е около 6000 километра,  като само при част от второкласните пътища ще има таксуване. Към момента правителството и бизнесът са се спрели на вариант, при който ставката за товарните автомобили ще е 0.36 лв. на километър, а минималната - 0.25 лв. на километър. Таксите за автобусите все още са на етап обсъждане с браншовите организации. 

Освен отлагане на старта на системата, с промените в Закона за пътищата бе определено и кой ще снабдява товарните автомобили с необходимите бордови устройства, чрез които ще се подава информация за изминато разстояние. Тази дейност ще се извършва от частни фирми, а не от АПИ, каквито планове имаше.  

Ефектът от това упражнение е, че нови 2% от приходите от тола ще отидат за доставчиците на данни. Действително, засега не е ясно дали тази нова комисионна ще е част от 7-те процента, които ще получават доставчиците на електронни винетки и тол такси, или общо 9% от приходите ще се насочат към предоставянето на чисто административни услуги. Това са около 50 млн. лева, ако следваме последните прогнозни данни на зам.-министъра Николай Нанков, според които годишният приход от тол такси ще е около 700 млн. лева.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във