Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТИФАНИ РАЗВЕНЧАВА ИБЕЙ

Джаки Роджърс - пенсионерка от американския щат Орегон и колекционерка на бижута, решила преди една година да се възползва от офертите на най-големия ИНТЕРНЕТ магазин иБей (eBay). Купила оттам 10 брошки, произведени от известната през 50-те и 60-те години бижутерийна компания Уайс (Weiss), с мисълта, че е направила истински удар. Но когато бижутата били доставени, тренираното й око веднага забелязало, че те са обикновени имитации.
Въпреки че след разговор с продавача тя получила обратно парите си, собствениците на иБей отказали да свалят от сайта списъците със стотици уж оригинални продукти на Уайс. От прочутата онлайн компания заявили, че не носят отговорност за фалшификатите, тъй като те не са нищо друго освен пазар, чиято задача е да осигурява връзката между продавачите и купувачите.
С подкрепата на други клиенти на иБей Джаки Роджърс се заела да се пребори с тази позиция. Независимо от нея срещу ИНТЕРНЕТ гиганта се изправя и друга ощетена страна, която разполага с далеч по-големи възможности - бижутерийния производител Тифани (Tiffany). През 2004 г. наети от него агенти под прикритие купуват 200 артикула от иБей, три четвърти от които се оказват фалшиви. Сега Тифани води дело срещу иБей с мотива, че чрез сайта си аукционът улеснява търгуването на копия на маркови бижута. Другото обвинение е, че той прибира стотици хиляди долари под формата на такси за продажбата на неавтентични стоки. Евентуалният успех на Тифани в съда не само ще повлече нови процеси, но ще застраши бизнеса на иБей като цяло, защото за аукциона ще се окаже почти невъзможно да контролира сайт със 180 милиона членове и 60 милиона артикула, предлагани за продан във всеки един момент.
Вярно, чу фалшификати се продават навсякъде, но анонимността и достъпът, които предлага ИНТЕРНЕТ, го правят идеална среда за подобна търговия. Същевременно иБей е най-големият онлайн пазар, гарантиращ при това почти пълна липса на контрол.
В своя защита базираната в Сан Хосе, Калифорния, компания твърди, че не е длъжна да разследва оплаквания от продажби на фалшиви продукти, освен в случаите, когато те идват от собственик на права, т.е. от фирма, притежаваща търговска марка или авторско право.
Служителите на иБей уверяват също така, че правят всичко възможно да прекратят измамите и само малък процент от продаваните стоки действително са фалшиви. Тези данни обаче отразяват единствено случаите, които самият аукцион определя като доказани измами - например когато даден продукт изобщо не е доставен. А потребители, изпитали на гърба си услугите на компанията, разказват, че всъщност търговията с фалшификати надхвърля сериозно изнесените сведения и че мошениците лесно пласират копията си в стотици категории стоки.
Въпросът дали иБей улеснява измамниците е важен, тъй като може да се отрази на ИНТЕРНЕТ търговията като цяло. Хора като Джаки Роджърс обаче не са склонни да чакат решенията на съда. Според тях неконтролираният поток от фалшификати нанася удар по стойността на автентичните стоки. Оригинална брошка с добро качество на Уайс може да се продаде за 150 долара, споделя излъгана клиентка. Само че изобилието от имитации обърква пазара и разводнява стойността й, поради което тя поевтинява до 30 долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във