Банкеръ Daily

Председателят на Петролната и газова асоциация Светослав Бенчев предупреждава:

Таван върху цените на горивата може да доведе до техния дефицит

Заради покачването валутния курс на долара, нарастването на разходите, в резултат на скъпия газ, и увеличаването на заплатите на работниците в енергийния сектор с оглед настъпилата инфлация, цените на горивата у нас не намаляха, въпреки спада на цените на барел за нефт на световните пазари.

Това обяви председателят на Петролната и газова асоциация в България Светослав Бенчев в ефира на Българската национална телевизия. Той бе категоричен, че няма как цените на горивата да спаднат до нивата, които са били преди войната в Украйна да започне.

Освен това Бенчев изрази мнение, че като цяло цените на горивата в България са относително ниски в сравнение с другите държави в Европейския съюз. Във връзка с несъответствието между цените след поевтиняването на горивата и цените на нефта на международните пазари, Бенчев заяви, че цената на нефта „ зависи от това какви са цените на готовите нефтопродукти на международните борси“ и допълни, че цената на бензина е сравнително по- ниска от тази на дизела, поради факта, че в Европа дизеловото гориво се търси повече.

Бенчев предупреди, че налагането на ембарго върху руските продукти ще доведе до недостиг на дизел в Европейския съюз. Той обясни, че пазарите предпочитат да се подсигурят с дизелово гориво и това води до повишаването на неговата цена. Попитан дали рафинерията в Бургас продава гориво на пазарни цени, Светослав Бенчев отговори положително и добави, че всеки човек може да провери цените на горивата в справката на Европейската комисия за цените без такси на горивата и там би могъл да види, че често у нас те са най- евтините в целия Европейския съюз.

На въпрос защо срещата с президента Румен Радев не е довела до сериозно намаляване на цените на горивата, Бенчев подчерта, че не винаги политическите и икономическите събития са свързани помежду си. Той обясни, че при създалата се ситуация с цените на горивата не може да се говори за политически елемент, а по скоро за пазарен принцип.

"Всяка политическа намеса в пазара не приключва с хубав край, най-вече за крайния потребител" - предупреди Бенчев. По думите му евентуално поставяне на таван върху цените на горивата в даден момент би могло да доведе до дефицит на горива в България и даде пример с цените на горивата в Унгария.

„Всяка една административна намеса или поставяне на таван води до увеличаване на цените. Когато таванът се вдигне, цената ще нарасне“ , категоричен бе Светослав Бенчев. Според него проблемът с високите цени не е в руския нефт, тъй като много други страни членки на ЕС използват същия и съществена разлика в цените няма.

От прогнозата, която експертът направи за движението на цените в следващите месеци, стана ясно, че всичко зависи как ще тръгне отоплителният сезон в Европа.

Ако хората се отопляват с мазут, дизел и други горива, цените ще растат нагоре. За момента точна прогноза не може да бъде дадена, тъй като трябва да се изчака и да се види как ще тръгне пазарът на нефтени продукти. Бенчев отбеляза, че се очаква  цената на дизела да тръгне леко нагоре, но в същото време бе оптимист и заяви, че през следващите седмици цените ще се задържат на същите нива.

Запитан до кога ще важи отстъпката от 0.25 стотинки за литър гориво, експертът заключи, че повече информация ще има след около седмица, когато ще бъдат получени данни от НАП за това как върви разходването на тези средства, тъй като става дума за отпуснати 150 милиона лева.

Важна подробност, върху която акцентира експертът, бе тази, че отделените пари за мярката ще стигнат само до месец ноември, като тя няма да успее да покрие и месец декември. Ето защо той добави, че, когато има повече яснота, хората ще трябва да бъдат уведомявани за  края на отстъпката. По отношение поскъпването на метана, Светослав Бенчев отбеляза, че скокът в цените на този вид гориво се дължи на поскъпването му на международните пазари. За хората, избрали да зареждат колите си с алтернативно гориво като пропан-бутан, Бенчев отбеляза, че ще има ръст и на неговите цените, но той няма да е толкова голям, колкото този на дизела.  

Господин Динев

Facebook logo
Бъдете с нас и във