Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Таксиметровите шофьори в готовност за протест - ще разпънат палатки в центъра на София

Снимка: Архив

Националният таксиметров синдикат е в готовност за протестни действия. Недоволството е породено от подкрепеното от депутатите президентско вето върху промените в Наказателния кодекс, с които се инкриминира нерегламентираният превоз на пътници. Във ветото на държавния глава Румен Радев се посочва, че незаконният превоз се определя едновременно и като престъпление, и като административно нарушение, както и че не са уточнени критериите, по които нерегламентираният превоз се разграничава от т.нар. споделено пътуване.

Още от края на 2019 година тече обединяване на позиции в бранша по темата нерегламентирани превози, припомни пред БНР Красимир Цветков, председател на синдиката. По думите му, този тип превози много сериозно са  "притеснили пазара" и до момента те не могат да бъдат спрени въпреки становищата на редица институции. 

Протестните действия ще протекат под няколко форми – освен автошествия, се планира и постоянен безсрочен протест пред сградата на Министерството на транспорта. "Ние имаме палатки. Може би на "Гурко" ще ни е удобно, да поживеем малко на къмпинг", обяви Цветков.

Таксиметровият синдикат очаква развитието от общественото обсъждане на Наредба 34, което ще продължи до 28 ноември. Наредбата трябва да влезе в действие от 1 януари. 

Във връзка с увеличаването на първоначалната такса за таксиметров превоз от два до три пъти Красимир Цветков уточни, че в момента масовата първоначална такса в София е 70 стотинки, минималната цена за километър превоз е 77 стотинки за дневната тарифа и 87 за нощната. Ако исканията на синдиката са приемат, първоначалната цена би скочила до 2.31 лева през деня и 2.64 лева през нощта.  Това би намалило драстично отказите за къси курсове, които сега са нерентабилни за водачите, тъй като около 70% от всички оплаквания от таксиметровите компании сега са заради отказите на таксиметровите шофьори да изпълняват курсове на къси разстояния.

При значително намаляване на отказите ще нарасне качественият показател, подчерта председателят на синдиката. Правени са проучвания и анкети, които показват, че границата около 2 лева за първоначална цена е приемлива за клиентите, уточни той.

Друг текст в наредбата, който притеснява превозвачите, е свързан с годините за първоначална регистрация на таксиметров автомобил. С влезлите в сила промени от лятото е отпаднал текст, ограничавал годините за първоначална регистрация на автомобила. "Законодателят прецени, че този текст от закона причинява притискане на пазара", поясни Цветков. 

Наредба 34 обаче отново връща осемте години, което пряко обслужва интереса на конкретни фирми, които продават таксиметрови автомобили на лизинг с висока степен на оскъпяване, изтъкна той.

Очаква се в сряда и автобусните превози заедно с таксиметровия бранш да прекратяват обществения превоз на пътници. Те ще преминат и на автошествие през столицата.

"Ще преустановим превозите на пътници по линията от републиканска транспортна схема, по междуобластните линии, по междуселищните линии, съответно ще бъдат преустановени превозите по различни общински схеми. Градските превози ще бъдат преустановени в рамките на два часа. Всички международни линии също ще бъдат преустановени", посочват от бранша.

И кюстендилски превозвачи ще се включат в протестите, организирани от Конфедерацията на автобусните фирми.

Превозваческите фирми се оплакват от драстично намалял пътникопоток и по най-натоварената линия - Кюстендил-София по време на пандемията от коронавируса, което ще доведе до намаляване на ежедневните курсове до столицата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във