Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТАЙНАТА ФОРМУЛА НА BASF

Юрген Хамбрехт е вложил през последните шест месеца толкова пари в покупката на компании, колкото той и предшествениците му начело на най-голямата химическа групировка в света са похарчили за предишните шест години. Така Хамбрехт увеличи продажбите на BASF от около 42 до над 50 млрд. евро и превърна германския гигант в световен играч на бързоразвиващите се пазари на каталитични преобразуватели за коли и на химикали, използвани в строителството. С впечатляваща настойчивост обаче германският мениджър омаловажава този факт. Преди 18 месеца не бих могъл да ви кажа, че ще има такива сделки, споделя той пред журналист от Файненшъл таймс, докато си сипва чай в централата на фирмата в Лудвигсхафен. По думите му похарчването на 7 млрд. евро в рамките на няколко месеца е било колкото планирано, толкова и случайно.
Миналата година, докато BASF подготвяше оферта от 4 млрд. евро за американската компания за катализатори Енгелхард (Engelhard) и придвижваше предложението си да плати други 400 милиона за производителя на пластмаси Джонсън Полимер (Johnson Polymer), германската Дегуса (Degussa) обяви за продан бизнеса си със строителни материали. След три поредни години на силно търсене на химически продукти натрупалият внушителни средства Хамбрехт вярвал, че BASF ще успее да поеме финансовата и оперативната тежест от интегрирането на три дружества наведнъж.
Някои биха сметнали безгрижието му за признак на високомерие. Всъщност то отразява увереността му в силната организация на гиганта. Има си начин на работа, обяснява мениджърът - детайлно планиране, строги процедури и внимателно изпълнение, който е характерен за групировката със 141-годишна история.
Самата подготовка за среща с Юрген Хамбрехт, който поема ръководството на BASF през май 2003-а, говори много за културата на тази компания. Британският журналист трябва да направи уговорката два месеца предварително. Месец преди датата говорител на фирмата пък настоява да се уточни окончателно структурата на интервюто, а дни по-късно иска да получи и биографията на въпросния репортер.
Но причината за това детайлно проучване става ясна веднага, щом човек стъпи извън сградата на фирмената централа. На север и на изток в посока към река Рейн, километър след километър, се виждат само заводи. Общият им брой е двеста и петдесет. Там нефтът и газът се превръщат в дълъг списък от химически производни.
Името, с което компанията нарича огромния производствен комплекс, е Verbund. Тя е строила подобни обекти и на други места, само че нито един от тях не е толкова голям, колкото този в Лудвигсхафен. Няколко поколения мениджъри на BASF признават, че именно съвършеното познаване и използване на производствената мрежа е ключът към корпоративния успех. Една химическа реакция произвежда предсказуема поредица от основни и вторични продукти. По тази причина BASF построява комплекса, за да изцеди всяко зрънце стойност от тези реакции. Вместо да товари всичко към следващия потребител, компанията търси нови начини да го използва и комбинира повторно. Резултатът е водопад от продукти - от базирания на нефта етилен до хранителните добавки. А километрите тръбопроводи, които пренасят химикалите от различните части на обекта, улесняват транспортирането им и така общите производствени разходи на BASF са с около една пета по-малки от тези на конкурентите й. Опазването на това предимство е главната цел на Юрген Хамбрехт.
Голямата разлика с другите фирми е, че BASF има дългосрочна стратегия. Тя се основава на идеята за огромния комплекс и има дълга традиция, обяснява германецът. Но независимо от акцента върху традициите и приемствеността BASF също се променя. В миналото производственият комплекс купувал нефта и газа, необходими за продуктите му. През 60-те години обаче компанията навлезе в търговията с енергия като начин да се изолира от колебанията в цените на суровините и химикалите, разшири производството на препарати за защита на реколтата и започва да продава синьо гориво в смесено дружество с руския Газпром. През 2005-а BASF създаде съюз с енергийния гигант, който й осигури една четвърт от сибирско газово находище. А с покупката на катализаторите на Енгелхард и строителните химикали на Дегуса Хамбрехт разшири позициите й на пазарите, които се радват на равномерно растящо потребителско търсене и по-предсказуеми цени.

Facebook logo
Бъдете с нас и във